072-3300504

הדרך הסיזיפית לקליניקה

תלמידי הפסיכולוגיה בארץ מצויים במצוקה קשה מיד עם סיום לימודי התואר הראשון. מתברר כי רק 15% מהמבקשים להתקבל למגמה הקלינית בארץ אכן מתקבלים

רוי רגב | 27-01-2008 14:01:00

למרות שענף הפסיכולוגיה לא נמצא בימים כתיקונם באור הזרקורים האקדמי ואת הבכורה גונבות הפקולטות למשפטים או רפואה, מתברר כי מדובר באחד החוגים התחרותיים ביותר בישראל. הסטודנטים שמסיימים את לימודי התואר הראשון באפיסת כוחות, לאחר שנים של לימודים תחת לחץ ובתחרות בלתי פוסקת עם יתר הסטודנטים, יודעים כי עם ממוצע של פחות מ-90 בתואר הראשון לא יוכלו אפילו להגיש בקשה ללימודי המשך בארץ.

תואר ראשון בלבד בתחום לא יעניק לסטודנטים כל סמכות טיפולית ויש שיטענו כי לימודי תואר ראשון בפסיכולוגיה שווים בערכם ללימודי מדעי הרוח מבחינת רכישת מקצוע באקדמיה.

הבעיה הולכת ומחמירה מדי שנה כאשר האוניברסיטאות מקבלות עשרות בודדות של סטודנטים לתואר שני בפסיכולוגיה, בעוד בכל שנה עולה מספר התלמידים המתחילים ללמוד לתואר ראשון. לאחרונה, החל לפעול פורום של בוגרי תואר ראשון בפסיכולוגיה המנסה לשנות את השיטה בישראל. בוגרי התארים הראשונים וסטודנטים לקראת סיום ה-BA מנסים לעזור אחד לשני בדרך לספסל הלימודים לתואר השני.

לסטודנטים טענות רבות לכמות המועטה של מועמדים המתקבלים מדי שנה ללימודים במגמה הקלינית בישראל ויש הטוענים כי אנשי המקצוע אינם מעונינים להציף את השוק באנשי מקצוע. הביקוש לתואר השני במגמה הקלינית גבוה, לפי נתונים שאספה המכללה האקדמית תל-אביב יפו, הביקוש למגמה הקלינית גבוה ב- 200 עד 300 אחוזים בהשוואה לשאר המגמות בתחום. זוהי המגמה שלמעשה מעניקה את רשיון הטיפול ויכולה לממש את החלום הפופולרי של הסטודנטים לפתוח קליניקה פרטית, משל היו אסי דיין ב'בטיפול'.

עוד עולה מנתוני המכללה, כי רק 15% מאלו שמבקשים להתקבל למגמה הקלינית בארץ, אכן מתקבלים בסוף לאחד ממוסדות הלימוד. במכללת תל-אביב לדוגמה, מבקשים ללמוד מדי שנה יותר מ-600 בוגרי תואר ראשון, כאשר 90 בלבד מתקבלים לתוכנית.

ספת הטיפולים. יש כאלו שמנסים להתקבל במשך שנים.
ספת הטיפולים. יש כאלו שמנסים להתקבל במשך שנים.

הליכי סינון אכזריים
בוגרי התארים הראשונים בפסיכולוגיה מתלוננים על תהליכי המינון הקשים שהם צריכים לעבור כדי להתקבל למגמה ויש כאלו שמנסים להתקבל שנה אחרי שנה במשך 5 או 6 שנים. הליך הקבלה כולל מספר שלבים סיזיפיים ביניהם: מבחן בכתב; ראיונות אישיים וקבוצתיים ואף מבחנים ממוחשבים ארוכים. המוסדות שחייבים לסנן מועמדים רבים, מבקשים מהסטודנטים עוד לפני תהליך המיון בקשות רבות כגון: גיליון ציונים; ציון בחינת מתאם; תיאור עצמי; המלצות מגורמים אקדמיים ועוד. בחינת המתאם המיועדת לסטודנטים לפסיכולוגיה, נחשבת לאחת הקשות ביותר. כ-30% חוזרים על הבחינה גם בפעם השניה.

כך שבמידה וחלומכם הוא להיות פסיכולוג קליני, רצוי שתדעו עד כמה הדרך הולכת להיות קשה. גם במידה והתקבלתם לתואר שני בארץ, מדובר על שנים ספורות של התמחות עוד לפני שתוכלו להתהדר בקליניקה משלכם. בינתיים תוכלו להתנחם בפורום.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד