072-3300504

שוק הכרמל

מ"הדר" המתפרקת ועד ציר מוריה בכרמל: איפה גרים הגיקים מהטכניון ולמה שווה לגור בכפר הסטודנטים. מדריך שכונות סטודנטים בחיפה

אורלי עמית | 30-08-2007 10:30:00

חיפה היא אמנם העיר היחידה בישראל שבה פועלים שני מוסדות אוניברסיטאיים, אבל כל סטודנט חיפאי יאמר לכם שמהכרמל נראים החיים בקמפוסים האחרים קצת יותר, איך לומר, מסעירים. בעיר הצפונית לא תמצאו את הסקס אפיל הסטודנטיאלי של הקמפוס התל-אביבי, או את חיי החברה השכונתיים של בן-גוריון. על מה שחסר בה, מפצה חיפה בנוף עוצר הנשימה הנשקף מהר הכרמל ובוואדיות ירוקים בלב שכונות המגורים, המשרים על הסטודנטים המקומיים את אותה נינוחות חיפאית, שמאפשרת להם להתמקד בלימודים.

כאחת מהערים המעורבות הבולטות בישראל, מצטיינת חיפה ביחסי השכנות הטובים השוררים בין תושביה היהודים לערבים. בין האטרקציות הבולטות בעיר ניתן למנות את הגנים הבהאים עוצרי הנשימה, הטיילת המטופחת, היצע נאה של מוקדי בילוי וחופי ים מזמינים. חמישה קווי אוטובוס החוצים את העיר גם בשבתות, מקלים על הסטודנטים מאותגרי הניידות, המרוכזים בעיקר סביב מוסדות הלימוד האקדמיים בעיר: הטכניון, אוניברסיטת חיפה, מכללת ויצ''ו חיפה ובית הספר לרפואה של בית החולים רמב"ם.

נוף מנצח. חיפה
נוף מנצח. חיפה
אוניברסיטת חיפה
אוניברסיטת חיפה
הטכניון
הטכניון

נווה שאנן ורמות רמז: ליד הטכניון
שתי השכונות הנושקות אחת לשנייה, נחשבות למוקדי מגורים לסטודנטים, בעיקר מהטכניון. בנווה שאנן, הנחשבת לשכונה הצפופה ביותר בחיפה, אוכלוסייה מגוונת, החל מעולים יוצאי מדינות חבר העמים, דרך זוגות צעירים וסטודנטים, וכלה באוכלוסייה דתית ענפה. לאחרונה אף מסתמנת בשכונה מגמת התחרדות מוגברת - ישיבות שהוקמו בכיכר דוד וברחוב גלבוע מושכות אליהן קהל חרדי.

חיי הלילה בשכונה לא מבטיחים במיוחד. "יש פאב שכונתי אחד שנקרא "הסל", אותו כל סטודנט שגר בנווה שאנן והסביבה מכיר" אומר עומר, סטודנט שנה א' לארכיטקטורה בטכניון, השוכר דירה ברחוב פינסקר. "אם רוצים קצת לגוון ולא לפגוש בערב את האנשים שלמדת איתם במשך כל היום, צריך לצאת מהשכונה, לכיוון הכרמל".

אבל נווה שאנן, על הפאב היחיד שבה, עוד נחשבת לאטרקציה תוססת לעומת שכונת רמות רמז השלווה. "השכונה עצמה שקטה, אך גם מעט מנותקת" אומרת נינה, סטודנטית לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת חיפה ותושבת השכונה בעבר. "פרט לסופרמרקט קטן ומכולת שכונתית, אין בה חנויות נוספות, ואם מחפשים משהו מעבר צריך לנסוע לנווה שאנן" מעידה נינה, שחיי הלילה שלה השתפרו עד מאוד מאז שעברה לנווה שאנן השכנה.

בשנים האחרונות אף מחזקת נווה שאנן את מעמדה כמוקד העסקי של האזור. בנוסף למרכז המסחרי בשכונה וה"גרנד קניון" שקורץ לא רחוק ממנה, נפתחים בה בתי קפה, מסעדות וחנויות בגדים. הנגישות לתחבורה ציבורית גבוהה מאוד, ודאי ביחס לרמות רמז, שמצבה מבחינה זו קצת פחות מעודד. יחד עם זאת, בשנה האחרונה ניכר שיפור קל ברמות רמז, מאז החל קו 20 של אגד - ה"שכונתית" - לפעול בה בתדירות גבוהה.

פערי התדמית והיוקרה בין שתי השכונות באים לידי ביטוי במחירי השכירות. דירת חדר תושכר ברמות רמז במחיר הנע בין 250$ ל-300$ לחודש, דירת 2 חדרים - בין 300$ ל-350$, ודירת 3 חדרים - בין 350$ ל-450$. מחירי הדירות הגדולות יכולים להגיע גם ל-500$, בהתאם למידת הקירבה למרכז המסחרי בכיכר זיו שבנווה שאנן. בנווה שאנן הקלאסית - ברחובות התיכון, הגליל, שאול, אשר וגלבוע - עומדים מחירי השכירות על כ- 420$ בממוצע לדירת 2 חדרים, אולם סטודנטים רבים מעדיפים דווקא לשכור ברחובות גדליהו ומימון המקבילים לטכניון, במחירים דומים. בנווה שאנן קיימות גם דירות סטודיו רבות, המחולקות לשתיים או שלוש דירות קטנות המושכרות כל אחת ב-350$.

אופציית מגורים נוספת התופסת תאוצה בקרב סטודנטים באיזור היא פרויקט "שער הטכניון", הממוקם על גבול היישוב נשר, במרחק הליכה קצר משער הטכניון המזרחי. בפרוייקט קיימות דירות חדשות בנות חדר עד 2 חדרים, במחירים של 250-300$ לחודש.

קצת מנותקת. רמות רמז
קצת מנותקת. רמות רמז
פאב שכונתי אחד. כיכר זיו בנווה שאנן
פאב שכונתי אחד. כיכר זיו בנווה שאנן

ציר מוריה: בלב הכרמל
ציר מוריה, המקשר בין כל שכונות הכרמל, נחשב גם הוא לאזור שוקק דירות סטודנטים. הציר מוביל למרכז הכרמל - אחד ממוקדי הבילוי והעסקים בעיר - ולכל אורכו פזורים בתי קפה, מסעדות, מועדונים וכן, מספר בתי מלון, אולמות אירועים ובית קולנוע אחד. לדברי חן ויעל, זוג סטודנטים המתגוררים ברחוב מאפו הסמוך לציר, אחד היתרונות המרכזיים של מגורים באזור הוא הנגישות הרבה לתחבורה ציבורית. במקרה שלהם, יש לנושא חשיבות מכרעת, שכן חן לומד באוניברסיטת חיפה בעוד שיעל חובשת את ספסלי הטכניון.

"כשעולים במעלה הרחוב לציר מוריה אפשר למצוא במרחק הליכה הרבה פאבים, בתי קפה ושאר אטרקציות" אומרת יעל. "המינוסים היחידים הם הקור בחורף והמחסור הרציני בחנייה, במידה והרכב המשפחתי עומד לעיתים לרשותינו". מחירי השכירות באזור נעים בין 470$ ל-500$ עבור דירת 2.5 עד 3 חדרים, אך חשוב לזכור כי במהלך הקיץ, ככל שמתקרב מועד פתיחת שנת הלימודים, ניכרת עלייה במחירים.

בתי קפה בדרך ללב הכרמל. ציר מוריה
בתי קפה בדרך ללב הכרמל. ציר מוריה

הדר הכרמל:
הדר הכרמל, או בקיצור "הדר", היא אחת השכונות הוותיקות בעיר, ומחולקת למספר שכונות קטנות - הדר עליון, רמת הדר, הדר הכרמל, גאולה ורמת וויז'ניץ. בשכונה בולטות שתי קבוצות אוכלוסייה - עולים מחבר העמים וחרדים - ורחוב הרצל המאכלס עסקים רבים הוא ליבה של השכונה. בשכונה ממוקם גם ה"טכנודע" - המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל, וחובבי ההצגות יוכלו לקפוץ לתיאטרון העירוני האהוב ברחוב פבזנר, המכניס מעט רוח רעננה לשכונה המתפוררת. מחירי השכירות בשכונה נעים באזור ה-200$ לחודש לדירת חדר וחצי, 300-350$ לדירת שני חדרים חצי והחל מ-350$ לדירת שלושה חדרים.

בשנת הלימודים הקרובה צפויה השכונה למשוך אליה סטודנטים רבים, בעקבות הקמת "כפר הסטודנטים", פרויקט של העירייה המתקיים בשיתוף עם אוניברסיטת חיפה והסוכנות היהודית. 75 הסטודנטים שייקלטו בשלב הראשון בשכונה, אמורים לסייע בשיקומה ולקחת חלק בפעילות חברתית בה, בין השאר באמצעות ליווי נוער בסיכון ומתן סיוע לקשישים. כמו כן, ימונו סטודנטים "נאמני רחוב" אשר יפקחו על תחזוקת הרחובות וידווחו על מפגעים סביבתיים כמו לכלוך או בעיות תאורה. בתמורה, יזכו הסטודנטים למלגת לימודים שנתית, והשתתפות בהוצאות המגורים והתחבורה.

כפר סטודנטים חדש. הדר הכרמל
כפר סטודנטים חדש. הדר הכרמל

בת גלים: רופאים לעתיד ואמנים צעירים
למרות מיקומה המרוחק יחסית ממוסדות הלימוד המרכזיים בעיר, נחשבת שכונת בת גלים לאזור מחיה פופולרי למדי לסטודנטים. קרבתה לביה''ס לרפואה בבית החולים רמב"ם ולמכללת ויצ"ו, שהעתיקה את מקומה לאזור לאחרונה, מושכת אליה סטודנטים רבים לרפואה ולאמנות, המאמצים אותה כמעונם הזמני.

אוכלוסיית השכונה מבוגרת, וכוללת בעיקר תושבים וותיקים ועולים חדשים. כל המעוניין בקניות מעבר למוצרים הנמכרים בסופרמרקטים הפזורים בשכונה, צריך להרחיק למרכז המסחרי בקריית אליעזר, השכונה הסמוכה. נקודה חשובה למחפשי הדירות בשכונה - רחוב החייל, המקביל לרחוב העלייה השניה הראשי בשכונה, יושב ממש על פסי הרכבת. הרכבות שועטות על המסילה ביום ובלילה, הופכות את החיים בסביבת הרחוב לרועשים במיוחד. מחירי השכירות של דירות 3 חדרים בשכונה נעים בין 400$ ל-500$ לחודש, תלוי ברמת התחזוקה של הדירה.


תודה לסוכנויות התיווך "רשף נכסים"- סניף חיפה, "משכן נכסים", ו-"סנצ'ורי 21"- כרמל סנטר שאנשיהן סייעו בהכנת הכתבה.

קרובה לרמב''ם. בת גלים
קרובה לרמב''ם. בת גלים
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד