072-3300504

איזו בחינה עדיפה GRE או GMAT?

פעם, רק הצלחה במבחן ה-GMAT היתה מאפשרת לכם להתקבל לתואר שני במנהל עסקים, אבל היום המצב השתנה ואפשר גם להיבחן בבחינת ה-GRE. אז מה עדיף ואיפה יותר קל להוציא ציון גבוה?

אבי יולזרי | 28-02-2011 15:44:00

כדי ללמוד לתארים מתקדמים בארץ ובחו"ל, אוניברסיטאות ומכללות רבות מחייבות את המועמדים לעמוד במבחן ה GMAT או GRE. אם בעבר החלוקה היתה ברורה, וכל מי שרצה ללמוד מנהל עסקים נאלץ להתמודד עם ה-GMAT, הרי שבארבע השנים האחרונות חלו תמורות ושינויים בקבלה ללימודי מנהל עסקים, וכ-200 בתי ספר למנהל עסקים החלו לקבל מועמדים גם על סמך ציון ה-GRE שלהם.

על פי סקר שנערך לאחרונה, כ-40% מבתי הספר למנהל עסקים בארה"ב מאפשרים קבלה לתארים מתקדמים על סמך מבחן GRE, ובכשני-שליש מביניהם אף אין העדפה לנבחני GMAT על פני נבחני GRE. בין האוניברסיטאות הללו נמצאות הארוורד, וורטון, ייל, NYU ו-MIT. בארץ מובילות את השינוי האוניברסיטה העברית בירושלים והפקולטה לניהול של אוניברסיטת בן גוריון בנגב , המציעות קבלה באמצעות ציון GRE למסלול השלמה לתזה לבעלי תואר שני ללא תזה.

השונה והדומה בין GRE ו-GMAT
במבט ראשוני GRE ו-GMAT חולקים מבנה דומה, הכולל כתיבת שני חיבורים וכן חלק מתמטי וחלק מילולי (באנגלית) הבנויים על שאלות רבות ברירה. בנוסף, שני המבחנים הם מבחנים ממוחשבים, אליהם ניתן לגשת במשך כל השנה, הציונים בהם תקפים ל-5 שנים והם מיועדים לסטודנטים לתארים מתקדמים.

על אף הדמיון הבסיסי, השוני בין המבחנים רב. המימד הראשון בו מבחנים אלו נבדלים הוא מימד הזמן – בעוד שמבחן GMAT אורך כ-4 שעות, אורכו של מבחן GRE הוא כ-3 שעות. במבחן ה-GRE מקצים לכתיבת החיבור הנושאי 45 דקות, לעומת 30 דקות בלבד ב-GMAT, דבר המקל על השגת ציון גבוה יותר בפרק זה.

המימד השני בו המבחנים נבדלים הוא מימד הקושי. על אף ששני המבחנים מבוססים על אנגלית ומתמטיקה בסיסיים, החלק הכמותי של GMAT נחשב לקשה יותר. בעוד שב-GRE יש 28 שאלות המחולקות באופן שווה בין שאלות מסוג פתרון בעיות לבין שאלות מסוג השוואה כמותית, ב-GMAT יש 37 שאלות, כאשר כ- 15 מהן הן בפורמט ייחודי, הקרוי Data sufficiency . שאלות מהפורמט הזה אינן דורשות בהכרח מהנבחן להגיע לפתרון המתמטי שלהן, אלא לדעת לומר אם המידע בשאלה הוא מספיק כדי לפתור את השאלה. פורמט זה מוסיף מידה רבה של סיבוכיות לחלק הכמותי.

באמצעות בחירה ב-GRE, מועמדים החוששים מהרמה המתמטית שלהם יכולים להגדיל את סיכויי הקבלה שלהם ביחס לציון ה-GMAT הצפוי להם. בחלק המילולי קיימים גם כן הבדלים בין המבחנים, שכן בעוד GRE מבוסס ברובו על אוצר מילים ועל השלמת משפטים, ה-GMAT מבוסס על תיקון משפטים, שאלות הגיון והבנת הנקרא, דבר המקל על הוצאת ציון גבוה ב-GRE למי שאינו בעל יכולת ניסוח גבוהה באנגלית.

מימד נוסף להשוואה בין המבחנים הוא האופן שבו ניתן הציון. בעוד שב-GRE מתקבלים שני ציונים שונים עבור האנגלית והמתמטיקה, ב-GMAT ניתן ציון יחיד המשלב את שניהם. במקרה שבו תנאי הקבלה מתייחסים רק למתמטיקה ורמת האנגלית עשויה לפגוע בציון, כדאי ללכת על GRE.

המימד האחרון להשוואה בין שני המבחנים הוא המחיר – בעוד שבחינת GMAT עולה בארץ 250 דולר, מבחן ה-GRE עולה בארץ 190 דולר, ובחו"ל פער העלויות אף גדול יותר.

אז מה לבחור?
אז מה לבחור?

מתי לגשת ל-GMAT ומתי ל-GRE?
ההחלטה האם לגשת ל-GMAT או ל-GRE מתחילה למעשה בדרישות הקבלה למסלול או למוסד האקדמי בו אנו מעוניינים. כך למשל, אם נרצה להתקבל בארץ לתואר שני במנהל עסקים באוניברסיטת תל אביב או לאחד מ-30 המוסדות בארה"ב שאינם מאשרים קבלה על בסיס GRE, כנראה שההתלבטות תחסך מאיתנו.

ציוני מבחן הכניסה וציוני התואר הראשון משמשים לסינון המועמדים, ועל כן במידה והדבר אפשרי, כדאי לבחור מבין המבחנים את זה שיתן לנו את סיכוי הקבלה הטוב ביותר. כך למשל, אם אנו בעלי רקע הומני ואוצר מילים נרחב באנגלית, סיכוינו להצליח ב-GRE גדולים יותר, בעוד שאם יש לנו ראש מתמטי יתכן ו-GMAT יעניק לנו מקפצה טובה יותר אל התואר המתקדם. עם זאת, חשוב לדעת שגם סטודנטים שאינם בעלי "ראש מתמטי" יכולים להצליח היטב ב-GMAT באמצעות שיטות עבודה הנלמדות בקורסי ההכנה למבחן.

השלכות נוספות שכדאי לקחת בחשבון
בתחומי קריירה מסוימים לדוגמת יעוץ והשקעות, יש דרישה לציוני ה-GMAT גם מהכוחות הפועלים בשוק ולא רק מהאקדמיה. לפני שבוחרים בין GRE ל-GMAT, כדאי להציץ במודעות דרושים בתחום העיסוק הרצוי ולראות האם ציון ה-GMAT הוא חלק מהדרישות.

עבור המתלבטים, מועד התחלת הלימודים עשוי להשפיע אף הוא על הבחירה בין GMAT ל-GRE, שכן יתכן ובעתיד מוסדות מנהל עסקים נוספים יאשרו את ה-GRE כשווה ערך ל-GMAT. בנוסף, באוגוסט 2011, ה-GRE צפוי לעבור שינוי מבני משמעותי, ולכלול סוגים חדשים של שאלות, דגש רב יותר על קריאה, התייחסות לדוגמאות מחיי היום יום בפרקי ההסקה המילולית והחישובית, שאלות בהן יידרש הנבחן לתת יותר מתשובה אחת ועוד. אם סוג שאלות זה מתאים לדרך החשיבה שלכם יותר, אולי עדיף לכם לחכות, אך אם הוא מלחיץ אתכם, אולי כדאי למהר ולהרשם לקורס GRE ולמבחנים קרובים.


* אבי יולזרי הוא המנהל הפדגוגי של The Princeton Review ישראל, המתמחה בהכנה לבחינות TOEFL, GMAT, GRE ו-SAT.

לחצו למידע נוסף על מבחן ה GMAT

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד