072-3300504

לחיות לבד בכל מחיר

1,600-שקל-בחודש-בשביל-לגור-לבד-בבאר-שבע נשמע כמו עסקה לא רעה. אבל מה עושים כשלומדים במרכז הארץ? הסטודנטים שאומרים 'לא' לחיים בשותף

אחינועם מזרחי | 05-09-2012 14:05:00

הם מזדהים עם הספר דירה להשכיר ולא מתביישים להכריז "השכנים לא טובים בעיני". נכון, בתקופה שבה מפגינים על יוקר המחייה זו חזירות לא קטנה לשכור דירה לבד. אבל יש סטודנטים שהחליטו שהם לא שוטפים יותר כלים של מישהו אחר, ושעדיף להם שקט תעשייתי מתעשייה בתוך הבית.

כך הרגיש יורי פישמן, בן 26, סטודנט לרפואה בהדסה עין כרם. "אין פרטיות, זה כמו לגור בהוסטל שנה שלמה. במשך ארבע שנותיי בירושלים גרתי עם שותפים שאני לא מכיר, וניסיתי גם לגור עם חברים טובים מהבית – רק בפוטנציה זה נשמע רעיון טוב", הוא מתאר.

המפתח בבעלותם
המפתח בבעלותם

מי עושה כלים ומי שומר על השקט
מבין שלל הדברים שעלולים להצית את הרוחות בין שותפים, פישמן שם את אצבעו על גורם בעייתי אחד. "חיים בשותפות מעלים המון קונפליקטים, מקטע של ניקיון ועד תקשורת בכלל. לדעתי, בקשר בין שותפים כל אחד צריך להיות מושמע ושישמעו אותו, לפרוק ולדבר על דברים שעוברים עליו, ואם זה לא קורה בסינרגיה זה עלול לייצר משקעים".

עומר דובדבני בת ה-23 בחרה להקדים תרופה למכה, ובמקום להיכוות, החליטה לעמוד ברשות עצמה בדירת שני חדרים בבאר שבע. "רציתי להרגיש שהדירה הזמנית היא בכל זאת בית, ובשביל זה צריך להפוך את המקום לבית אמיתי, מה שמתאפשר הרבה פחות עם שותפים. אני גם יודעת שעם הפדנטיות והניקיון שלי זה עדיף בהרבה".

חוץ מהדאגה לניקיון, דובדבני, כיום סטודנטית לעבודה סוציאלית, לקחה בחשבון שיקול נוסף, חשוב לא פחות. "גרתי עם שותפים בפלורנטין, אבל לא הייתי סטודנטית אז ולא הפריע לי אם השותפים שלי היו מביאים חברים בלילה. כשאתה סטודנט אתה צריך את השקט, וכבר אי אפשר לארח עד שעות הבוקר".

נמאס להם לריב על ניקיון
נמאס להם לריב על ניקיון

לא מיועד לתל אביביים
ובכל זאת, כשזה מגיע לתשלום שכר דירה, גם העיר בה גרים יכולה להכריע את הכף. "אם הייתי גרה בעיר אחרת כנראה שלא הייתי יכולה להרשות את זה לעצמי, וזו כנראה אחת הסיבות שהלכתי לבאר שבע, החיים בה יותר פשוטים ויותר זולים. 1,600 שקל בחודש זה מבחינתי הגבול, ולא אשלם יותר מזה בשביל לגור לבד", היא מסבירה.

"אחרי הכול זה עניין של בחירה וסדר עדיפויות, ואם מוכנים באמת להוציא יותר כסף", דובדבני ממשיכה. "אין ספק שזה מצריך התארגנות שונה מבחינה כלכלית. אני לא נסעתי לטייל אחרי הצבא, כי ידעתי שאני לא רוצה להתכלב בתור סטודנטית, ואני עדיין עובדת קשה בשביל זה ומוציאה על שכר הדירה את כל המשכורת שלי".

בדרום הארץ אפשר לגור לבד, במחיר שמאפשר מגורים עם עוד שלושה שותפים במרכז הארץ. אך מסתבר, שלא רק המחיר מהווה מכשול עבור סטודנטים שלומדים בערים מרכזיות כמו ירושלים ותל אביב. "בירושלים די יקר לגור לבד – דירות במרכז העיר עולות 2,000 שקל ומעלה, כשמבטיחים 20 מטר אבל בפועל נותנים 13 מטר, עם מיטה מעל המקלחת ומטבחון בגודל חצי מטר", אומר יורי פישמן.

פישמן מתגורר עכשיו בגפו בשכונת קריית היובל, במחיר מציאה של 1,700 שקל לחודש. "מצאתי דירה מאוד זולה, אבל במצב קטסטרופה שלא מאפשר מגורים. הייתי חייב לשפץ אותה ועשיתי את זה על חשבוני, ובסופו של דבר נכנסתי לדירה רק אחרי עשרה ימים".

כמו כל דבר בחיים, דירה היא פשרה – מבחינה כלכלית וחברתית. "בימים הראשונים הייתי קצת בדיכאון. מצד אחד זכיתי לחופש ולשקט שביקשתי, ומצד שני זה לא עשה לי טוב. אבל אחרי שמתרגלים זה באמת אחלה, חיי החברה ממשיכים, בלי ויכוחים על כל דבר ובלי אווירה רעה".

אז משתעבדים לדירה, אז מה?
אז משתעבדים לדירה, אז מה?
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד