072-3300504

ברצלונה: לימודים לצד בילויים

בין טאפס לטאפס, העיר הספרדית ברצלונה מציעה גם מגוון אוניברסיטאות ציבוריות ופרטיות. יאיר לוי, סטודנט ישראלי הלומד בעיר, מסביר על תנאי הקבלה ועל החוויה

יאיר לוי, ברצלונה | 22-10-2009 13:17:00

"ברצלונה היא מקום לעשות בו חיים", זה מה שההורים שלי אמרו כשהודעתי להם שאני מתחיל ללמוד לתואר ראשון במדע המדינה ומנהל ציבורי באוניברסיטת ברצלונה. אז היום, כשאני במרחק של שלושה חודשים מסיום התואר, אני יכול לאשר שברצלונה היא לא רק מקום לעשות בו חיים אלא גם מקום נהדר ללימודים.

הגעתי לספרד ולברצלונה בטיול שלאחר הצבא, במהלכו עבדתי וטיילתי ברחבי אירופה, והתאהבתי בעיר: במזג האוויר, באוכל, בחיי הלילה, באווירה ובאנשים. כשהגיע הרגע להחליט על עתידי, החלטתי לאחר לבטים לא מעטים שלא לעשות את המסלול הרגיל של שירות צבאי-טיול בחו"ל- פסיכומטרי- אוניברסיטה, אלא להישאר באירופה ולעשות את התואר הראשון שלי באוניברסיטת ברצלונה, וכך לרכוש בו בזמן תואר אקדמי ממוסד יוקרתי ושפה זרה שניה ברמה גבוהה.

יאיר לוי
יאיר לוי

לומדים את השפה
בברצלונה ובספרד בכלל רמת האנגלית רחוקה מלהיות גבוהה, מה שמחייב את מי שמעוניין ללמוד, לעבוד ולהשתלב בחברה - ללמוד ספרדית. זה לא מכשול רציני, כי מדובר בשפה קלה יחסית, ויש עשרות מרכזים שמעבירים קורסים ללימודי ספרדית לזרים. מומלץ להירשם לקורסים שמעבירות האוניברסיטאות עצמן, למרות שהם מעט יותר יקרים. הם יתנו לכם נקודות זכות שמאוחר יותר יכירו בהן (או לפחות בחלקן) כקורסי בחירה בתואר עצמו.

מה שרוב האנשים לא יודעים לגבי הלימודים ספיציפית בברצלונה, הוא שחלק ניכר מהקורסים מועבר בשפה המקומית – קטאלנית, שהינה שפה קרובה לצרפתית וניכרת בה השפעה ספרדית. לאוזן זרה זה עשוי להישמע כמו הכלאה של השתיים לאחר שהייה בבלנדר הונגרי. צריך להודות שמדובר במכשול רציני, אבל עביר. מהיכרותי האישית, רוב הזרים בברצלונה מגיעים להבנה מלאה של הקטאלנית בערך כארבעה עד שישה חודשים לאחר הגעתם לעיר. פרק זמן נוסף לאחר מכן ואפילו תהיו מסוגלים להתבטא בשפה.

בכל מקרה, כדי ללמוד בצורה אפקטיבית מספיק רק להבין קטאלנית, שכן אמנם ישנם הרבה קורסים שמועברים בשפה המקומית, אבל הפרופסורים עונים לשאלות בספרדית ואת כל הבחינות, העבודות והסמינריונים אפשר להגיש בספרדית על פי חוק. במקרים מסוימים, הפרופסורים אף מאפשרים הגשות באנגלית ובשפות אחרות.

בשביל להסתדר - חייבים לדעת את השפה. לה ראמבלה
בשביל להסתדר - חייבים לדעת את השפה. לה ראמבלה

שלב ראשון: בחינת המיון
כדי להתחיל ללמוד בספרד כבוגר תיכון ישראלי, צריך לעבור את בחינת ה- Selectividad, אימת הצעירים המקומיים. להבדיל מהפסיכומטרי שלנו, מדובר בבחינה המבוססת על שינון חומר ולא על יכולות, ומרוכזת בחומרים שהספרדים לומדים בשנתיים האחרונות של התיכון. מומלץ מאוד להירשם לקורס הכנה באחד המכונים המיועדים לזרים הניגשים לבחינה, על מנת שיעשו לכם קורס מזורז.

בנוסף, בדרך כלל המכונים הללו גם מטפלים בבירוקרטיה הקשורה לרישום לבחינה, שללא שליטה בספרדית עלולה להיות די מסובכת: המידע באינטרנט איננו מלא ולא תמיד מעודכן, והפקידים במנהלת הבחינות לא נוטים להבין יותר אנגלית מהממוצע. למי שמגיע ללא שליטה מספקת בספרדית, מומלץ לבחור בבחינה במקצועות ריאליים (מתמטיקה, פיסיקה, ביולוגיה או כימיה), גם אם זו לא הנטייה הטבעית שלכם, מכיוון ששגיאות כתיב מורידות ניקוד בבחינה, כך שיהיה לכם יותר קל בבחינות שאין דורשות יכולת כתיבה והבנה של שפת המקום.

כיכר ריאל
כיכר ריאל

באוניברסיטה: יתרון לישראלים
בספרד שיטת הלימוד היא פרונטאלית, ולרוב הסטודנטים כמעט ולא משתתפים בשיעורים. זהו יתרון גדול מאוד למי שמגיע מבחוץ, ובייחוד לישראלים: עם קצת תעוזה (אמרנו תעוזה, לא חוצפה) תוכלו להתבלט בשיעורים, וזה משתלם. כמו כן, בכל מטלה שמערבת טקסטים באנגלית, יהיה לכם יתרון ראשוני על המקומיים, וזו מגמה שנמצאת בעליה מתמדת בקרב הפרופסורים.

מנסיוני, המרצים בדרך כלל נגישים לסטודנטים ונוהגים להשיב למיילים די מהר, למרות שגם כאן יש דינוזאורים מהדור הישן, שיהיה לכם מזל אם תצליחו לתפוס אותם במשרד בשעות הקבלה שלהם.

סולם הציונים בקורסים נע בין 1 ל4, כש 4 ("הצטיינות יתרה") מזכה אתכם במלגה אוטומטית על שעות הקורס, ולכן נמצא על גבול הבלתי אפשרי להשגה. באופן כללי, הפרופסורים בספרד מאוד "קמצנים" כשמגיע הרגע לתת ציון, ואין מה לקחת את זה אישית. כישראלים שרגילים לסולם ציונים של 1 עד 100, תופתעו לגלות שלהוציא ציון 1 ("עובר") בקורס נחשב למכובד מאוד במקרים רבים.

עד כה, האוניברסיטה בספרד הקלה מאוד על מי שמעוניין ללמוד ולעבוד, וכל הקורסים הוצעו במסלולים מקבילים לבחירת הסטודנט, בבוקר או אחר הצהרים. זה סידור מאוד נוח לסטודנטים, שעובדים במשמרות או בחצי משרה. לרוע המזל, הרפורמה של האיחוד האירופי בלימודים הגבוהים, הידועה כ"תוכנית בולוניה" הולכת לשנות את המצב הזה, ולהציע מסלול אחיד המפוזר לאורך כל יום הלימודים, במטרה להפוך את הסטודנטים ל"תלמידים במשרה מלאה". אולם כרגע הרפורמה עדיין עושה את צעדיה הראשונים, כך שעוד מוקדם לחרוץ את הדין בעניין.

שכר הלימוד לא מהווה מעמסה גדולה, ועומד על כ - 700- 800 יורו בשנה. כמו כן ישנן מלגות מחייה לסטודנטים, אבל כדי להנות מהן תיאלצו להגיע לעצמאות כלכלית מלאה קודם לכן, כולל חוזה שכירות על שמכם- וזה כבר סיפור בפני עצמו. לעומת זאת, כל שנה נפתחות הרבה הזדמנויות לעבודות לסטודנטים כעוזרים במחלקות, בספריות ובמעבדות של האוניברסיטה עצמה, לרוב בחצי או רבע משרה ובשכר מעט נמוך מהממוצע. זה יכול להיות פתרון טוב אם יש לכם מקור הכנסה נוסף.

ברצלונה
ברצלונה

לגור בברצלונה: חיי חברה מרתקים
החיים כסטודנט בברצלונה הם נוחים, כיפיים ומרתקים: העיר שוקקת חיים יומם ולילה. לצאת לדרינק או לאכול בחוץ עם החבר'ה אחרי השיעורים זו הוצאה זולה ביחס לארץ או למקומות אחרים באירופה, ומזג האוויר הנעים מאפשר לרדת לחוף הים או לצאת לטיול אופניים מתי שרק מתחשק לכם.

מחיר חדר בדירה עם שותפים נע בין 300 ל400 יורו בחודש, והתחבורה הציבורית יעילה מאוד ולא יקרה במיוחד.

הספרדים פתוחים, חברותיים ויודעים לחיות טוב, וברצלונה משלבת את הטוב ביותר מכל העולמות: קטנה יחסית במונחים אירופיים ולא מנוכרת, אבל קוסמופוליטית ופלורליסטית כמו כל כרך מערבי חשוב. ים תיכונית, לא פורמלית וקלילה, ובאותו זמן נקייה, מסודרת ויעילה. קל לפגוש כאן אנשים וליצור חברויות עם זרים או מקומיים, וכמות אירועי התרבות, אפשרויות הבילוי, המסעדות, הברים ובתי הקפה היא כ"כ גדולה עד שקשה לקבוע באותו מקום פעמיים.

לסיכום, הלימודים בברצלונה הם חוויה. המאמץ הכרוך בלימוד שפה חדשה ושימושית שווה כל טיפת זיעה: האנשים, התרבות, האווירה ורמת החיים המקומית יחזירו לכם את ההשקעה כפל כפליים.

עיר של בילויים
עיר של בילויים
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד