072-3300504

ח"כים: להתיר לימודים של יומיים בשבוע

חברי המל"ג מוחים על מעורבות פוליטית בהחלטת המל"ג, המגבילה את אחוז הלומדים במסלולי לימוד דו-יומיים

ליאור ליוואק | 28-06-2007 15:26:00

שתי הצעות לתיקון חוק המועצה להשכלה גבוהה, הנידונות בימים אלה בכנסת, עומדות במוקד מחלוקת חריפה בין חברי המל"ג לבין חברי הכנסת.

שתי ההצעות לתיקון, שמובילים חברי ועדת החינוך בראשות יו"ר הועדה, חבר הכנסת מיכאל מלכיאור, נוגדות החלטות שהתקבלו במל"ג בהרכבה הקודם. אחד התיקונים עוסק במתן אישור גורף לקיום לימודים לתואר ראשון במשך יומיים בשבוע בלבד, במקום שלושת ימי המינימום עליהם החליטה המל"ג. כיום מאפשרת המל"ג למוסדות אקדמיים לקיים תכניות לימודים בנות יומיים בשבוע אך מגבילה אותן לעד 10% מהסטודנטים לתואר ראשון בכל קמפוס. התיקון השני מאפשר את מינויו של מי שאינו פרופסור לעמוד בראש מכללה.

אחד הנימוקים להצעה לאפשר מסלול לימודים דו-יומי נוגע לרצון להקל על סטודנטים מעוטי יכולת לשלב עבודה ולימודים: "תלמידים מאוכלוסיות חלשות חייבים לעבוד בתקופת הלימודים, שכן אין מי שיקיים אותם. חיוב של התלמידים להתייצב לפחות 3 ימים בשבוע פוגע בהם ללא הצדקה" נכתב בהצעת החוק.

נימוק נוסף נוגע לפגיעה בפעילותן של המכללות הפרטיות. בהצעת החוק נכתב כי החלטת המל"ג "פוגעת קשות" במכללות הלא -מתוקצבות "שכן היא פוגעת במישרין באפשרויותיהן להתקיים ומצמצמת את ביקוש הסטודנטים אליהן".

במל"ג רואים בהצעת החוק פלישה לסמכויות החוקיות של המועצה והתערבות פוליטית בשיקולים האקדמיים המקצועיים של חבריה. חברים במל"ג וראשי מוסדות אקדמיים טוענים כי דחיסת הלימודים ליומיים במסגרת תכניות תואר ראשון בנות שלוש שנים פוגעת באיכות התואר הנלמד.

אחד ממבקרי הצעת החוק הוא דווקא פרופ' זאב נוימן, נשיא המסלול האקדמי המכללה למנהל, מכללה פרטית. "נזקה האמיתי של הצעת החוק הוא חינוכי. חברי הכנסת משדרים לסטודנטים ולכלל האזרחים מסר לפיו לימודים אקדמיים אינם עסק רציני" אומר נוימן שכנראה חושש מהגברת התחרות מצד מכללות פרטיות אחרות. "קשה לצפות מהסטודנטים ללמוד ולהטמיע את כל החומר הנלמד בסוג כזה של "מרתון".

לדברי גורם במל"ג ההחלטה להגביל למינימום של שלושה את מספר ימי הלימוד בשבוע "אינה נוחה לעובדי מדינה שרוצים ללמוד ולמוסדות שעושים כסף במסגרת 'תכניות האינסטנט'".

בהקשר זה נכתב בהצעת החוק כי "אין כל טעם ענייני אמיתי להגביל הלימודים ל-3 ימים לפחות. אין כל ראיה לכך, כי לימודים בפחות מ-3 ימים מביאים לתוצאות אקדמיות פחות טובות. מצד שני קיימות ראיות לכך, כי לימודים במסלול דו יומי מביאים לתוצאות לא פחות טובות מאלה שמתקבלות במסלולים רגילים".

על פי דיווח ב"הארץ" אחד הגורמים המקדמים את הצעת החוק הינה הקריה האקדמית אונו, מכללה פרטית ששיעור הלומדים בה לתואר ראשון במסלול הדו-יומי עומד על כ-30%. על פי הדיווח שרת החינוך, יולי תמיר, המכהנת מתוקף תפקידה כיו"ר המל"ג, תומכת במתן אפשרות של לימודי יומיים בשבוע, אך מתנגדת לקביעתם בחוק ולמעורבות פוליטית המסכנת את עצמאותה של המל"ג.

לגבי התיקון השני, יוזמי החוק טוענים כי אין הצדקה להחלטת המל"ג לחייב את מינויו של נשיא בעל דרגת פרופסורה במכללות בלבד. "אם ראש אוניברסיטה אינו נדרש לפרופסורה ואין בכך כדי לפגוע ברמה האקדמית או הניהולית של אוניברסיטה, קל וחומר כך הם פני הדברים במכללה אקדמית", נכתב בהצעה.

ועדת החינוך של הכנסת
ועדת החינוך של הכנסת
תמיר. נגד פגיעה בעצמאות המל"ג
תמיר. נגד פגיעה בעצמאות המל"ג
נוימן. נזק חינוכי
נוימן. נזק חינוכי
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד