072-3300504

האם משתלם להצטיין בתואר?

הורים אוהבים לראות את הילד שלהם מקבל אות מצטיין דיקן, אבל לא כל כך בטוח שההצטיינות עוזרת גם בקבלה לעבודה אחרי התואר. והאם מצטיינים בהכרח מצליחים יותר בפרקטיקה?

אחינועם מזרחי | 07-08-2012 11:38:00

מי שלמד באוניברסיטה יודע, שמי שמצטיין בלימודים בתיכון לא בהכרח מצטיין גם בלימודים גבוהים. בשביל להצטיין במהלך התואר הראשון צריך הרבה יותר מלקרוא את החומר יומיים לפני הבחינה. באוניברסיטה הדרישות מהסטודנטים גבוהות, וכוללות קריאה סדורה של מאמרים לקראת השיעור, למידה אינטנסיבית למבחנים, ובשיעורים מסוימים אף ניתן ציון על השתתפות בכיתה.

אורי לוין לא מאמין בהצטיינות בתחום מדעי החברה. "ההצטיינות במדעי החברה נתנה לי בעיקר את היכולת לרדוף אחרי מקומות עבודה", הוא אומר. לוין הצטיין בלימודי תקשורת ויחסים בינלאומיים. "מלכתחילה כיוונתי למקומות יותר נחשבים בזכות זה. הרגשתי שזה נותן לי את הזכות לפנות אליהם בכלל". עם זאת, לוין הבין כבר במהלך הלימודים שההצטיינות איננה משמעותית כפי שחשב. "בשנה השנייה ללימודים התנפצה לי האשליה שזה ייתן לי בכלל משהו – כי אם באקדמיה זה בקושי עוזר, אז למי באמת אכפת ממצטיינים במדעי החברה בשוק העבודה?!".

אולם, לדעתו של לוין הצטיינות היא לא בחירה, אלא תכונת אופי. "אני שואף לעשות כל דבר בצורה הכי טובה ולהרגיש שאני נותן את כל כולי. התחלתי כל קורס במטרה לסיים עם הציון הכי טוב שיכולתי", הוא מסביר, "השקעתי הרבה מאוד זמן בלימודים: הייתי קורא את כל המאמרים מבלי לחפש מאמרים מסוכמים. את הרצאות הכיתה הייתי מסכם בעצמי, וזה חייב אותי להיות נוכח בכל השיעורים. בניגוד לחבריי, אף פעם לא הייתי כותב עבודה לילה לפני, אלא מתכנן את הזמן כך שיישארו לי מספר ימים לעבור ולבדוק את העבודה".

כיום, לוין עובד בחברת פרסום גדולה בארץ. לדעתו, ההצטיינות עזרה לו בשלבים הראשונים של הקבלה לעבודה: "קשה לי להגיד כמה ההצטיינות תורמת בקבלה לעבודה, אבל אני בהחלט חושב שזה שם אותך בחבילה של ה'לחזור אליו', בשלב שליחת קורות החיים. מרגע שמתנהלים ראיונות בפועל אני חושב שזה פחות משמעותי. אז כל אדם וכישרונו הוא".

מי זוכר אתכם מלבד הדיקנט?
מי זוכר אתכם מלבד הדיקנט?

החומר ממנו עשויים מצטיינים
יעל, מצטיינת רקטור בתואר הראשון בקלינאות תקשורת, מחזקת את הטענה שהיתרונות שמעניקה ההצטיינות הם יחסיים לתחום הלימודים. "אני מאמינה שהצטיינות בתחום הטיפולי, ולא במקצועות כמו תקשורת או מנהל עסקים, מעידה על יכולות טובות ועוזרת בקבלה למשרות בתחום", היא אומרת. "מצד שני, להבדיל מעריכת דין, שם מתנהל מירוץ להצטיינות בלימודים, כדי להגיע למשרדים הכי טובים, קלינאות תקשורת זה תחום שהביקוש בו גבוה, אז ההצטיינות בלימודים בהחלט עוזרת להתקבל לעבודות טובות, אך היא לא הדבר העיקרי החשוב".

ליאור הדס סיים תואר במשפטים במכללה במרכז הארץ לפני כשנתיים. הוא דורג שני מכלל הסטודנטים למשפטים במחזור שלו ואף קיבל תעודת מצטיין דיקן. את המסלול המצטיין שעשה, מתאר הדס כמשהו שהתגלגל אליו במקרה: "האמת שלא רציתי להצטיין ולא חשבתי שאצטיין, כי אף פעם לא הצטיינתי. הגעתי לתקופת המבחנים הראשונה ופשוט למדתי. יצא לי טוב אז אמרתי לעצמי בוא נשמור על זה, ועם האוכל בא התיאבון".

"זה עוזר בלהתקבל להתמחות", מסביר הדס אודות תעודת ההצטיינות בתחום המשפטים. "מי שאין לו ממוצע גבוה לא יתקבל לדברים הנחשבים – מה שיש בידי החברות כדי לקבל את הסטודנטים לעבודה הם ראיון אישי וציונים, וגם ההגעה לראיון האישי מבוססת בדרך כלל על ציונים. הכול תלוי לאיזה נתיב אתה הולך – אני בסופו של דבר החלטתי שאני הולך להתמחות במשרד המשפחתי, אז להגיד שזה עזר לי זה פחות רלוונטי".

שואפים למצוינות בכל תחום
שואפים למצוינות בכל תחום

גם בראיית חשבון - הצטיינות היא לא מדד
עדי לוריא, שותפה במשרד רואי החשבון גוזלן, מסבירה שהצטיינות היא לא מדד להצלחה מקצועית. "יש משקל רב יותר להתרשמות אישית, כי להיות מצטיין בראיית חשבון זה לא דבר פשוט ומצד שני זה גם לא מקצוע שנדרשת בו גאונות. אנחנו כן מתרשמים ממצטיינים, אבל לא נבקש לראות גיליון ציונים של מועמדים לעבודה".

מניסיונה, לוריא טוענת שאין הכרח שמצטיינים יהיו טובים יותר בפרקטיקה. "תלמידים מצטיינים הם לא בהכרח רואי חשבון טובים יותר. פרופיל רואה החשבון המצטיין מורכב דווקא מאנשי מולטיטסקינג, אנשים בעלי יכולת פרונטלית טובה, נבונים, ערניים ומבינים בעסקים".

יותר מבוקשים במשפטים
יותר מבוקשים במשפטים
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד