072-3300504

בר אילן: הסטודנטים חוששים מכפייה דתית

כל סטודנט שלומד בבר אילן יודע שהוא מחויב ללמוד קורסים בנושא יהדות – אבל הסטודנטים לא מבינים מדוע הנוכחות היא חובה, ולמה מרצים מתנים את השהייה בשיעורים בחבישת כיפה

אחינועם מזרחי | 03-12-2012 15:09:00

הסטודנטים החילונים בבר אילן מקבלים את קורסי החובה ביהדות ברגשות מעורבים. נהלי האוניברסיטה מחייבים את הסטודנטים להוסיף לתכנית לימודי התואר שלהם שבעה קורסים בלימודי יסוד ביהדות, הכוללים ארבעה תחומים שונים ומסתכמים בעוד 14 שעות שבועיות.

עומרי שביב, סטודנט בפקולטה למדעי החברה, נמצא בשנה השלישית ללימודיו, ועדיין לא סיים את מכסת קורסי החובה שלו. "משכתי את הקורסים לכל אורך הלימודים כי מדובר בהמון שעות. חוץ מזה אלו שיעורים שהנוכחות בהם היא חובה – ולכן יש מצבים שבהם אני צריך להגיע לאוניברסיטה ביום בו אני לא לומד, בשביל קורס של שעתיים ביהדות", הוא אומר.

במסגרת לימודי יסוד ביהדות, צריכים הסטודנטים למלא את מכסת השעות בארבעה תחומים: תלמוד, תנ"ך, מחשבת ישראל ותולדות עם ישראל. "הבעיה מתחילה כשהסטודנט מחויב ללמוד קורס מכל תחום. כי גם אם אתה מוצא קורסים שאתה מתחבר אליהם והם מעניינים אותך, בסופו של דבר תאלץ גם לקחת קורסים שאתה פחות מתחבר אליהם, רק כדי למלא את החוסר בתחום מסוים", מסביר ב', סטודנט להנדסה בבר אילן.

עוד 14 שעות. בר אילן
עוד 14 שעות. בר אילן

נעדרת - שילמת
במהלך התואר, הסטודנטים טועמים מכל ארבעת התחומים, כשכל קורס שווה לשתי נקודות זכות בציון הסופי של התואר. "אם היו מאפשרים לי לבחור במסגרת מכסת השעות איזה קורסים שאני רוצה, הייתי מצליח להתאים את הקורסים למערכת שלי יותר בקלות", מוסיף ב'. "בגלל שאתה מחויב לשתי יחידות לימוד בכל תחום, אין כל כך בחירה. ויש דברים שפשוט לא מתאימים לך אבל אתה מחויב לקחת אותם", מסביר הסטודנט עומרי שביב.

על פי תקנון האוניברסיטה, חלה החובה על הסטודנטים להשתתף בכל ההרצאות, כאשר העדרות של למעלה משלוש פעמים, במהלך השנה, תגרום להוצאה של הסטודנט מהקורס ולשלילת זכותו לגשת לבחינה. "בשנה הראשונה של התואר, שומעים טענות מסטודנטים שמגלים שהנוכחות בשיעורי יהדות היא חובה", אומר אלון שמיאל, סטודנט למתמטיקה ומדעי המחשב. "ואם יש מרצה שלא מקפיד על נוכחות, ישר נתפסים אצלו כל המקומות".

כפייה דתית? האוניברסיטה
כפייה דתית? האוניברסיטה

"המרצה אמר לשים כיפה"
הסטודנטים בבר אילן פתחו קבוצה בפייסבוק, שנועדה לעזור לתלמידים להחליט איזה קורסים ביהדות הכי כדאי להם לקחת. "תחת השם 'המלצות לקורסי יהדות באוניברסיטת בר אילן', אנשים ממליצים על קורסים קלים ואפשר לשאול למי יש חומר בקורסים ספציפיים. כשהתחלתי את הלימודים באוניברסיטה, לפני שלוש שנים, חיפשנו ביקורות על מרצים בגוגל", מסביר שמיאל.

"בשנה הראשונה לתואר, לא הבנתי איזה קורס עדיף מבחינת המרצה והמבחן, ולקחתי קורס שנקרא 'תפילה'. כשהגעתי לשיעור, פנה אלי המרצה ואמר לי 'אין לך כיפה - תצא החוצה'. הרגשתי שזו כפייה דתית ורציתי להתלונן, אבל במחלקה ליהדות אמרו לי שזו זכותו", הוא מוסיף. "אני יודע שבקורסים אחרים מבקשים מהבנות לבוא בלבוש הולם ולא חשוף ויש מרצות שמבקשות גם להגיע עם כיסוי ראש. בעקבות הגישה הזו עזבתי את הקורס".

"מפריע לי שדורשים מחילונים רמה מאוד גבוהה. אני אדם שמגיע ממשפחה שיש בה משהו דתי וזה עדיין נורא קשה לי. הדתיים לומדים את אותו החומר, אבל מקבלים ציונים גבוהים יותר כי הם רגילים לזה, ויש סטודנטים דתיים שיש להם פטור כי הם למדו בישיבות או במדרשות", אומר ח', סטודנט להנדסת חשמל באוניברסיטה.

אולם, בין גל המתנגדים, יש גם מי שבוחר ללכת עם הזרם. "גם אם יש קורסים שלדתיים קל יותר לעבור מאשר לחילונים, לא מתלוננים אלא משלימים עם זה", מתאר אלון שמיאל. "כשנרשמתי לבר אילן ידעתי שאני מחויב בקורסי יהדות, אז לקחתי סוגיות העוסקות בנושאים אקטואליים, וקורסים שהמבחנים בהם קלים ושאפשר לחמוק מנוכחות".

"אני מגיע מבית חילוני והלימודים רק גרמו לי להבין שהערכים של הדתיים ושלי לא מאוד רחוקים אחד מהשני", אומר הסטודנט ב'. "אני אפילו חושב שצריך להכניס לימודי יהדות כלימודי יסוד בכל אחת מהאוניברסיטאות בארץ. אבל כן לנסות ולאפשר גמישות רחבה יותר בבחירה של הקורסים".

לא לשכוח כיפה
לא לשכוח כיפה

תגובת האוניברסיטה
חובת נוכחות ישנה בכל הקורסים באוניברסיטה. בהרשמה לאוניברסיטה חותמים כל הסטודנטים על התחייבות לנהוג לפי רוח האוניברסיטה. בין היתר, הם מתחייבים בחתימת ידם לחבוש כיפה בשיעורי יהדות. חבישת הכיפה מביעה כבוד למסורת ולמנהג. באשר לפטור מלימודי יהדות, אנו מאפשרים לסטודנטים לא יהודים לבחור בלימודי יהדות אם ירצו בכך.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד