072-3300504

חותכים מהבשר החי

אגודת הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב החליטה להצטרף ליוזמה של פול מקרטני ולהכריז על "שני צמחוני" - יום בשבוע שבו לא אוכלים בשר ובכך מסייעים למאבק בהתחממות הגלובלית

מיכל רגולנט | 28-03-2010 14:03:00

צילום ועריכה: תמי אייזנברג

יוזמה בינלאומית הקוראת להפחתה בצריכת הבשר עושה את צעדיה הראשונים באוניברסיטת תל אביב. בשבוע שעבר השיקה אגודת הסטודנטים את קמפיין "שני צמחוני", אותו מוביל בחו"ל פול מקרטני, הקורא להפחתה בצריכת הבשר כחלק מהמאבק בהתחממות הגלובלית. במסגרת האירוע חולקו לסטודנטים מנות צמחוניות בחינם ונערכו הרצאות קצרות המסבירות את הקשר בין סטייק לכריתת היערות באמזונס וההתחממות הגלובלית.

הקמפיין הבינלאומי להחלת יום צמחוני בשבוע מתקיים כבר מספר שנים ברחבי העולם. ראשונים היו הבלגים שהכריזו בעיר בשם גנט על יום צמחוני בשבוע, הם קבעו את יום חמישי, בו הגישו כל המזנונים בעיר תפריט צמחוני והתושבים קיבלו חומרי הסברה על צמחונות. היוזמה המשיכה להתפשט בשאר חלקי בלגיה וברחבי העולם. בהמשך השיקו פול מקרטני ובנותיו את קמפיין "יום שני ללא בשר", המעודד שמירה על הצמחונות יום בשבוע.

חשיבות ההפחתה בצריכת הבשר (כשהכוונה בעיקר לבשר משק חי) מתוארת בפירוט בדו"ח האו"ם שפורסם בשנת 2006, בשם "צלו הארוך של משק החי". על פי הדו"ח גידול משק החי הוא גורם המשמעותי ביותר לנזק האקולוגי בכדור הארץ. תעשיית בעלי החיים אחראית לכ-18 אחוז מכלל פליטת גזי החממה, גזים כמו פחמן, מתאן, תחמוצת החנקן ואמוניה. מדובר בכמות זיהום העולה על זו שיוצרת התחבורה (המהווה רק 13.5 אחוז). יתרה מכך, פליטת מתאן מתעשיית החיות הנגרמת כתוצאת מפעילות המעיים של החיות, כלומר נפיחות (או פלוצים, אם תרצו), מהווה כ-40 אחוז מכלל הפליטה העולמית.

כמו כן, גידול משק החי מביא לבזבוז והרס הקרקע. כשליש משטח כדור הארץ מנוצל לצרכים שונים הקשורים בבעלי החיים, שטחי מחייה או שטחי גידול מספוא. למשל, כ-70 אחוז מהשטחים המיוערים באמזונס הפכו לשטחי מרעה או מספוא.

סיבה נוספת היא זיהום ובזבוז מים. צריכת המים של גידול משק חי גדולה פי 10 מכמות המים שגידול מזון צמחי צורך. בנוסף, משק החי הוא המקור הבולט ביותר לזיהום המים, זאת בהפרשות בעלי חיים, אנטיביוטיקה והורמונים של בעלי החיים.

בסיכומו של דבר זה לא משנה באיזה יום תוותרו על צריכת הבשר, אם זה יהיה יום שני, חמישי או שלישי. צמצום כמויות הבשר שכל אחד ואחד צורך יכול להביא לשינוי, ותכל'ס יותר פשוט לוותר יום אחד על סטייק מאשר לוותר על הרכב.

נראה טעים? הנה מתכונים צמחוניים
תבשיל סויה מוקפץ

מצרכים:
200 גרם פתיתי סויה
2 בצלים גדולים
1 קופסה קטנה של רסק עגבניות
2 כפות רוטב סויה
2 עגבניות
4 גבעולי פטרוזיליה
3 כפות סילאן
4 כפות אבקת מרק
2 שיני שום
כחצי כפית פפריקה, חצי כפית קינמון
מלח ופלפל שחור לפי הטעם

הוראות הכנה:
1. משרים לעשרים דקות את פתיתי הסויה במים רותחים בקערה מכוסה במגבת או בצלחת. שופכים מים קרים כדי לקרר אותם וסוחטים אותם היטב.
2. חותכים את הבצל לקוביות קטנות ומטגנים במעט שמן עד לריכוך והזהבה.
3. מוסיפים עגבניות חתוכות ומנמיכים את האש.
4. מוסיפים את הסויה למחבת ומקפיצים.
5. מוסיפים את שאר הרכיבים מלבד הפטרוזיליה.
6. מטגנים כחצי שעה.
7. לפני סיום מוסיפים את הפטרוזיליה הקצוצה.


ועוד מתכון צמחוני - סויארמה

מצרכים:
חבילת שווארמה סיטן (ניתן לקנות בחנויות טבע)
4-5 תפוחי אדמה
1 בצל
2-3 גזרים
2 כפות שמן
2 כפיות כמון
כפית פפריקה חריפה
מלח ופלפל לפי הטעם

הוראות הכנה:
1. להפשיר את השווארמה.
2. לחתוך דק את תפוחי האדמה, הבצל והגזר.
3. להוסיף שתי כפיות שמן.
4. להוסיף את התבלינים ולערבב היטב.
5. להכניס לתנור על 180 מעלות לשעה או עד שתפוחי האדמה מתרככים.


בתאבון!

טעים רצח!
טעים רצח!
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד