072-3300504

הפלאשמוב הנשי עולה לירושלים

סטודנטיות באוניברסיטה העברית ארגנו אתמול פלאשמוב נשים במרכז ירושלים. למרות הגשם, עשרות משתתפות הגיעו למחות על הדרת נשים מהמרחב הציבורי

אביגיל גוטליב | 18-01-2012 15:32:00

(צילום: מתוך YouTube)

אחרי בית שמש עכשיו תורה של ירושלים: אתמול (ד'), בשעות אחר הצהריים התכנסו כמאה נשים בכיכר ציון בעיר לטובת ריקוד פלאשמוב המוני שארגנה קבוצת סטודנטיות בשיתוף אגודת הסטודנטים של האוניברסיטה העברית.

מטרת האירוע הייתה למחות על הדרת נשים מהמרחב הציבורי בעיר. ניצן כהנא (23), סטודנטית למשפטים ואחת מיוזמות האירוע, התרגשה מאד מההיענות הגדולה, למרות מזג האוויר הסגרירי. "היינו פסימיות, אבל כמות הנשים שהגיעה גרמה לי להבין שגם ביום גשום זה נושא מספיק חשוב וזו לא סתם אפיזודה חולפת".

כהנא מודה שמעולם לא הגדירה עצמה כפמיניסטית, "פשוט כי לא היה צורך". אבל כשהחלה להרגיש שהמצב בירושלים מתדרדר חשה שיש לפעול במהירות. "מבחינתי התהליך החל כשראיתי שאין אף תמונת אישה בכל ירושלים, גם ברחובות המרכזיים. אבל כשנתקלתי בפרסומת בכיכובה של סנדי בר ללא ראש, הבנתי שהתופעה יצאה מגדר המיתוסים של פעם, ומדובר במשהו נרחב הרבה יותר".

הפגנת נשיות ועוצמה
מורן שטרן (28) מתל אביב, החלה גם היא ליזום פלאשמוב דומה, וכששמעה על האירוע של האגודה בירושלים החליטה לאחד כוחות. "מאד נהנתי מהאירוע אתמול. כל אישה שמוכנה לצאת לרחוב ולהילחם על זכויותיה - אני מסירה בפניה את הכובע", היא אומרת.

עבור שטרן המטרה העיקרית באירועים מסוג זה היא ש"נשים יקבלו השראה וירגישו שיש להן לאן לחבור. חשוב שידעו שאף אחת לא בודדה במאבק ולא נתונה לגחמות של זרמים באוכלוסיה או להגבלות שאולי קיימות".

הכוריאוגרף שמאחורי הפלאשמוב, ירון מידן, עו"ד בהווה ובעל "ריקודי ירון מידן" בעבר, מכנה את האירוע "הצלחה מדהימה" ומסביר כיצד הנושא המרכזי בא לידי ביטוי בריקוד: "הרוקדות התחילו עם צעיפים שחורים והורידו אותם במטרה להראות שנשים יכולות לרקוד במרחב הציבורי בלי פחד תוך הפגנת נשיות ועוצמה. בסיום הן התכסו שוב בצעיפים עם כל הסימבוליות שיש בזה".

רוב נשי בקמפוס
כמו סטודנטים רבים שלומדים במוסדות האקדמיים בבירה, גם כהנא אינה ירושלמית במקור ולא בטוחה לגביי עתידה בעיר לאחר שתסיים את התואר. "אני ממש לא פוסלת את האפשרות להישאר בירושלים", היא אומרת ומוסיפה, "זו עיר מדהימה עם הרבה הזדמנויות, אבל לצעירים סביב יש לפעמים תחושה שעברנו את נקודת האל חזור ומאוחר מדי להשפיע על המתרחש כאן".

עם זאת, האירוע אתמול היה רק ההתחלה. "לראשונה בתולדותיה הצביעה אגודת הסטודנטים של האוניברסיטה העברית נגד אפליה מגדרית ומתוך כך החליטה לצאת במהלך כולל כדי להכיר לסטודנטיות את הזכויות שלהן" מספרת כהנא. באוניברסיטה, שבה 53% מהסטודנטים הן נשים, גם נפתחת כעת קבוצת דיון של סטודנטיות שתעסוק בכוחן של נשים ובמקביל מתוכננות הרצאות של כלכלניות ומחוקקות מובילות.

גם שטרן וחברותיה מתכוונות להמשיך בפעילות ולהרים אירועים דומים במקומות שונים בארץ. לשם כך הן אף פתחו קבוצת פייסבוק העונה לשם "פלאשמוב נשים בירושלים נגד הדרת נשים". "ירושלים היא מוקד מרכזי וחשוב, כך גם בית שמש, אבל לא צריך להגביל את המהלך רק לערים בהן התופעות הכי קשות", מסכמת שטרן.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד