072-3300504

"הסגל הזוטר מאוהב בשביתה''

פיצוץ בין הסגל הזוטר לבין ועד ראשי האוניברסיטאות על הסכם ההבנות, הוביל לשביתה והסמסטר לא נפתח כסדרו. יו"ר הסגל הזוטר ד"ר אסתר סרוק: ''אנחנו חייבים להילחם''

עדי בילו | 04-03-2012 17:08:00

סמסטר האביב של שנת הלימודים האקדמית היה אמור להיפתח היום כסדרו, אך לאחר מאבק ממושך, שובת הסגל האקדמי הזוטר. חוסר ההסכמה על תנאי ההעסקה הוביל לעוד פיצוץ בינם לבין ועד ראשי האוניברסיטאות, וכעת שני הצדדים מתבצרים בעמדתם.

ד"ר אסתר סרוק, יו"ר פורום ארגוני הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטאות, מסבירה כי הסיבה לשביתה היא היעדר הסכם עבודה. "ההסכם שלנו הסתיים לפני כמעט שנה וחצי, פנינו למעסיקים שלנו בבקשה לחדש את הסכם העבודה, וכבר למעלה משנה נמשך המו"מ בנושא".

הסגל האקדמי הזוטר באוניברסיטאות כולל כ-11,000 חברים: סטודנטים לתארים מתקדמים המשמשים כעוזרי הוראה וכאסיסטנטים, מלגאים, וחברי סגל אקדמי ללא תקן בכיר אשר עוסקים בהוראה ובמחקר, רבים מהם בעלי תואר ד"ר. "כל אלו מבקשים למעשה להגן על סעיפים הנוגעים לשחיקת שכר בהסכם העבודה החדש, ולבצע תיקוני שכר מזעריים – תוספת יותר משמעותית תגיע לאלו שבתחתית הסולם ששכרם קרוב לשכר מינימום", אומרת סרוק. "בנוסף, אנחנו מבקשים גם ביטחון תעסוקתי, לא קביעות חס וחלילה, רחוק מזה".

בינתיים, לאחר שביתה בחודש דצמבר, נחתם הסכם הבנות בין ועד ראשי האוניברסיטאות לבין אנשי הסגל הזוטר, בו נכללו כמעט כל הסעיפים המדוברים, כשהובטח שתינתן התייחסות לסעיף הביטחון התעסוקתי תוך שלושה שבועות, ובזמן קצוב זה גם ייחתם וייסגר ההסכם. "עברו 6 שבועות ואין הסכם", אומרת בכעס סרוק. "היינו אמורים לשבות אוטומטית אבל לא רצינו לפגוע בסטודנטים ובתקופת הבחינות שלהם. לא רצינו לעכב אותם בסמסטר שלם או לאלץ אותם להיבחן בתוך הסמסטר, ויכול להיות שהיו כאלו שפירשו זאת כחולשה ועכשיו מגלגלים עלינו עיניים".

בינתיים הם יכולים לשבת על הדשא
בינתיים הם יכולים לשבת על הדשא

''רק תביאו את ההסכם ונחתום''
הקולות העולים כעת מסגירים כי הדברים שנכתבו בהסכם ההבנות אינם מגובים על ידי האוצר וכי כעת אין אישור של אף גוף אחראי על התנאים המבוקשים. לדברי ד"ר סרוק מן הראוי היה לבדוק עם הממונה על השכר את הדברים לפני ההתחייבות לסגל הזוטר. "עכשיו כל אחד מעביר אותנו מיד ליד. מה, לא ידעתם שצריך אישור אוצר? להסכם ההבנות אין בעיניכם ערך? זו סתם חתיכת נייר? כרגע אין שום הסכם שאפשר לחתום עליו ואם היה אפשר לחתום על משהו היינו עושים את זה עכשיו, ברגע זה. אבל שלא יגידו שיש הסכם ואנחנו לא רוצים לחתום כי התאהבנו בשביתה. זו הטעיית הציבור וזריית חול בעיניים. אנחנו דורשים לא לשחוק את שכרינו ולהגיע להסכמות בנושא הביטחון התעסוקתי. שמנכ"ל אוניברסיטת תל אביב, מוטי כהן, לא יגיד שאנחנו מתאהבים בשביתה, אנחנו מתיישבים לחתום ברגע זה – רק תביא את ההסכם ".

בשבוע שעבר נתקיימה ישיבה אחרונה בנושא בטחון תעסוקתי, ומאז היה נדמה לסרוק כי בכל רגע תיקבע הפגישה המיוחלת, אבל לממונה על השכר לא בוער והפגישה נקבעה ליום שלישי הקרוב, שלושה ימים אל תוך הסמסטר. "לא חבל? זה נושא דחוף, למה אי אפשר לעשות את זה קודם? אף אחד לא דיבר איתנו משבוע שעבר. כתבתי מכתב ליו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות, רבקה כרמי, וניסיתי ליזום פגישה על מנת לנסות לפתור את המשבר, והיא אפילו לא ענתה לי. גם לא חצי מילה משר החינוך או מיו"ר המל"ג", מתרעמת סרוק. "אין לנו ברירה אלא לשבות, וזו כנראה תרבות יחסי העבודה בארץ. אני מעדיפה להיכנס לכיתה עם התלמידים שלי, שאני אוהבת, וגם המחקר שלי נפגע, וגם הפעילות החינוכית, אבל יש לי אחריות ציבורית ואין ברירה אלא להילחם".

שטייניץ עוד לא אישר
שטייניץ עוד לא אישר

''זורקים את ההישגים לפח''
לצד כל אלו הוציא ועד ראשי האוניברסיטאות הודעה כי מבחינתו הגיע המשא ומתן עם הסגל הזוטר לסיומו וכי ניתן לנסח הסכם ולחתום. לדבריהם הם הלכו כברת דרך ארוכה לקראת הסגל הזוטר, והושג סיכום לגבי תוספות השכר הנמצאים בימים אלה בבחינה של הממונה על השכר במשרד האוצר, בדומה לכל הסכם שכר במשק.

כפי שכתבו בהודעה, גם בנושא הביטחון התעסוקתי הושגה בשבועות האחרונים התקדמות משמעותית ביותר וניתנו מענים ראויים והוגנים לצרכים השונים שהועלו על ידי הארגון. כל זאת בנוסף להסכם הקודם שנחתם עם הסגל הזוטר לפני כשלוש שנים ובמסגרתו הוסדרו כבר כל התנאים הסוציאליים של העובדים והוענקו להם תוספות שכר של עשרות אחוזים. כל דחייה של החתימה ובודאי פתיחה בשביתה נובעים משיקולים שאינם קשורים לטובתם של כלל חברי הסגל הזוטר ויסיגו לאחור את ההבנות וההסכמות שהושגו.

בנוסף נמסר מוועד ראשי האוניברסיטאת כי "נציגי הסגל הזוטר והגב' סרוק בראשם פוגעים בסגל הזוטר אותו הם מתיימרים לייצג. נציגי הארגון התאהבו ברעיון השביתה ושכחו מהי המטרה לשמה נשלחו ע"י חבריהם בסגל הזוטר.

התלהמות, פרובוקציות, ושביתה מיותרת שתזיק בראש ובראשונה לסטודנטים, לא ישנו את העובדה שהגענו לקצה גבול הויתורים מבחינתנו ואנחנו מוכנים לחתום מיידית על ההישגים המשמעותיים שהושגו. השביתה משמעותה, שנציגי הסגל הזוטר במו ידיהם, זורקים לפח הישגים רבים אלו שהושגו בעמל רב במשך חודשים רבים של משא ומתן. צר לנו, שלא טובת כלל הסגל הזוטר היא זו שעומדת לנגד עייני אותם נציגים".

פרופ רבקה כרמי. יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות
פרופ רבקה כרמי. יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד