072-3300504

למה כל כך קשה לסיים תואר בהנדסה בבן גוריון?

סטודנטים להנדסה באוניברסיטת בן גוריון זועקים: לא מצליחים לסיים את התואר. ואם לא די באחוזים הגבוהים של נכשלים בבחינות – הדאגה לרווחת הסטודנט מוטלת על כתפיו

אחינועם מזרחי | 29-11-2012 10:10:00

זה כבר כמה שנים שסטודנטים להנדסה באוניברסיטת בן גוריון בנגב מרגישים שאין עם מי לדבר. הפניות להנהלת האוניברסיטה התקבלו באדישות והדיונים הפורמליים של ועדות הסטודנטים אל מול הרקטור לא העלו הישגים משמעותיים. כשרוח המפגינים דעכה, נפתחה קבוצת פייסבוק תחת השם: 'גם לסטודנטים מגיע חופש אקדמי', ובינתיים התלונות רק הולכות ונערמות.

"אני מודה שפשוט התייאשתי מהמקום הזה. חשוב שאנשים ידעו שהיחס כאן הוא מחפיר ושהתחושה היא שהאוניברסיטה לא באה לקראתנו בשם דבר", אומר אמוץ נגר, נציג הסטודנטים במחלקה להנדסה כימית. "יש תחושה שהסטודנטים הם לא במקום מאוד מרכזי בתפיסה של האוניברסיטה", מוסיף עודד מלמד, נציג הסטודנטים באגודת הסטודנטים מטעם המחלקה להנדסת חשמל. "קיבלנו המון הבטחות מהרקטור, אבל מבחן התוצאה יהיה בתקופת המבחנים".

עם הראש בקיר. הנדסה בב"ש
עם הראש בקיר. הנדסה בב"ש

"למעלה מ-50 אחוז נכשלים"
ענף ההנדסה נחשב לאחד ממקצועות הלימוד והעבודה המבוקשים ביותר בארץ, ומוסדות לימוד רבים מציעים לימודי הנדסה לתעודה ולתואר. במקביל ל-1,300 התלמידים, שנרשמו ללימודי הנדסה באוניברסיטת בן גוריון בשנת הלימודים תשע"ג, התחילו תואר זה אלפים אחרים, במוסדות ידועים כמו הטכניון, אוניברסיטת תל אביב ושנקר - אולם בהם לא נשמעות תלונות משמעותיות כלפי הנהלת הפקולטה, בניגוד למתרחש בבאר שבע, שם הסטודנטים מתלוננים כבר שנים.

אם מודדים את הצלחות הסטודנטים להנדסה בבן גוריון על פי הישגיהם במבחנים, מתגלה תמונת מצב עגומה ביותר. "יש אצלנו קורסים ספציפיים שיש בהם אחוז גבוה של נכשלים. בשנה שעברה, בארבעה מתוך שישה מבחנים בסמסטר א', אחוז הנכשלים היה גבוה מ-50", מתאר מלמד. "וכשיש אחוז גבוה של נכשלים, מועד ב' מתפקד כמו מועד א', רק שאין אפשרות לשפר, והיכשלות בקורסים מעכבת את התלמידים בשנה שלמה".

מי אשם בנכשלים?
מי אשם בנכשלים?

האוניברסיטה מזהירה: הפסקת לימודים אקדמית
ועם כמויות הנכשלים, סיום התואר בארבע שנים נראה מפתיע כמו קבלת ציון 'עובר' במבחן, והפסקה יזומה של הלימודים מרחפת מעל ראשו של הסטודנט כאיום ממשי. "היום יש שנתון לא קטן של סטודנטים בשנה חמישית, ובמחזור שלי לא מעט חבר'ה עוכבו בשנה בגלל נוהל בירוקרטי של האוניברסיטה", ממשיך עודד מלמד.

על פי נהלי הפקולטה להנדסת חשמל בבן גוריון, הפסקת לימודים אקדמית תיקבע לתלמיד שהיה במצב אקדמי של אזהרה בסמסטר הקודם, והממוצע השנתי או המצטבר שלו עד תום הסמסטר הנוכחי נמוך מ-65. תלמיד שמבקש לחזור ללימודים, חייב לעבור תהליך רישום וקבלה מחדש ויכול לעשות זאת רק בעבור שנה מיום שהופסקו לימודיו. אך חזרתו ללימודים מותנית בהחלטה של ועדת קבלה.

"זו דרך להגיד לנו שאנחנו לא מספיק טובים - אומרים לנו לחכות שנה, לחשוב על מה שעשינו ולחזור. ממוצע 65 זה אמנם נמוך, אבל כשמסתכלים על ממוצעי הציונים מבינים שזה לא לגמרי מופרך לקבל הפסקת לימודים", הוא מסביר.

הסטודנטים מחריפים את המחאה
גם ההפגנה של הסטודנטים מהמחלקה להנדסה כימית, שהתקיימה ביוני השנה, בה נכחו כ-200 סטודנטים, לא הביאה איתה שינויים משמעותיים. "במשך השנים נהייתה מסורת, שהחבר'ה בהנדסה כימית מתמרמרים על הלימודים שלהם. אז לאחר מסכת התכתבויות עם הרקטור ונשיא האוניברסיטה, החלטנו לעבור לצעדים דרסטיים יותר של שביתה והפגנה", מתאר אמוץ נגר. "במבט לאחור, כל שיחה הייתה מיותרת לחלוטין, וגם היום שום דבר לא השתנה. התחושה היא שמנסים להכשיל אותנו בכל דרך אפשרית".

בקבוצת הפייסבוק שפתחו הסטודנטים להנדסה, שמטרת קיומה, לדבריהם, להעלות את המודעות לעוולות האוניברסיטה, משתפים הסטודנטים את חבריהם לפקולטה בתסכוליהם מהלימודים.

ע', סטודנט שנה רביעית להנדסת בניין, יאלץ להיבחן בשנית לאחד מקורסי החובה בתואר שלו, לאחר שהוכשל, לטענתו, בשני מועדים. "סיפרתי לראש המחלקה להנדסת בניין על המקרה שלי ואמרתי לו שלדעתי אני שעיר לעזאזל", הוא כתב. "ראש המחלקה, פרופסור אורן וילנאי, ענה לי 'בינינו נדפקת, תהיה חכם ותעשה את המבחן שוב'.

"אני מניח שבמקום להתעמת עם מרצה קולגה, ראש המחלקה העדיף לטאטא הכול מתחת לשטיח, וזה מראה עד כמה המצוקה היא אמיתית – מדובר במרצה שיש לו היסטוריה של תלונות מסטודנטים, שמתעלם ממיילים, בקשות, ערעורים ונעדר משעות קבלה, והכול בחסות החופש האקדמי", מספר ע'.

יש מי ששומע?
יש מי ששומע?
חושפים עוולות בפייסבוק
חושפים עוולות בפייסבוק

זקוקים לבודקים? הילחמו!
"המרצים מאוד קשים והסטודנטים לא מחוברים אליהם, אלא מרגישים ניכור". אומר הסטודנט אמוץ נגר. לטענתו, הסגל מנהל מיפוי מאוחר של התלמידים על גב הסטודנטים. "המרצים טוענים שתנאי הקבלה להנדסה כימית נמוכים מדי, ושהסטודנטים במחלקה אולי לא ראויים ללמוד את המקצוע הזה. בשורה התחתונה, הם לוקחים את הנושא של מי יהיה מהנדס על עצמם ומנהלים מערכת של מיפוי, דרך קורסים שקשה מאוד לעבור אותם".

"כשהתחלתי את הלימודים במחלקה להנדסת חשמל, אמרו לנו שאין כסף לבודקי תרגילים או בחנים, ולכן לא היו. מצד שני, מרצה שלנו אמר שהדרך היחידה להצליח בקורס שלו היא באמצעות בודק תרגילים. 'אז אם אתם רוצים בודקי תרגילים, שהועד ילך וילחם' – הוא אמר, ובעצם ביקש מאיתנו להילחם כדי לקבל שירות טריוויאלי", מסביר עודד מלמד.

"אם מרצה רוצה לקבוע בוחן בקורס שלו הוא צריך לעשות את זה בעצמו, ואני לא צריך לעשות את זה בשבילו", מוסיף נגר. "אבל כדי שלא נידפק עם בוחן יום-אחרי-יום, אנחנו צריכים להשתלט על הדברים – אחרת תהיה פה קטסטרופה".

תגובת האוניברסיטה
בעניין הקורסים מרובי הנכשלים, אוניברסיטת בן גוריון טוענת שהפקולטה פועלת רבות לצמצום מספר הנכשלים בקורסים על-ידי פתיחת קורסי רענון במתמטיקה בקיץ למתקבלים חדשים, הגדלת מספר מתרגלים ובדיקה של תרגולים במקצועות הבסיס בהנדסה ובטבע, ריווח מועדי א' של תקופת הבחינות, העמקת התאום בין הפקולטות למדעי הטבע ולמדעי ההנדסה בנושא קורסי השרות ופתיחת קורסים מיוחדים בסמסטר עוקב לסטודנטים שנכשלו בקורסים אלה, במטרה לצמצם את העיכוב בהמשך הלימודים.

מהאוניברסיטה נמסר, כי בכל קורס בו יש ריבוי של נכשלים, הפקולטה בודקת את הגורמים להם. בהתאם לבדיקה זו נקבעות החלטות בנדון: אישור מועד שלישי בקורס וקיום קורס מיוחד לנכשלים בסמסטר העוקב, כולל בסמסטר קיץ.

בנושא קביעת מועדי בחינות והצורך בבודקי תרגילים, טוענים בבן גוריון כי קיימת מערכת מנהלית בפקולטה, במחלקות ובאוניברסיטה, שתפקידה לתאם מועדי בחנים ומבחנים, לשבץ מרצים, מתרגלים ובודקי תרגילים. לא נדרשת מהסטודנטים כל פעילות כזו. לעיתים קיימות בקשות מהסטודנטים לשינויים, והמערכת משתדלת להיענות לבקשות אלה במידת האפשר. באופן כללי, מספר בודקי התרגילים בפקולטה גדל, ובחנים מתקיימים בהתאם לשיקולים האקדמיים של המרצים והמחלקות השונות.

בהתייחס לנוהל הפסקת לימודים אקדמית, נמסר מהאוניברסיטה כי הנהלים מפורטים בשנתון הפקולטה ואחידים לכל המחלקות בפקולטה למדעי ההנדסה. בין השאר, סטודנט חייב לשמור על ממוצע של 65 ומעלה כדי להיות במצב אקדמי תקין. עם זאת, הפסקת לימודים אינה נקבעת באופן אוטומטי.

בכל מקרה, הפקולטה אינה מיישמת הפסקות לימודים במהלך שנת הלימודים, אלא רק בתום השנה. במקרה של הפסקת לימודים אקדמית וועדת ההוראה רשאית לאשר לסטודנט לימודים לא לתואר באופן מיידי, כשהמטרה היא לאפשר לסטודנט לשפר את הישגיו האקדמיים במסגרת זו. אם הסטודנט עמד בתנאים של לימודים לא לתואר, הוא מוחזר ללימודים סדירים, והקורסים שלמד במעמד לא לתואר מוכרים לתואר. תהליך זה מחייב מעבר פורמאלי דרך מדור רישום.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד