072-3300504

להסתמס עם המרצה: מציק או מועיל?

תקשורת עם המרצה דרך המייל היא כבר מזמן לא דבר חדש, אבל מה הייתם אומרים אם המרצה שלכם היה מתחיל לשלוח לכם סמסים לימודיים בזמן שאתם נחים לכם בבית?

אחינועם מזרחי | 30-07-2012 09:41:00

פעם, כדי לתקשר עם המרצה הייתם חייבים להגיע לשעת הקבלה שלו או לתפוס אותו בסוף השיעור. עם השנים השתכלל הקשר בין המרצה לתלמידים ואי-מיילים הפכו להיות דבר שבשגרה. אבל איך מתמודדים עם תרבות הסמסים? והאם אפשר לנצל אותה לטובת התלמיד או שהם משמשים רק להטרדות?

באוניברסיטאות בארצות הברית שליחת מסרונים בין מרצה לסטודנט היא מקובלת מאוד, אך מספר התקשרויות בלתי הולמות, שאירעו בשנה החולפת, הביאו לקידום מדיניות חדשה, המגדירה מה היא תקשורת מותרת בין מורה ותלמיד, בעידן של טלפונים סלולאריים ורשתות חברתיות.

האתר האמריקאי הפינגטון פוסט מדווח כי בחודש מרץ האחרון נחשף מרצה, ששלח כ-4,000 הודעות טקסט לארבע תלמידות, בהן שיתף את תמונותיו. קודם לכן, הואשמה מורה מפנסילבניה כי סימסה לאחד מתלמידיה והציעה לו ציונים טובים בתמורה לתמונות בעירום. מקרה קיצוני יותר אירע באוניברסיטה בקליפורניה, שם עזב מורה את אשתו וילדיו עבור סטודנטית, לאחר שהשניים החליפו ביניהם 8,000 הודעות סמס.

מייק סימפסון, יועץ לענייני חינוך ומי שעומד בראש ארגון המורים הגדול במדינה, אמר כי הוא מעודד פיתרון לפיו, תקשורת בין מרצה ותלמיד תעשה רק באמצעות כלי תקשורת שבית הספר יכול לנהל אחריהם מעקב. "אנחנו מעודדים לא לעשות שימוש בטלפונים פרטיים או במחשבים אישיים, אלא להיעזר בשירותים שמציע בית הספר", הוא אמר והסביר, "פיקוח יגרום למורים לחשוב פעמיים לפני שיאמרו משהו, אפילו אם הוא בצחוק".

הכי חשוב לפתוח מייל
הכי חשוב לפתוח מייל

בבצלאל מתכתבים ב-SMS
אולם, יש מי שלא יסכים עם סימפסון. אנשי חינוך בארצות הברית חושבים שהגבלות מסוג זה יכולות להזיק לסטודנטים ולמנוע ממורים לנצל את היתרון הגדול שיש לשימוש במסרונים. "הרבה קובעי מדיניות תולים את האשמה בכלי התקשורת ולא באנשים שמשתמשים בו", טוענת ליסה נילסן, אשת חינוך בעיר ניו יורק. "יש לקדם מדיניות שתמנע התנהגות בלתי הולמת, ולא השימוש במסרונים הוא שגורם לה. האם נכון לאסור על מורות לדבר עם תלמידים, אם מורה אחת אמרה לילד משהו שאיננו הולם?", היא שואלת.

לדעת נילסן, הודעת טקסט היא אמצעי הרבה יותר אפקטיבי לתקשורת עם סטודנטים מאשר מייל, שצעירים מוצאים אותו מיושן מזה חמש שנים לפחות. "מורים יכולים לשאול את התלמידים שאלות מעוררות מחשבה שמתייחסות לחומר הלימודים של אותו יום, ולתת להם להגיב", היא מסבירה. "כיום, לרוב, המורה לא מספיקה להגיע לכל התלמידים בכיתה במהלך השיעור, ויש גם ביישנים שמהססים לדבר".

רון בן נון, סטודנטית לעיצוב תעשייתי בבצלאל, מספרת שהודעות טקסט הן כלי תקשורת לגיטימי במוסד הלימודים שלה. "המרצה שלי לציור בשמן לקחה את המספר שלי כדי להציע לי איזושהי עבודה. התכתבנו בהודעות טקסט ואפילו שלחתי לה התנצלות והסבר להיעדרותי מאחד השיעורים שלה ב-SMS", היא מתארת. "אני לומדת הכי הרבה כשהמרצים שלי לא בדיסטנס איתי, זה מעודד אותי לפנות אליהם בעת הצורך".

האם צריך לאסור השימוש?
האם צריך לאסור השימוש?

"הדרך להגיע אל הסטודנטים"
מיקה פולאק, לשעבר פרופסור בהארווארד, חקרה את הפוטנציאל של השימוש בהודעות טקסט עבור סטודנטים בבית ספר במסצ'וסטס, ארצות הברית. כחלק מהמחקר, שתי מורות סימסו לסטודנטים שלהן לעיתים תכופות – החל מדברים שקשורים במתן עזרה אישית ועד לאירועי בית הספר.

"סטודנטים החלו לשאול יותר שאלות, בכל מיני נושאים הקשורים לבית הספר", דיווחה פולאק אודות המחקר שלה. היא מצאה שסטודנטים ומרצים, שהשתמשו בערוץ ההודעות, בנו מערכות יחסים שהיו חיוניות בהחדרת מוטיבציה לתלמידים, נתנו להם לחוש מוערכים אותם והגבירו את תחושת המחויבות שלהם כלפי המורים.

"זו הדרך הכי ברורה מאליה להגיע אל הסטודנטים", היא מוסיפה, "ובזמן שלא לכל סטודנט יש מחשב או סמארטפון, יש לרובם טלפונים עם אופציה לשליחת הודעה".

"אמצעי אפקטיבי יותר". ה-SMS
"אמצעי אפקטיבי יותר". ה-SMS
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד