072-3300504

ספיישל אדריכלות

האדריכלית בתיה סבירסקי-מלול ענתה לשאלותיכם בתחום האדריכלות.

מערכת יורם | 31-07-2007 11:53:00

הצורך בריאליות
שאלה: האם צריך להיות ריאלי כדי ללמוד אדריכלות? (נועה)

תשובה: כלי העבודה בתכנון האדריכלי דורשים הבנה בגיאומטריה מרחבית טובה מאוד. לצורך זה רצוי ידע במקצועות ריאליים וגישה טובה לנושאים אלו. חלק מתכנית הלימודים שמבוססת על תכנית לימודי האדריכלות שבטכניון כוללת לימודי המשך במתמטיקה (לפחות שני סמסטרים) וכן בפיזיקה. בנוסף, במהלך הלימודים נלמדים לפחות שני קורסים בנושא של גרפיקה הנדסית, פרספקטיבה ומורופולגיה - כל אלו דורשים הבנה מעמיקה בגיאומטריה מרחבית.

שכיר או עצמאי?
שאלה: מה היית ממליצה לעבוד כשכיר או כעצמאי?

תשובה: רצוי לעבוד לפחות במשך 5-6 השנים הראשונות במקצוע בתור שכיר בכדי לצבור נסיון מינימלי מקצועי וניהולי אם ברצונך לפתוח עסק עצמאי בשלב כלשהו (אם בכלל). בכל מקרה, עם סיום הלימודים על כל בוגר לימודים גבוהים לאדריכלות בבית ספר מוכר על ידי רשם המהנדסים והאדריכלים להרשם בפנקס המהנדסים והאדריכלים. אדריכל רשום יכול לתכנן רק מבנים פשוטים (כגון וילות וכו') או לעסוק בעיצוב פנים.

אדריכל המעוניין להיות אדריכל רשוי (שאין הגבלה לתחומי העיסוק שלו בתחום האדריכלות), עליו לעשות התמחות בת 3 שנים לפחות תחת הנחייתו של אדריכל רשוי אחר בתחומים של:
1. בניה ציבורית
2. בינוי ערים
3. בנייה רוויה (בנייני מגורים גבוהים).

לצורך התמחות זו, באופן טבעי, על כל אדריכל המעוניין לעסוק בכל תחומי האדריכלות ולא רק במבנים פשוטים להיות מועסק כשכיר במשרד בעל פרויקטים בתחומים הנזכרים.

לעניין השכר, ברור כי בתקופת ההתמחות השכר נמוך באופן יחסי אך הוא עולה עם השנים והוותק. ככלל, עבודה כעצמאי בהיקפי עבודה מצומצמים, אינה משתלמת לאורך זמן שכן אין אפשרות להתפתח ולהגיע לפרויקטים בעלי היקפים גדולים ומשתלמים.

מוסדות לימוד
שאלה: אילו מוסדות מלמדים את התחום. האם יש דגשים שונים? (רינת)

תשובה: בארץ ישנם חמישה מוסדות מוכרים ללימודי אדריכלות:
1. הטכניון - הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים.
2. בצלאל - המחלקה לאדריכלות.
3. אוניברסיטת ת"א - המחלקה לאדריכלות.
4. ויצ"ו חיפה - המחלקה לאדריכלות.
5. מכללת אריאל - המחלקה לאדריכלות.

בוגרי הטכניון נרשמים על-פי חוק אוטומטית בפנקס המהנדסים והאדריכלים, לעומת שאר המוסדות בהם הרישום מותנה בבדיקת ועדת הרשם. ככלל, הטכניון ואוניברסיטת ת"א הם מוסדות עם אוריינטציה טכנולוגית. ויצ"ו ומכללת אריאל הן פקולטות עם דגש יותר מעשי כאשר בצלאל לעומת זאת הוא בית ספר עם אוריינטציה קונספטואלית-אומנותית יותר.

אני באופן אישי בוגרת תואר שני בטכניון ולימדתי גם בטכניון וגם בבצלאל. כמובן שבחירה במוסד מסוים זהו דבר מאוד פרסונלי הקשור יותר לאופי האישי שלך. בכל מקרה, נראה לי כי חשוב שההשכלה שתרכשי תהיה מקיפה ותעסוק הן בהיבטים המעשיים של המקצוע והן בפיתוח החשיבה הקונספטואלית.

לידיעתך, לכל המוסדות ישנם "ימים פתוחים" בהם כל דכפין מוזמן לסקור את המוסד ולהתרשם מהמורים ומהפקולטה ככלל.

אדריכלות נוף/הנדסאי נוף?
שאלה: אני לא יודע להחליט מה ללמוד, אדריכלות נוף או הנדסאי נוף? מה היתרונות? (אורי)

תשובה: הנדסאות נוף זהו מקצוע עם דגש יותר טכני וביצועי (עיסוק בתוכניות עבודה וביצוע של פיתוח נופי) לעומת אדריכלות נוף העוסקת במכלול ההיבטים של הטיפול בנוף - החל מתכנון נוף איזורי ועד פיתוח פיזי של מתחמי גנים ופיתוח שטח עירוני.

בחירתך בתחום תלויה באופייך, כישוריך ותחומי העניין שלך.

לימודים באיטליה
שאלה: אני מעוניין ללמוד אדריכלות באיטליה אך לא יודע לאן ללכת, איזה מקומות מומלצים, ידועים, בעלי שם וכו'... איך אני מברר את כל זה ומה עלות המחיה שם, האם יש זמן לעבוד בזמן הלימודים? (אושיר אסבן)

תשובה: באיטליה ישנם אינספור מוסדות ברמות שונות.
אני ממליצה לפנות למשרד רשם המהנדסים והאדריכלים במשרד התמ"ת (טלפון: 03-5634271) על מנת לבדוק אילו מוסדות מוכרים על ידי הרשם בארץ. לאחר מכן, יש לבדוק את בית הספר עצמו - רצוי להגיע למוסד באופן פיזי ולהתרשם ולהתייעץ עם בוגרים שלו (נסה לברר על בוגרים ישראלים שלמדו באיטליה בכדי לברר על עלות מחיה ואפשרויות תעסוקה בזמן הלימודים).

בנוגע לעבודה במהלך הלימודים, מנסיוני, קשה - לפחות בשנים הראשונות - לעבוד וללמוד בו זמנית.

באופן עקרוני, איני ממליצה ללמוד דווקא באיטליה, שכן יש אופציות טובות בהרבה במדינות כמו הולנד, בריטניה ושוויץ שהן כיום המובילות בתחום. אם בכל זאת, הינך מתעקש ללמוד דווקא באיטליה, כדאי לבדוק אוניברסיטה שהתרשמתי ממנה לטובה בשם USI הנמצאת על גבול איטליה-שוויץ (בעיר הנקראת לוגנו).

השכר בשוק
שאלה: האם זה נכון שגם אחרי ותק של 15 שנים כשכיר , השכר הוא השכר הממוצע בשוק?

תשובה: המצב העגום של שכר התכנון נובע מחוסר יכולתם של העוסקים במקצוע להתאגד ולדרוש את המגיע להם. שכר התכנון הנמוך בארץ (בערך כשליש משכה"ט במדינות באירופה) הוא תוצאה של חוסר היכולת הזו, כמובן כי הוא מקרין גם על שכר העבודה של השכירים. חשוב מאוד שגם אדריכלים צעירים יבינו זאת ויצטרפו לאיגוד המקצועי על מנת לחזקו ולהשיג תנאי עבודה ושכר הולמים מול הגופים הציבוריים והפרטיים כאחד.

לימודי מכינה
שאלה: מעולם לא ציירתי. אמרו לי שציור זה לא שרטוט. חשבתי ללכת למכינה. האם מומלץ?

תשובה: כמובן שיש צורך בשליטה סבירה בטכניקת הציור, גיאומטריה,והבנה מעמיקה בתרבות ואומנות ככלל. באפשרותך ללמוד זאת בכל מכינה קיימת, ובלבד שתנוהל ע"י אדריכלים בעלי ניסיון בהוראה באחד מבתי הספר לאדריכלות הקיימים בארץ.

ערבוב בין מוסדות
שאלה: התקבלתי השנה לארכיטקטורה באונ' ת"א. מאוד רציתי ללמוד בטכניון אך לצערי אני ברשימת המתנה ולא נראה לי שזה יקרה השנה. האם לדעתך כדאי להתחיל ללמוד בת"א ולנסות אחרי שנה לעבור לטכניון? מה הסיכוי להתקבל?
או שכדאי להמתין עוד שנה(אני כבר בת 23!)
אופציה שניה: בטכניון התקבלתי לתעשיה וניהול, שזה גם מאוד מכובד, שווה לעשות בזה שנה ראשונה ואז לנסות לעבור לאדריכלות גם בטכניון האם לסטודנטים של הטכניון יהיה יתרון?

תשובה: ככלל מומלץ שלא "לערבב" מוסדות לימוד שכן אח"כ יש בעיות קרדיט , בעיקר כשתרצי להרשם אצל רשם המהנדסים והאדריכליםעם סיום לימודיך.אם תתחילי לימודיך בטכניון ,אפילו בפקולטה אחרת, תוכלי לקחת קורסים מסוימים גם באדריכלות -זאת,תודות לשיטת הצבירה,הנהוגה בטכניון. כמובן שפעולה כזו היא על אחריותך, שכן אם לא תתקבלי בסופו של דבר, זה יהיה זמן ומאמץ "זרוקים".
חוץ מזה אולי תשני דעתך ותלמדי תעשיה וניהול-זה מקצוע יותר משתלם כלכלית (מנסיוני).

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד