072-3300504

לעבוד וללמוד

יש לכם עבודה מסודרת, אבל אתם רוצים להרחיב את ההשכלה וללמוד לתואר שני. כל מה שאתם צריכים לדעת על השילוב בין לימודים לתואר שני ועבודה במשרה מלאה

יורם לימודים | 01-06-2011 18:20:00

עשיתם הפסקה אחרי התואר הראשון כי החלטתם שאתם צריכים קצת אוויר לנשימה. אבל עברה שנה, אולי אפילו שנתיים או שלוש, ואתם מרגישים כי ליקוק קצות האצבעות תוך דפדוף במאמרים עבי כרס מרגיש נכון מתמיד. אתם חשים את הצורך לחזור אל שורות האקדמיה, לקרוא, להתעניין ובעיקר להרחיב אופקים ולהתעמק בתחום מסוים, שברוב המקרים קשור למקצוע בו בחרתם בחיים. הבעיה היא שאתם עובדים בעבודה במשרה מלאה, אולי אפילו הספקתם להתחתן ונולד לכם ילד בזמן הזה, ואין מי שמבין יותר מכם את הקושי בלמצוא עוד זמן פנוי בשביל לשבת וללמוד.

ובכן, אי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. באותו אופן לא ניתן להימצא בשני מקומות בו-זמנית, ולכן ניהול חיי עבודה סדירים במקביל לחיי אקדמיה הם כמעט בלתי אפשריים. אם אתם באמת רוצים להגיע לשיעורים ולשבת בכיתה, תצטרכו לבחור במסלול אקדמי המותאם לאנשים שעובדים במשרה מלאה או לבקש מהמעסיק לצאת לשיעורים בזמן העבודה.

באוניברסיטה העברית בירושלים ובאוניברסיטת תל אביב, למשל, מרבית הקורסים הנלמדים בתואר השני מתקיימים בשעות הבוקר (בפקולטות למדעי הרוח והחברה), לכן אם אין לכם סידור ברור עם מקום העבודה או עם הבוס, זה כמעט בלתי אפשרי לתזז בין השניים. לא חסרים משרדים שלא מאפשרים שעון גמיש או משרה גמישה שלא תפגע במשכורת בסוף החודש, אי לכך הרבה פעמים נכפה על סטודנטים לתואר שני לעבוד במשרות חלקיות או למשוך את התואר לאורך שנים.

עם זאת, ישנם מסלולי לימוד מיוחדים לתואר שני בשנה אחת, המותאמים לאנשים עובדים. במחלקה ללימודי דיפלומטיה באוניברסיטת ת"א, למשל, בהתאם לדרישת הסטודנטים המחזיקים במשרה מלאה ברובם, מרבית השיעורים אכן מתקיימים בשעות אחר הצהריים או בערבים. יהונתן אברמסון, סטודנט שמסיים כעת תואר שני במסלול זה מספר כי היה לו נוח יחסית במהלך התואר בזכות מערכת שעות זו. "לפחות בחלק מהמסלולים יש אפשרות ללימודי צבירה, כלומר לא לסיים את התואר השני בשנתיים אלא לפרוס אותו על 3-5 שנים ללא תוספת תשלום, מה שמסייע להפחית את העומס הלימודי", הוא מוסיף.

מיכל, סטודנטית לתואר שני בחוג לתקשורת פוליטית באוניברסיטת תל אביב מוסיפה: "מעבר לעובדה שחייבים שיתוף פעולה מצד המעביד, צריך לקחת בחשבון שיש המון עבודות להכין במהלך התואר, וכשעובדים במשרה מלאה הזמן היחיד הוא בערבים - אחרי העבודה, או בסופי שבוע, כך שבסופו של דבר בשנתיים של הלימודים אין יותר מדי זמן לחיים אישיים, וצריך לקחת את זה בחשבון".

אין מתי לדחוף גם לימודים
אין מתי לדחוף גם לימודים

איך מוצאים זמן לתזה
אז אפשר למרוח את התואר, וללמוד יום אחד בשבוע במקום יומיים, ואפשר ללמוד אחר הצהריים במקרים מסוימים, אבל מה קורה כשצריך להתחיל לכתוב תזה? כתיבת עבודת מחקר באופן עצמאי, ללא מסגרת מסודרת ומחייבת אינה קלה ומצריכה כוח רצון רב, במיוחד ממי עבור אנשים עם לוח זמנים עמוס גם ככה.

אברמסון מסכים כי כתיבת התזה היא סוגיה מורכבת יותר. "לרוב הכתיבה עורכת יותר מהשנתיים שהוקצבו ללימודים, ולפעמים צריך לקחת חופשה ללא תשלום. אי אפשר לעשות את זה בכמה שעות או בכמה ימים. צריך באמת לפנות זמן, לשבת, לקרוא ולכתוב. זה כמעט בלתי אפשרי לעבוד במשך כל היום ואז לבוא בערב ולכתוב שלוש שעות, צריך לפנות חודשיים ריקים, ללא תשלום או להפחית באחוזי המשרה".

גם מיכל טוענת כי שלב התזה קשה במיוחד, אך היא רואה זאת מפרספקטיבה אחרת: "אם מחליטים ללכת על המסלול עם תזה, יש הרבה קורסים שהם קשים יותר מאשר במסלול בלי תזה כמו שיטות מחקר וסטטיסטיקה, דבר שמצריך יותר השקעה בבית וכדאי לקחת את זה בחשבון".

למרות כל הקושי שכרוך בשילוב עבודה ולימודים, ישנן כמה נקודות אור בהחלטה, בהן העובדה שלרוב בתואר השני יש פחות מבחנים ויותר עבודות, מה שמקל קצת בחלוקת הזמן וביכולת להגמיש תאריכי הגשה מול המרצה. בנוסף, לעיתים התמריץ ללימודים מגיע מן המעסיק וממקום העבודה, כצעד לקראת קידום או העלאה, ולפעמים המעסיק אף מסייע במימון שכר הלימוד.

ואחרי הכל, כשתהיו שקועים עומק בתוך מטלות וחובות לקורסים השונים, אל תשכחו את הרווח הנקי שבהרחבת האופקים.

לפעמים התמריץ ללימודים מגיע מהבוס
לפעמים התמריץ ללימודים מגיע מהבוס
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד