072-3300504

הסטודנטים בהלם: לפיד יעלה שכר הלימוד?

הסטודנטים הופתעו לגלות כי משרד האוצר מתכוון לקצץ בתקציבי ההשכלה הגבוהה ולהעלות את שכר הלימוד, ומתכוונים לצאת למלחמה. השר לפיד מכחיש

אחינועם מזרחי | 09-04-2013 11:44:00

אולטימטום למערך ההשכלה הגבוהה: באוצר הבהירו אתמול (ב') כי הם מתכוונים להעלות את שכר הלימוד באוניברסיטאות הציבוריות ובמכללות שהשכר בהן הוא אוניברסיטאי. עוד נאמר, שהתנגדות מצד הסטודנטים למהלך תביא לידי קיצוץ של כמיליארד שקל בתקציב ההשכלה הגבוהה.

שכר הלימוד המסובסד עומד היום על כ-10,000 שקל לתואר ראשון, וקצת יותר מ-13,000 שקל עבור התואר השני. על פי הדיווחים, משרד האוצר צפוי להעלות את שכר הלימוד בכ-20 אחוז כבר בשנת הלימודים הקרובה.

שר האוצר יאיר לפיד נמנע מלהופיע היום בדיון שהתקיים בכנסת בדבר הגזירות הכלכליות הצפויות עם ניסוח התקציב החדש, אך בחר להגדיר מאוחר יותר בפייסבוק את הפרסומים כ"ספין" של התאחדות הסטודנטים. לדבריו, לא הוצב לסטודנטים שום אולטימטום ואיש לא מתכוון להעלות את שכר הלימוד.

הסטודנטים נפגעו. לפיד
הסטודנטים נפגעו. לפיד

ראו בו עתיד
"שמחנו לראות את ההתחייבות של שר האוצר לשמירה על ציבור הסטודנטים ועל מערכת ההשכלה הגבוהה", אמרה בתגובה התאחדות הסטודנטים הארצית. "אתמול בפגישה הוצג בפנינו האולטימטום: או שנסכים להעלאה בשכר הלימוד או שיהיה קיצוץ כואב בתקציב ההשכלה הגבוהה", ציין יו"ר ההתאחדות אורי שטיק.

"אני חושבת שזה עוול נוראי ששר האוצר יעשה לנו אם הוא יעלה את שכר הלימוד", אומרת גליה לוי, 23, סטודנטית לתקשורת דיגיטאלית באוניברסיטת אריאל. "לפני הבחירות הוא הבטיח שהוא ידאג לסטודנטים ויתמוך בהם ויש הרבה חבר'ה בתוך המפלגה שלו שמאוד קשורים לעולם הסטודנטיאלי כמו בועז טופורובסקי, שהיה יושב ראש התאחדות הסטודנטים".

לוי מקווה שהתאחדות הסטודנטים לא תשתוק לעומת התכנית שמקדם האוצר. "אני מרגישה שלא תהיה שתיקה על זה מצד הגורמים הסטודנטיאליים החזקים ומקווה שגם האגודות ייקחו צד מעשי בעניין ויפעלו במחאה, גם אם לא בטוח שהאיום של האוצר יתממש", היא מוסיפה.

מי יגן על הסטודנטים עכשיו?
מי יגן על הסטודנטים עכשיו?

''לפיד יורה לעצמו ברגל''
ניצן, 24, סטודנט למשפטים באוניברסיטת חיפה, הופתע הבוקר לשמוע את הידיעה על תוכניתו של יאיר לפיד, שר האוצר החדש, בו הוא תמך בבחירות לכנסת ה-19, להעלות את שכר הלימוד. "התמיכה שלפיד קיבל מקרב הסטודנטים בבחירות, היא תוצאה של ההבטחה שלו להירתם לטובתם", הוא אומר.

"אנחנו העתיד של המדינה ועכשיו אנחנו השכבה הכי רגישה לכל מיני העלאות מיסים למיניהן ועל אחת כמה וכמה שכר לימוד - ההוצאה השנתית המרכזית הגדולה של סטודנט מלבד שכר דירה, נסיעות ודלק. כדאי היה שאת התשובה לשאלה שלו 'איפה הכסף' הוא יחפש במקומות אחרים, במקום לירות לעצמו ברגל".

אם אכן יעלה שכר הלימוד, יצטרכו סטודנטים ברחבי הארץ לתכנן מחדש את חשבון ההכנסות וההוצאות השנתיות שלהם, להתנדב בתמורה למלגה או לעבוד במשרות נוספות. הלימודים, על כל פנים, יהפכו עבור רבים מהם להיות משניים בחשיבותם. "אני מאמינה שאצטרך לקחת עוד עבודה, ברמניות בלילה, מלצרות או כל עבודה מזדמנת. זה אומר להיקרע, והציונים יראו בהתאם", מציינת לוי. "זה ידרוש ממני לקחת הלוואה או לשעבד את עצמי לעבודה, כי עוד 2,000 שקל לא יפלו עליי משמיים", מוסיף ניצן.

''הציונים יראו בהתאם''
''הציונים יראו בהתאם''

נציגי הסטודנטים: ''העלאת השכר משמעותה מאבק''
"כוונת משרד האוצר תוביל להמשך הרחבת הפערים בחברה ותגרום לכך שההשכלה הגבוהה תהיה הרבה פחות נגישה", אומר יו"ר אגודת הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב, גלעד ארדיטי. "הוצאות המחייה הסטודנטיאלית יקרות גם כך, במיוחד ששכר ממוצע של סטודנט הוא נמוך מאוד". ארדיטי מבטיח שהסטודנטים יילחמו כנגד כל פגיעה בחינוך בכלל ובמערכת ההשכלה הגבוהה בפרט, בכל האמצעים האפשריים.

התאחדות הסטודנטים מצידה קראה לשר האוצר לשבת עם הפקידות הבכירה שלו ולהביע גם בפניהם את החשיבות שבשמירה על הסטודנטים, אותה הדגיש בעבר, ולמלא את התחייבותו שלא להביא בשום אופן לקיצוץ במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל.

יו"ר ההתאחדות אורי רשטיק, יכנס הערב (יום ג') ישיבת חירום בכדי לדון בנושא שמירה על תקציב מערכת החינוך וההשכלה הגבוהה, בה יהיו נוכחים כל יושבי ראש אגודות הסטודנטים ברחבי הארץ.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד