072-3300504

95% מהסטודנטים מרמים במהלך התואר

מחקר חדש מצא שרוב הסטודנטים לא רק מרמים במבחנים, הם אפילו עושים זאת עם מצפון נקי ובלי לתת יותר מדי את הדעת לחומרת העבירות

אחינועם מזרחי | 11-06-2013 10:58:00

כ-95 אחוז מהסטודנטים אינם עומדים בכללי היושרה האקדמית של מוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל, כך טוען מחקר חדש שנעשה על סטודנטים במכללות ברחבי הארץ. את המחקר ערך דוקטור יהודה פלד, ראש החוג ללימודי מידע במכללה האקדמית גליל מערבי.

המחקר בחן את עמדות ותפיסות הסטודנטים באשר לסוגיית היושרה האקדמית בארבעה תחומים: העתקה או שימוש מכוון במידע שאינו מאושר על ידי המרצה (השם הפורמלי שניתן במסגרת המחקר הוא "רמייה"), המצאת נתונים כוזבים בעבודות ("פבריקציה"), סיוע לסטודנט אחר בניגוד לנהלים והצגת רעיונות, מסקנות והיגדים של אחר כאילו היו שלך.

''כמעט 100 אחוז מרמים''
''כמעט 100 אחוז מרמים''

יותר חמור מהעבירה - העונש
במחקר השתתפו 153 סטודנטים ממכללות ברחבי הארץ, שהתבקשו לדרג את ארבע הקטגוריות על פי חומרתן במסגרת שאלונים אנונימיים. הממצאים הראו כי 'העתקה במבחן', 'שימוש בחומר פסול' או 'קניית עבודות אקדמיות' נחשבות בקרב הסטודנטים לעבירות חמורות יותר באופן מובהק מאחרות. מנגד, 'המצאת משבר משפחתי לצורך דחיית מועד הגשת תרגיל', או 'קבלת ציון בתרגיל קבוצתי למרות אי השתתפות בו' דורגו ברמת חשיבות פחותה.

מדוע, אם כן, קיימות בקרב הסטודנטים תפיסות מנוגדות בנוגע לחומרת העבירות, למרות שבשני המקרים ('העתקה' ו-'קבלת ציון בתרגיל קבוצתי למרות אי השתתפות בו') מקבל הסטודנט ציון שלא בדרך הישר? אחת הסיבות לכך היא שברוב מוסדות הלימודים העתקה נחשבת לעבירה עם הסיכוי הגבוה ביותר להיתפס ולהיענש בגינה. פלד מצא, שעבירות הגוררות ועדות משמעת נתפסות בעיני הסטודנטים כחמורות ביותר.

"אני זהיר לגבי האומדן, אך מאמין שהמספר האמיתי בעצם קרוב עוד יותר ל-100 אחוז", הוא אומר. לדבריו, הסיבה לכך היא שקיימות דרגות שונות של 'אי יושרה אקדמית', בה חוטאים הסטודנטים גם ללא מודעות מלאה.

"העתקה במבחן היא סוג אחד של מעשה רמייה, אולם גם פברוק נתונים או מראי מקום בתרגילי בית אינם מצביעים על אמינות. שימוש בחומרי עזר אינם מאושרים, ובכלל זה גם הסתמכות על דעת חברים או התייעצות עם מומחים לצורך השלמת עבודה אקדמית אינם עולים בקנה אחד עם הקודים האתיים של מוסדות ההשכלה הגבוהה. גם הצגת מסקנות כאישיות בשעה שהן לא, או הימנעות ממתן תרומה ממשית לעבודה קבוצתית נחשבת כרמייה, שכן מדובר בזכאות לציון שאינו מייצג את יכולות הסטודנט".

הסטודנטים חוששים מהעתקה
הסטודנטים חוששים מהעתקה
ההמצאים מעידים על פער מגדרי
ההמצאים מעידים על פער מגדרי

''נשים מפתחות יותר מצפון''
במהלך המחקר אבחנו החוקרים הבדלים משמעותיים בקרב נשים וגברים. למשל, נשים יחסו חשיבות גבוהה יותר מגברים לחומרת העבירות הקלות. הבדלים אלה מוכרים גם בספרות המקצועית ולרוב מוסברים ברגישות המצפונית הגבוהה המיוחסת לנשים, בזמן שגברים יותר מכוונים מטרה ותחרותיים, ועל כן נוטים להקל ראש בחלק מהמקרים.

לטענת פלד, ניתן להשליך את תוצאות המחקר גם על היטמעות הסטודנטים במסגרות נוספות, לאחר סיום התואר. "למחקר זה חשיבות רבה, שכן נמצא מתאם חיובי בין אי יושרה במהלך הלימודים באקדמיה לבין אי יושרה במקום העבודה. כיוון שהסטודנטים של היום הינם העובדים של מחר, נראה כי קיים צורך להבהיר, להסביר ולחדד את התפיסה המוסרית של הסטודנטים טרם כניסתם לסביבת העבודה".

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד