072-3300504

מה הכי חשוב למועמדים ללימודים?

נהוג לחשוב שמועמדים ללימודים בוחרים את תחמי הלימוד שלהם בהתאם למוסד הלימוד, רמת ההכנסה בתחום וסביבת העבודה העתידית. מדד "יורם לימודים" מצא שהשיקולים הם אחרים לגמרי

לובה וגנר | 09-10-2012 10:46:00

לא כסף, לא אפשרויות תעסוקה ובטח לא המלצה של משפחה וחברים - עניין, זה הדבר החשוב ביותר למועמדים ללימודים ולסטודנטים בבואם לבחור את תחום הלימודים שלהם – כך עולה מסקר שנערך בין גולשי אתר "יורם לימודים".

הסקר, שהתבצע בחודש אוקטובר השנה, חולק ל-2 קבוצות של נשאלים: האחת מועמדים ללימודים, בה השתתפו 1,100 נסקרים והשנייה - סטודנטים ובוגרים, שכללה 600 נסקרים. הנחקרים התבקשו לדרג את רמת החשיבות (חשוב מאוד, חשוב, חשוב במידה, חשוב במידה מועטה, לא חשוב כלל) שהם מעניקים למשתנים שונים הקשורים לבחירת תחום לימודים ולמשתנים הקשורים לבחירת מוסד לימודים. בנוסף לכך, בסקר נבחן גם האופן בו המועמדים והסטודנטים ממנים או מתכוונים לממן את התואר האקדמי שלהם.

קודם בוחרים תחום, אחר כך מוסד
באופן מפתיע, למרות שכמעט לכולם יש בבית 'אמא פולניה', נראה כי כמעט 90% מהנסקרים לא מייחסים חשיבות רבה להמלצות של קרובי משפחה או חברים.

מי שעוד מקבל חשיבות מועטה הוא מוסד הלימודים. כלומר, רק 12.8% מהנסקרים העידו שהם קודם בוחרים באיזה מוסד הם מעוניינים ללמוד ורק לאחר מכן התאימו לכך את תחום הלימודים שהם רוצים ויכולים להתקבל אליו. נתון זה מצטרף לדברים שאמר ל"יורם ברנז'ה" סמנכ"ל השיווק של אוניברסיטת תל אביב, אהוד אור, שציין כי "אם בעבר לא הייתי מתפשר על לימודים באוניברסיטה, ואם לא הייתי מתקבל ללימודי מדעי המחשב, הייתי הולך ללמוד מתמטיקה. אם לא התקבלתי להנדסה, הייתי הולך ללמוד פיזיקה וכו' - העיקר ללמוד באוניברסיטה, אז עכשיו זה לא בהכרח ככה. מועמדים שלא מתקבלים לתחומים המבוקשים באוניברסיטאות מעדיפים ללמוד את אותו התחום במכללות, ולא להתפשר על לימוד התחומים העיוניים באוניברסיטאות".

כאמור, במקום הראשון בבחירת תחום לימודים, נמצא - "תחום הלימוד מעניין אותי" עם 96.4% שהגדירו אותו כפרמטר "חשוב מאוד". הפרמטר השני בחשיבותו בבחירת תחום לימודים הוא "תחום הלימוד תואם את הכישורים והיכולות שלי" - 91.5% מכלל הנסקרים דרגו אותו כ"חשוב מאוד".

"אפשרויות תעסוקה עתידית" מדורגות במקום השלישי עם 85%, שדירגו אותו כ"חשוב מאוד", כאשר מועמדים לתואר שני מייחסים חשיבות רבה יותר לפרמטר זה, מאשר מועמדים לתואר ראשון - 52% מהמועמדים לתואר שני, מול 47% מהמועמדים לתואר ראשון, טענו כי זה חשוב להם מאוד.

כמו כן, מהנתונים עולה עוד כי רק ל-82% חשובה סביבת העבודה העתידית ו- 79.5% מהנסקרים מעניקים חשיבות לרמת ההכנסה בתחום.

השיקולים בבחירת תחום לימודים
השיקולים בבחירת תחום לימודים

כמה שווה המונטין של המוסד?
בעולם בו תדמית שיווקית טובה עושה בשבילך לפחות חצי מהעבודה, מעניין לבדוק איזו חשיבות מקבל מוסד הלימודים, מה חשוב למועמדים ולסטודנטים כשהם באים לבחור את המוסד שיהיה חתום להם על התואר.

מהסקר שערכנו עולה שהמוניטין האקדמי של המוסד, קרי איכות המרצים ותוכנית הלימודים וכן תדמיתו המקצועית של המוסד בשוק העבודה הן בעלות החשיבות הגבוהה ביותר עבר מועמדים ללימודים וסטודנטים. כ- 86% מכלל האוכלוסייה הגדירו את הפרמטרים הללו כ"חשובים מאוד".

כ- 80% ציינו שאין חשיבות רבה לסביבת הלימודים של המוסד - המתקנים השונים, הקפיטריה וכו', וזהו למעשה הפרמטר הכי פחות משמעותי עבור המועמדים ללימודים והסטודנטים. כמו כן, 70% אמרו כי הם לא נותנים חשיבות רבה לתנאי הלימוד – גמישות בשעות הקורסים, דחייה בהגשת עבודות וכדומה, כשהם מתבקשים לבחור איפה ללמוד.

השיקולים בבחירת מוסד לימודים
השיקולים בבחירת מוסד לימודים

מי ממן לסטודנטים את התואר?
מהסקר עולה עוד ש כ- 20% מהמועמדים ללימודים מתכוונים לקחת הלוואה בשביל לממן את הלימודים. עם זאת, רוב המועמדים ללימודים העידו כי הם לא מתכננים לעבוד במהלך התואר על מנת לממן את הלימודים, למעשה רק כ- 41% אמרו כי הם מתכוונים לעשות זאת. נתון זה מתווסף לכך שכ- 45% מהנסקרים מתכננים לממן את לימודיהם בעזרת חסכונות.

ואם למישהו היה ספק, טוב שיש הורים – כ- 45% מהנסקרים בונים על ההורים שלהם למימון התואר. בולט בהקשר זה הוא היחס לעלות הלימודים, רק 32% מהמועמדים שהוריהם ממנים להם את התואר דירגו את עלותו כפרמטר "חשוב מאוד", זאת לעומת מועמדים אשר מתכוונים לממן את הלימודים בעזרת עבודה או מתוך חסכונות שנתנו חשיבות רבה יותר לעלות התואר – 46% ו- 51%, בהתאמה, הגדירו את זה כשיקול "חשוב מאוד".

כמו כן, אחרי גיל 28 עולה החשיבות של עלות התואר. כ- 81% מכלל הנסקרים בגילאים אלו דירגו אותו כבעל חשיבות רבה, לעומת 73% בקבוצת הגילאים 18-21. ושוב, טוב שיש הורים.

רוב המועמדים לא מתכוונים לעבוד
רוב המועמדים לא מתכוונים לעבוד

אקדמיה ודת
חילונים מהווים את האחוז הכי גבוה בין המועמדים לכל התארים. רוב המועמדים מתעניינים בלימודי תואר ראשון - כ- 70% מכלל המועמדים. מקרב החרדים, 30% מתעניינים בלימודי תעודה.

בקרב האוכלוסייה הדתית נמצא כי יש חשיבות רבה יותר לפרמטר "מיקומו הגיאוגרפי של המוסד" – 74% דירגו זאת כ"חשוב מאוד" או "חשוב", לעומת 67% בכלל האוכלוסייה.

חרדים מתעניינים בעיקר בלימודי תעודה
חרדים מתעניינים בעיקר בלימודי תעודה

* לובה וגנר היא ססטיסטיקאית המתמחה באנליזה שיווקית.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד