072-3300504

איך מתקבלים לעבודה במשרדי ממשלה?

אם תמיד רציתם להיות עובדי מדינה, לא בטוח שתצטרכו ללמוד בשביל זה - כיצד מתקבלים לעבודה במגזר הציבורי ומה מחפשים אצלכם חברי הכנסת. חלק ב'

אחינועם מזרחי | 06-08-2012 14:56:00

לא צריך לחכות עד סוף התואר כדי להתקבל לעבודה נחשקת - מי שרוצה לעבוד במגזר הציבורי, כעוזר פרלנטרי לחבר כנסת או במשרד ממשלתי, יכול להתחיל כבר בזמן הלימודים. אפשרויות הקידום הן טובות והתנאים מצוינים - אך עליכם להיות מוכנים לעבודה קשה.

יכולים לעבוד במקביל ללימודים
יכולים לעבוד במקביל ללימודים

משרדי ממשלה: כלכלנים, דוברים, פקידי לשכות
תהליך הקבלה למשרדי הממשלה משתנה בין סטודנט לבוגר תואר ראשון. "מי שאחראי על גיוס כוח אדם בממשלה היא נציבות שירות המדינה דרך מכרזים", מספרת מיכל מזרחי, מנהלת מחשוב במשרד האוצר. "המכרזים מתפרסמים באתרי האינטרנט של משרדי הממשלה, ומי שרוצה יכול להגיש קורות חיים עבור המכרזים הפומביים".

במסגרת הסינון הראשוני, המועמד צריך לענות על דרישות הסף של הנציבות. בגיוסים מקצועיים, שאינם מיועדים לסטודנטים, חייבים בהשכלה אקדמית וניסיון תעסוקתי. "לאחר מכן מתקיים תהליך הערכה, במסגרתו בודקים את כישורי המועמד, ומי שעובר אותו מגיע לראיון אחרון בפני ועדה", מזרחי אומרת.

במשרד האוצר מחפשים גם לא מעט סטודנטים למשרות סטודנט של 120 שעות בחודש, כגון משפטנים, כלכלנים ורואי חשבון. כוח אדם מגוון נדרש גם לאייש תפקידים בדוברות, לעבוד כפקידי לשכות, ובניהול תוכן של אתרים. "ניתן להגיש מועמדות כבר בשנה הראשונה לתואר. התהליך כולל ראיונות אישיים והתאמה לדרישות הספציפיות והמשתנות של התפקיד – אם זה להסתדר בצוות, לשלוט באופיס או לדעת לדבר עם אנשים".

צריך לדעת לדבר עם אנשים
צריך לדעת לדבר עם אנשים

כנסת ישראל: עוזרים פרלמנטריים
בשביל לעבוד כעוזר פרלמנטרי לחבר כנסת אין צורך ללמוד מדע המדינה או ממשל. "תואר במדע המדינה נראה אולי בקורות החיים יותר רלוונטי, אבל עבור מי שחי פוליטיקה, קורא עיתונים ומעורב במדינה זה לא חשוב אם למד תיאטרון או כלכלה", אומר בן צדוק, העוזר הפרלמנטרי של חברת הכנסת אורל לוי. "יש אצלנו עובדים שלמדו היסטוריה או מנהל עסקים ומתפקדים לא רע בכלל".

לפני הכול, חשוב שתסגרו על האג'נדה שלכם. "אין טעם ללכת לראיון אצל חבר כנסת שאתם לא מתחברים אליו. רוב הח"כים מבקשים לכתוב מסמך עמדה של 'אני מאמין', בו תצטרכו לפרט את תפיסת העולם שלכם ולהסביר למה אתם מעוניינים לעבוד דווקא איתם. מי שעובר את השלב הזה מזומן לראיון, במהלכו, כל חבר כנסת מראיין בהתאם לתחום העשייה שלו". בנוסף לאלו, צדוק מציין שנבחנים גם כושר ביטוי והתנסחות.

מי שבא מרקע של פעילות פוליטית הוא בעל יתרון. "חברי הכנסת רוצים שתהיה איזושהי עשייה קודמת בתחום. אני התמחיתי בכנסת במסגרת קורס בתואר, וזה עזר לי כי באתי מבפנים". ואם לא די בכך, חשוב לסגל משמעת ורצינות בעבודה. "תשכחו מהחיים שלכם. שני, שלישי ורביעי זה ימים של פעילות בכנסת וזה עבודה רצופה של למעלה מ-12 שעות, בראשון וחמישי צריך להופיע לפגישות".

העיקר הוא תחום ההתעניינות
העיקר הוא תחום ההתעניינות

בנק ישראל: תפקידי אדמיניסטרציה, כלכלנים ותוכניתנים
בבנק ישראל יש מספר תפקידים המיועדים לסטודנטים. "מרבית התפקידים מיועדים בעיקר לתלמידי כלכלה, אשר מסייעים לכלכלנים בעבודתם המקצועית", אומרת פנינה קרן, מנהלת החטיבה למשאבי אנוש בבנק ישראל. "תפקידים הפתוחים בפני סטודנטים ממקצועות אחרים, הם בעיקר אדמיניסטרטיביים. סטודנט הניגש לתפקיד בבנק ישראל, עובר תהליך של ועדת קבלה הכולל ראיון אישי".

עבור בוגרי תארים, מציע בנק ישראל תפקידים שונים ומגוונים. "בגיוס כלכלנים, סטטיסטיקאים ורואי חשבון, יינתן על פי רוב יתרון לבעלי תואר שני ושלישי", קרן מוסיפה, "בנוסף לאלו, מעסיק בנק ישראל גם תוכניתנים, מפתחי אפליקציות, אנשי תמיכה טכנית ועוד, להם תידרש תעודה רלבנטית (בוגר קורס, הנדסאי וכדומה), כשעל פי רוב יינתן יתרון לבעלי תואר ראשון בתחום".

תהליך הקבלה לתפקידים קבועים בבנק הינו באמצעות מכרזים פומביים, המתפרסמים באתר האינטרנט של הבנק ובמודעות בעיתונות. לכל תפקיד פנוי מוקמת ועדת מכרז, אשר מראיינת את המועמדים המתאימים ביותר לתפקיד, ועל פי תנאי הסף והקריטריונים שנקבעו למכרז בוחרת את המועמד המתאים ביותר.

"בריאיון העבודה מתמקדים בהשכלתו ובניסיונו המקצועי של המועמד – בחלק מהתפקידים נדרש ניסיון, אך ישנם תפקידים שמיועדים דווקא לבוגרים בתחילת הקריירה", מסבירה קרן. "בנוסף, נבדקים מאפייני האישיות הרלוונטיים לעבודה בבנק, הכוללים מוטיבציה גבוהה, נכונות לשרת נאמנה מוסד ממלכתי בעל חשיבות רבה לכלכלת מדינת ישראל, ונכונות לעבודה מאומצת ולשעות נוספות במקרה הצורך".

אפשר גם להתחיל בקטן
אפשר גם להתחיל בקטן
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד