072-3300504

חוכמת המרתון

בפסיכומטרי, כמו בחיים, לומדים לעשות הרבה קיצורי דרך. עד לשלב המרתון. ולא תאמינו כמה הוא משמעותי להצלחה שלכם

משה רדמן | 27-06-2012 09:11:00

מרתון לקראת הבחינה הפסיכומטרית מתחיל כשבועיים לפני הבחינה, כשמרבית קורסי ההכנה (והלומדים לבד) נמצאים בשלב בו כלל החומר כבר נלמד, והזמן מוקדש רובו ככולו לפתרון של בחינות.

חשוב לא לאבד תקווה בשלב הזה ולא להוריד את הרגל מהגז, כי למידה נכונה ויעילה בתקופת המרתון היא "מקפצה" משמעותית לציון. כל יום למידה המתנהל ביעילות משפר את התוצאות שלנו ומקדם אותנו אל עבר הציון המיוחל.

אז איך מנצלים את הזמן לטובתנו?

קשה באימונים קל בפסיכומטרי.
קשה באימונים קל בפסיכומטרי.

הכי חשוב: סגירת פערים ו"סדר בראש"
לרוב, קורס פסיכומטרי הוא מעין "סרט נע" - בכל שיעור לומדים חומר חדש, מקבלים שיעורי בית, מגיעים לכיתה לשיעור הבא וחוזר חלילה. לא תמיד ניתן זמן מספיק לעכל ולעבד את החומר הנלמד בצורה מיטבית, ומשום כך תלמידים רבים "גוררים" איתם פערי ידע בנושאים שהבינו רק חלקית במהלך הקורס.

על מנת להתחיל את המרתון עם ביטחון, כדאי לעשות סדר בראש ולסגור את אותם "בורות" שנפערו במהלך הקורס. ברגע בו המורה הכריז שכל החומר נלמד (או, אם לומדים לבד, אז ברגע שסיימנו את כל החומר), ניקח לעצמנו ארבעה עד חמישה ימים לעשות סדר בחומר הנלמד.

איך עושים סדר?

על ידי מעבר על כלל הנושאים וסימון אותם נושאים בעייתיים, שכאמור לא הייתה אפשרות למצות את ההבנה בהם עד תום. כמות נושאים ריאלית תהיה לא יותר מחמישה עד שישה נושאים (אם בתהליך הסימון הצטברו למעלה מכך, ננפה חלק מהם ונבחר רק את אלו שיש הרגשה שניתן להגיע בהם לשיפור מהותי).

לאחר שיצרנו את הרשימה ובה הנושאים "המתנדנדים", נבנה לו"ז לארבעה עד חמישה ימים, במהלכם נלמד את אותם נושאים לעומק תוך תרגול רב. לימוד זה משמעותו: מעבר על הכתבות שניתנו בשיעור, פתירה חוזרת של שיעורי הבית, תרגול בספרי המרתון ומפגשים עם המורה, על מנת לוודא הבנה מוחלטת.

חשוב לשאול שאלות.
חשוב לשאול שאלות.

תחקור סימולציה
יום למידה יעיל במרתון הוא יום המשלב את שלושת המרכיבים הבאים:

הראשון, סימולציה – מומלץ לעשות מידי יום. רצוי לעשות כמה שיותר סימולציות עדכניות שפורסמו על ידי המרכז הארצי לבחינות והערכה, וכמה שפחות סימולציות של מכוני פסיכומטרי (טובות ככל שיהיו, הן אינן מדגם מייצג, איכותי ושווה ערך לבחינות המרכז הארצי, שהן בחינות פסיכומטריות אמיתיות מהעבר).

תחקור הסימולציה חשוב יותר מפתרון עוד סימולציה. שכן, תפקידה האמיתי של הסימולציה הפסיכומטרית הוא לשקף את רמת השליטה שלנו בחומר הנלמד. באמצעות הסימולציה נמפה את נקודות התורפה והחוזק שלנו, נפיק לקחים ונשתפר. תחקור סימולציה טוב, הוא תהליך יסודי שאמור לקחת כשעה עד שעתיים (לכל הפחות), ממנו נצא עם תובנות וכלים מעשיים שיעזרו לנו להשתפר.

בכדי לתחקר את הסימולציה בצורה מיטבית, נעבור על כל טעות וטעות ונשאל:
באיזה נושא הייתה השאלה בה טעינו?

ממה נבעה הטעות? (למשל: חוסר ריכוז, חוסר הבנה של הנדרש, קריאה לא נכונה של השאלה, הבנה לא נכונה של הנדרש, חוסר זיהוי של הנושא, פשוט שאלה קשה, חוסר בזמן).

מה ניתן ללמוד מהטעות? (עלי לחזור על נושא X; להקפיד לסמן עם העיפרון את הנדרש; לקרוא שאלות כאלה ואחרות בצורה איטית יותר על מנת לא להתבלבל; לפתור שאלות מסוג Y בתחילת הפרק על מנת להגיע אליהן בשיא הריכוז; להימנע מהתעכבות על שאלות קשות מעבר למספר דקות). מהלקחים שהפקנו ניקח שני תוצרים:

הראשון, הגדרת נושא או שניים שיוכתרו כ"נקודת התורפה היומית". רצוי לבחור נושאים בהם כמות הטעויות הייתה גבוהה מהמצופה עקב חוסר חדות ו"חלודה". יש להקדיש כשעתיים לתרגול ורענון הנושאים הללו, לרבות חזרה על הכתבות מהשיעור, תרגול מחדש של שיעורי בית, תרגול מספרי המרתון וכן הלאה (בהמשך ניתן לראות, בלו"ז לדוגמה המצורף, כיצד נשלב אותם בלו"ז היומי).

השני, ריכוז הלקחים שעלו מהסימולציה לכדי ארבעה עד חמישה לקחים יומיים מרכזיים. לקחים אלה יצטברו מיום ליום ויקבלו התייחסות במסגרת הלו"ז היומי שלנו.

על מנת להגיע לרמת תחקור גבוהה ומקצועית, כדאי לעשות שימוש במערכת ניתוח הבחינות של וואלה! לימודים, שנבנתה על ידינו. מערכת זו מאפשרת לתלמיד לקבל בחינם דו"ח ניתוח מעמיק ויסודי של בחינת המרכז הארצי שהוא פותר. באמצעות דו"ח זה תהליך התחקור הופך למקצועי, יעיל ונוח.

חושבים על הטעויות.
חושבים על הטעויות.

פותחים שעונים
המרכיב השלישי הוא פק"ל משימות יומי – לאור הנושאים "המתנדנדים" שהגדרנו בתחילת המרתון, יש לבנות פק"ל משימות יומי קבוע (שאינו משתנה מיום ליום), הכולל משימות לשעה עד שעתיים, אותן נבצע בכל יום.

פק"ל המשימות היומי צריך להיות מגוון, כך שהוא ייגע במרבית הנושאים "המתנדנדים" שהגדרנו על בסיס יומיומי.

למשל, אם הגדרנו את הנושאים הבאים: אנלוגיות, השלמת משפטים, גרפים, גיאומטריה והבנת הנקרא, כנושאים "מתנדנדים" - פק"ל המשימות היומי יהיה זה:

פתרון של 10 תרגילי אנלוגיות (5 דקות).
פתרון של 10 תרגילי השלמת משפטים (15 דקות).
מעבר על מילים שלמדנו ורענון שלהן (30 דקות).
תרגול של 2 גרפים (10 דקות).
פתרון של 2 קטעי הבנת הנקרא בעברית (15 דקות).
מעבר מחודש על חוקים בגיאומטריה (20 דקות).
פתרון של 10 תרגילי גיאומטריה (15 דקות).

עמידה בזמנים היא הכרחית.
עמידה בזמנים היא הכרחית.

שגרת המרתון
להלן לו"ז ליום למידה יעיל המורכב מכלל האלמנטים שציינו:

08:00 – התעוררות והתאוששות
09:00-11:00 – סימולציה של המרכז הארצי
12:00-13:00 – תחקור הסימולציה
14:00 – הפסקת צהריים
15:00-17:00 – פק"ל משימות יומי
17:00 – הפסקת ערב
18:00-20:00 – התמקדות בנקודות התורפה היומית
20:00 – קצת שגרה (חדר כושר/ הליכה/ טלוויזיה)
21:00 – קריאת ספר (באנגלית או בעברית)/ מעבר על מילונים ומעבר על קובץ הלקחים היומיים (המצטבר)
22:00-23:00 – מנוחת לילה


*הכותב הוא מנכ"ל חברת פוקוס פסיכומטרי, המתמחה בהכנת תלמידים המעוניינים לשפר את הציון הפסיכומטרי, על ידי שיטת לימוד חדשנית שבה לכל תלמיד נבנה קורס מותאם אישית.

תפנו זמן גם לאוכל.
תפנו זמן גם לאוכל.
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד