072-3300504

MBA בארץ או בחו''ל?

שוקלים לימודי MBA? עכשיו נשאלת השאלה האם ללמוד בארץ או בחו"ל. מדריך זה יציב בפניכם את השיקולים שעליכם להתמקד בהם ויעזור לכם להחליט

15-11-2007 18:16:00

לחו"ל יש ניחוח מסעיר יותר, יוקרתי יותר - נראה כי התפיסה היא שלימודים בחו"ל מקנים תואר "טוב" יותר. במידה מסוימת, התפיסה הזו נכונה. בבואכם לשקול את מקום הלימודים, השאלה החשובה ביותר שאתם צריכים לשאול את עצמכם היא מה אתם עומדים לעשות לאחר קבלת התואר.

השכר שזוכים לו בוגרי MBA בחו"ל מנצח בנוק אאוט את הלימודים בארץ
השכר שזוכים לו בוגרי MBA בחו"ל מנצח בנוק אאוט את הלימודים בארץ

יתרונות הלימודים בחו"ל
אם בכוונתכם לנצל את תואר ה-MBA כדי להשתקע בחו"ל או אף לעבוד שם שנים מספר, נראה כי לימודים בחו"ל יהיו הבחירה הטובה יותר עבורכם. תוכניות הלימודים בחו"ל בנויות מראש מתוך כוונה להכשיר אתכם לעבוד בחברות דוברות אנגלית ובתרבות אמריקאית או אירופאית.

תואר MBA בחו"ל פותח בפני בוגריו דלתות לעבודה בחברות הגדולות ביותר בחו"ל (אלו מגיעות לקמפוסים כדי לגייס עובדים). כמו כן, התואר מאפשר לעבוד גם בחברות קטנות יותר - אך מובילות בתחומן, למשל חברות ביוטכנולוגיה, קרנות הון סיכון, חברות נדל"ן וכו'. הדלתות נפתחות ביתר קלות לא רק בזכות הלימודים בפועל אלא גם בזכות רשת הקשרים האישיים ("נטוורק") שתיפתח בפניכם - בוגרים שהתברגו בעמדות מפתח יסייעו לכם למצוא עבודות טובות, או יוכלו להמליץ עליכם ועל מסלול הלימוד שבחרתם בפני מעסיקים פוטנציאלים.

פתיחת הדלתות היא בחלקה נגזרת של איכות הלימודים. איכותם של מסלולי הלימוד לתואר MBA בישראל עלתה פלאים בשנים האחרונות, אך בשורה התחתונה, אף אחת מתוכניות לימוד אלו לא התברגה בדירוגים החשובים של "100 תוכניות הלימוד המובילות בעולם" - לא בטבלת דירוג הלימודים של ה-Financial Times ולא בטבלאות מתחרות. הוסיפו לכך את העובדה שהלימודים בחו''ל יפגישו אתכם עם בכירי הזירה העסקית מהעולם, ותגלו יתרון נוסף.

שיקול נוסף הוא השכר העתידי. מסקר שנערך עולה כי שכרם של בוגרי תוכניות MBA שלמדו בתוכניות MBA מובילות בחו"ל ועובדים בחו"ל, גבוה פי 3 או 4 מבוגריהן של תוכניות לימודים ישראליות ל-MBA. פער זה מעמיק ככל שהעובדים צוברים יותר שנות ניסיון.

יתרונות הלימודים בישראל
אם אתם רואים את עתידכם בארץ, אין מניעה שתלמדו באחת מתוכניות הלימודים הישראליות לתואר שני במנהל עסקים. ישנם מסלולים שכוללים חילופי סטודנטים עם אוניברסיטאות בחו"ל, ופרט לכך לימודים בארץ כוללים שני יתרונות משמעותיים: שפה ומחיר.

אין ספק, קל יותר ללמוד בתוכנית לימודים שההרצאות בה מועברות בשפת האם שלכם. גם אם הלימודים דורשים קריאת מאמרים באנגלית, הרי שכתיבת העבודות והגשתן נעשית גם היא בעברית - ובואו נודה בזה, למעטים מאיתנו יש אנגלית מצוחצחת מספיק עד שתועיל לכתיבת עבודות מרשימות.

מחירן של תוכניות לימודים ל-MBA בארץ הוא יתרון משמעותי לא פחות. אמנם תוכניות הלימוד היוקרתיות ביותר משתוות במחירן לתוכניות לימודים ל-MBA בחו"ל, אך אלו מעטות ומחירן של מרבית תוכניות הלימוד ל-MBA עומד על כרבע - ואף פחות מכך - מאלו המקבילות להן בחו"ל. לכך עליכם להוסיף עלויות מחיה (אוכל, בילויים וכו') שכר דירה, ציוד לימודים ועוד - שלרוב יקרים יותר בחו"ל. כמו כן, לימודים בחו"ל ידרשו מכם גם הוצאה נוספת עבור כרטיסי טיסה לארץ ובחזרה מדי תקופת זמן.

עבור אחדים קיים גם הממד הרגשי - הריחוק מהמשפחה שבא בעקבות חיים בארץ זרה.

לימודים בארץ: כדי להשאר קרובים למשפחה
לימודים בארץ: כדי להשאר קרובים למשפחה
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד