072-3300504

האם המרצה העתיק בבחינה?

היום אתם לא יכולים להעביר שיעור בלי משחק סוליטייר טוב, אבל פעם העריכו את מאמציו של המרצה. פרופסור וסטודנטית משווים: מה השתנה בין הסטודנט של פעם לזה של היום?

אחינועם מזרחי | 08-08-2012 13:07:00

המבוגרים חושבים שהצעירים של היום פחות משכילים, אבל האמת היא, שגם ההשקעה בתלמידים שינתה את פניה. סטודנטית ופרופסור במחלקה לגיאוגרפיה באוניברסיטה העברית, שהיה בעבר סטודנט במחלקה, מספרים מה השתנה בגובה שכר הלימוד ובאופני הענישה של התלמידים, ואיך מתנהל שיעור כיתתי בעידן הלפטופים.

מה השתנה חוץ מלוח הגיר?
מה השתנה חוץ מלוח הגיר?

פרופסור ריכב (בוני) רובין, שנת לימוד: 1973
מה היה המקצוע הכי נחשק באוניברסיטה?

"אצלנו חשבו על לימודים גבוהים עוד בתיכון, ובקרב חבריי למחזור וגם בבתי הספר המקבילים בירושלים, היה רוב גורף ללימודי משפטים. אני תמיד רציתי לעסוק במשהו שקשור בשדה ובשטח".

מאילו מרצים הסטודנטים הכי פחדו?

"במקצועות שלמדתי (ארכיאולוגיה וגיאוגרפיה), ההתייחסות של רוב המורים הייתה מאוד אישית ופתוחה. אני זוכר שלמדנו אצל אנשים שהיו ממש מאבות המקצוע והמחלקה באוניברסיטה וזה היה נחשב לזכות גדולה. רחשנו גם כבוד מאוד גדול להשקעה הרבה שהשקיעו בנו וליחס המאוד אישי שקיבלנו.

"אני לא זוכר תחושה של הסגל מטיל אימה, אבל לא היו חוכמות כשזה נגע לבעיות משמעת. פעם אחת נכנס מתרגל לכיתה כדי להחזיר עבודות, נקב בשמות של שניים מהתלמידים ואמר להם שיחליטו איך לחלק ביניהם את הציון: אם זה 40 ו-40 או 0 ו-80".

מה הייתה הרמה הלימודית של התלמידים?

"כשאני הייתי סטודנט, אחוז גדול מהתלמידים התחנכו בתנועות נוער וביחידות שדה בצבא, והיה לנו רקע טוב בשטח ונטייה חזקה לעולם הזה של החוץ. היום, שלא כמו פעם, כשאני יוצא לשדה עם תלמידים, אני נתקל באנשים שהשטח לא מדבר אליהם באופן טבעי ומנסה להשקיע מאמצים בשביל לחבר אותם אל השטח.

"אני חושב שגם היום לומדים ברצינות, למעט דבר אחד שהשתנה מאוד – כשהתלמידים התחילו לבוא עם לפ-טופ לכיתה זה מאוד הרשים אותי – ואז אחד הילדים הגדולים שלי אמר לי: אבא, אתה לא יודע מה יש להם על המסך. פעם אחת אפילו תיקנתי ערך בויקיפדיה במהלך השיעור".

כמה עלתה שנת לימודים באוניברסיטה?

"אני לא שילמתי שכר לימוד אף פעם, כי היה אז חוק חיילים משוחררים ומי ששירת במילואים יותר מ-75 יום בשנה, קיבל שנת לימודים בחינם".

קראת מאמרים?

"החוויה שלי כסטודנט היא חוויה של סטודנט משקיע, ולכן קראתי את רוב הביבליוגרפיה, מלבד קורס אחד, שהעבודה התנגשה לי איתו באופן חריף".

האם עבדתם במקביל ללימודים?

"כן. אני עבדתי במהלך כל הלימודים בעבודה מאוד תובענית – הייתי מדריך פנימיית בויאר ועבדתי שישה ימים בשבוע וכך גם רוב החברים שלי – זו לא הייתה הבעיה".

מה לבשו ללימודים?

"המחלקה הייתה מאופיינת בהופעה די זרוקה וצנועה – אני לא חושב שההופעה החיצונית היא משהו שהעסיק אותנו בתקופה שאני הייתי סטודנט. מעבר לזה, אף אחד לא הסתובב עם רסטות או בא לאוניברסיטה עם שרוואל – הנורמות השתנו".

מה היה המקום הכי מבוקש לבלות בו את ההפסקות?

"בגבעת רם הייתה קפיטריה מפורסמת מאוד שכבר איננה – הקפיטריה הזו הוציאה מתוכה את יוסי שריד וירמיהו יובל ועוד כהנה וכהנה, והייתה מקום מאוד נחשב. היה גם דשא נפלא שעדיין ישנו".

האם היו עורכים מסיבות במעונות הסטודנטים?

"לא גרתי במעונות ולא הייתי מעורב באמת במה שנקרא 'חיים סטודנטיאלים'. כן, הייתה לנו אווירה קבוצתית טובה מאוד בלימודים וכן היו לי חברים טובים, שנפגשתי איתם הרבה גם מחוץ לאוניברסיטה. היה לנו הוואי יותר חזק לסיורים – היו כאלה שכללו גם לינה, וזו הייתה ההזדמנות לפעילות חברתית תוססת".

משפטים הכי נחשק
משפטים הכי נחשק
מה עשו ללא הלפ טופ?
מה עשו ללא הלפ טופ?

הילה רולניק, סטודנטית, שנת לימוד: 2009
מה המקצוע הכי נחשק באוניברסיטה?

"אני חושבת שמשפטים, כי אנשים נוטים ללכת ללימודים שיתנו לנם גם מקצוע ומשפטים נחשב תואר נחשק ועם זאת לא קשה מידי, בניגוד לחשבונאות, הנדסת תוכנה או מחשבים. אני הלכתי לכיוונים שמעניינים אותי, זה היה לי חשוב יותר מבחירות מקצוע לעתיד".

מאילו מרצים הסטודנטים הכי מפחדים?

"אין מרצים שמפחדים מהם אבל יש מרצים שמקפידים מאוד על נוכחות או שקט בכיתה והסטודנטים נרתעים מהם מצד אחד, אבל מקפידים להגיע לשיעורים שלהם מצד שני. בסך הכל כל הסגל האקדמי ועוזרי ההוראה נחשבים אנשים מאוד ידידותיים, שאפשר לפנות אליהם בכל עת".

מה הרמה הלימודית של התלמידים?

"רוב הסטודנטים מתעניינים בנושאים שנלמדים בקורסים ורואים שמדובר באנשים שמקצוע הגיאוגרפיה באמת מדבר אליהם. בסיורים אליהם הלכנו במהלך השנה הורגשה פחות האווירה לימודית ויותר קליקה חברית וצחוקים".

כמה עולה שנת לימודים באוניברסיטה?

"אני שילמתי שכר לימוד אוניברסיטאי מלא, כ-10,000 שקל בשנה. היום לא עושים הנחות כספיות גם למי שמשרת במילואים, ולא משנה כמה ימי מילואים בשנה. יש הטבות מסוימות במהלך השנה, בעיקר לקראת מבחנים".

את קוראת מאמרים?

"אני חושבת שהרוב לא קוראים מאמרים באופן רציף, אבל זה מאפיין את הסטודנטים בכל המקצועות. הרבה חבר'ה גם מגיעים עם מחשבים לכיתה ומשחקים סוליטייר או נכנסים לפייסבוק. יש אפילו כאלה שטוענים שזה עוזר להם להתרכז".

את עובדת במקביל ללימודים?

"התחלתי לעבוד רק בשלב מאוחר של הלימודים. בשנה הראשונה חשבתי שצריך להשקיע זמן בלימודים והבנתי שאי אפשר ללמוד ולעבוד במקביל. אני חושבת שרוב הסטודנטים כן עובדים, אבל לא בעבודות תובעניות, אלא בחצאי משרות".

מה לובשים ללימודים?

"בעיקר בייסיק: הבנים מגיעים עם סנדלי שורש, טישרט ומכנסיים קצרים, והבנות בג'ינס. אני חושבת שרוב הסטודנטים לא מפריזים בלבוש כשהם מגיעים ללימודים, אבל תמיד יש יוצאים מן הכלל".

מה המקום הכי מבוקש לבלות בו את ההפסקות?

"בקיץ – שוכבים שרועים על הדשא של מדעי החברה, ובחורף יושבים בעיקר בקפיטריה של מדעי החברה".

האם עורכים מסיבות במעונות הסטודנטים?

"אנחנו עורכים מסיבות של המחלקה בבתים של סטודנטים, יוצאים יחד ושומרים על הווי מאוד מגובש".

כבר לא עושים הנחות בשכ"ל
כבר לא עושים הנחות בשכ"ל
לא מוותרים על מסיבות
לא מוותרים על מסיבות
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד