072-3300504

לקראת MBA: עלות מול תועלת

מהי עלות הלימודים לתואר MBA בארץ ובחו"ל? האם זו השקעה שתחזיר את עצמה? מדריך

28-11-2007 17:34:00

עלויות הלימוד
בישראל קיימות לא יותר מ-20 תכניות MBA באוניברסיטאות, במכללות הציבוריות ובמכללות הפרטיות. שכר הלימוד לתכניות ה-MBA נע בין כ-20,000 שקלים בתכניות הלימוד הציבוריות, ועד ל-180,000 שקלים לתכניות היוקרתיות ביותר, המתקיימות בשיתוף עם מוסדות לימוד מחו''ל. הפרש מחירים זה אינו מאפיין תכניות לימוד של מוסדות שונים בלבד - הפרשי המחירים העצומים קיימים גם בין תכניות לימוד של אותו בית ספר למנהל עסקים. באוניברסיטת תל-אביב, למשל, מתקיימים לימודים בתכנית לימוד אוניברסיטאית רגילה ובמקביל בתכנית חוץ-אוניברסיטאית הנערכת בשיתוף בתי ספר יוקרתיים בחו''ל.

בארצות הברית, שבה ממוקמים מרבית מוסדות הלימוד היוקרתיים ללימודי MBA, נעה עלותה של תכנית לימודים דו-שנתית בין 40,000 ל-80,000 דולר. באירופה, שבה נהוגות תכניות חד-שנתיות, תשלמו בסביבות 25,000 עד 40,000 דולר לתכנית.

ההבדל העצום במחירי התכנית הוא רק חלק קטן מעלות הלימודים הכוללת. בחו''ל, בניגוד לישראל, אם אין לכם דוד עשיר שיוכל לממן לכם שהות מלאה בקרבת מוסד הלימודים, הרי שעלויות המחייה יכולות להרקיע שחקים, בהתאם למיקומו של מוסד הלימוד. בארה"ב ובמערב אירופה עלויות המחייה גבוהות יותר, ובארצות מזרח אירופה וכן בעיירות פיתוח קטנות, ניתן לרכוש מצרכי מזון ולשכור דירה בעלות לא גבוהה. אך עליכם להוסיף לתחשיב גם את מחירם של ספרי הלימוד, ציוד הלימודים שנדרש מכם, תחבורה ועוד.

זיכרו כי הלימודים לתואר MBA קשים וידרשו מכם השקעה מרובה ושעות ארוכות, כך שמרבית הסיכויים כי בזמן הלימודים לא יתאפשר לכם לעבוד ובכך לכסות - ולו חלקית - את עלויות הלימוד הגבוהות. עם זאת, אין הדבר אומר כי עליכם לבחור בתוכנית לימודים ברמה נמוכה, רק בגלל מחירה. הלימודים הם השקעה לטווח ארוך והבחירה בתוכנית מסוימת צריכה להיעשות לאחר ששקלתם את הערך שהיא תיתן לכם.

האם ההשקעה תחזיר את עצמה?
כלל אצבע אומר שככל שבית הספר שבו תלמדו נחשב איכותי יותר, כך תוכלו לצפות לרווח גדול יותר בהמשך הקריירה. בוגרי מסלולי MBA בארצות הברית ובבריטניה זוכים לשכר הממוצע הגבוה ביותר, אך הלימודים שם הם גם בין היקרים ביותר שיש וייתכן ששיקולי עלות יגבילו את האפשרויות העומדות בפניכם.

כדי לדעת אם ההשקעה העצומה בלימודים תחזיר את עצמה, עליכם לערוך תחשיב של עלויות הלימוד הצפויות - כולל עלויות מחייה, הוצאות על חומרי לימוד, תשלום עבור כרטיסי טיסה (במידה שאתם לומדים בחו"ל) ואפשרויות סיוע כלכלי. לאחר מכן עליכם להעריך בצורה ריאלית וצנועה מה תהיה המשכורת ההתחלתית שלכם עם סיום לימודיכם - ולהשוות את הרווחים שתזכו להם בעקבות לימודי ה-MBA לרווחים הכספיים שהייתם משיגים ללא התואר.

קחו בחשבון כי לימודים בבתי הספר למנהל עסקים מהווים נטל כספי כבד, וההחלטה מהו היקף החוב שתוכלו לקחת על עצמכם תלויה בכם בלבד. עם זאת, הערך של לימודים לתואר שני במנהל עסקים עולה עבור מי שבכוונתו לעבוד מספר שנים - או שנים רבות - בחו"ל. אם בכוונתכם לחזור לארץ זמן קצר לאחר הלימודים, הערך של לימודים בחו"ל עודנו גדול, אולם לא באותה המידה.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד