072-3300504

באיחור של 68 שנה: שכר הלימוד הוחזר

ברוך קפלן, יליד פולין, התקבל ללימודים באוניברסיטה העברית והחל בהכנות לעלייה לישראל. אז, פרצה מלחמת העולם השנייה

ליאור ליוואק | 15-08-2007 09:44:00

ערב מלחמת העולם השנייה, התקבל ברוך קפלן, יליד פולין וסטודנט בגימנסיה העברית בביאליסטוק, ללימודי כימיה באוניברסיטה העברית בירושלים. אביו הסדיר את התשלום עבור שנתיים של לימודים, אולם בספטמבר 1939, פרצה המלחמה והוא נאלץ לוותר על הנסיעה ללימודים בישראל.

68 שנה אחרי, קפלן (85) - כיום פרופ' למדעי הטבע - קיבל אתמול את ההחזר עבור שכר הלימוד. בטקס שנערך אתמול באוניברסיטה העניקו לו נשיא האוניברסיטה, פרופ' מנחם מגידור והרקטור פרופ' חיים רבינוביץ' צ'ק על סך 17,044 שקלים אותו בחר קפלן להקדיש ללימודי אחת מנינותיו.

לאחר שנכבשה ביאליסטוק, עיר מגוריו, ומשנמנע ממנו לנסוע לישראל כדי ללמוד באוניברסיטה העברית, עבר קפלן ללמוד בפקולטה לכימיה של אוניברסיטת לבוב. יומיים לאחר פלישת הנאצים לברית המועצות ב-1941, הצליח להימלט מלבוב, ולאחר מכן גילה כי כל משפחתו נספתה. קפלן התנדב לשורות הצבא האדום, נלחם בנאצים כארבע שנים, ואף נפצע קשה ואיבד את רגלו.

בתום המלחמה המשיך את לימודי הכימיה באוניברסיטה במוסקבה, ובמהלך השנים עסק בחקר מתכות במעבדות מדעיות במוסקבה. קפלן אף שמש כחבר האקדמיה למדעי הטבע של רוסיה וכמדען הראשי של המכון לחקר מתכות נדירות.

ב-1992 עלה קפלן לישראל עם רעייתו, בתו, חתנו ושני נכדיו. לאחר שחבר ילדות הסב את תשומת לבו לסוגיית החזר החובות והרכוש לניצולי שואה, שלח קפלן לאוניברסיטה מכתב בנושא וקיבל שיחת טלפון שבה הוצע להחזיר את התשלום באמצעות מלגה לסטודנטים. קפלן כאמור, החליט להקדיש את הכסף ללימודי אחת מנינותיו לכשתגדל. "עכשיו אני כבר סבא רבא לארבע נינות צבריות, ולכל אחד מנכדיי תואר דוקטור במתמטיקה" אמר קפלן בגאווה.

קפלן
קפלן
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד