072-3300504

האקדמיה עוברת למימון פרטי

דו"ח של מרכז אדוה: גדל משקלו של המימון הפרטי בהשכלה הגבוהה בישראל- 41% לעומת 4% בדנמרק, 30% בבריטניה ו-59% בארה''ב

ליאור ליוואק | 30-04-2007 12:01:00

דו"ח הבודק את השיוויון בישראל, שפורסם לאחרונה על ידי מרכז אדוה, מעלה כי מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל נמצאת בתהליך של מעבר למימון פרטי.

המערכת האקדמית בישראל, אשר הוקמה במקור כמערכת ציבורית, המבוססת על מימון ממשלתי, עוברת בהדרגה להסתמכות על מקורות מימון פרטיים. שיעור המימון הפרטי בתקציבי ההשכלה הגבוהה עולה ונחשב כיום לאחד הגבוהים בעולם: כ-41% מהמימון להשכלה הגבוהה בישראל הוא פרטי ו- 59% מהמימון הוא ציבורי.

על פי הדו"ח, המבוסס על נתונים משנת 2003, שיעור המימון הפרטי להשכלה הגבוהה בישראל הוא השישי מבין 30 מדינות ה-OECD ("הארגון לפיתוח ולשיתוף פעולה כלכלי").
במדינות כמו דנמרק (4%), טורקיה (7%), גרמניה (15%) ובריטניה (30%) שיעור המימון הפרטי הוא נמוך יותר מאשר בישראל. בצ'ילה (87%), יפן (62%), וארצות הברית (59%), לעומת זאת, שיעור המימון הפרטי בהשכלה הגבוהה הוא גבוה יותר מאשר בישראל.

על פי הדו"ח, השינוי נובע מהמדיניות הכלכלית של השנים האחרונות החותרת לצמצום ההשקעה הממשלתית בשירותים ציבוריים. מדיניות זו הובילה, על פי הדו"ח, לצמיחה במשק והיטיבה עם בעלי ההון, אך פגעה קשות בשירותים ציבוריים כמו מערכת ההשכלה הגבוהה, מערכת הבריאות ושירותי הרווחה.

בין 1996 ל-2005 גדל מספר הסטודנטים בשיעור מרשים של כ-48%. אך במקביל לא רק שהתקציב הממשלתי לא גדל בהתאם אלא אף צומצם. בחישוב תקציב ההשכלה לסטודנט, עולה שהתקציב ירד מכ-37,100 שקל לסטודנט לפני כעשור לכ-27,900 השנה.

לדברי שלמה סבירסקי, מחבר הדו"ח, העומד בראש מרכז אדוה, המדיניות הנוכחית פוגעת בעיקר במכללות הציבוריות. "אני לא כל כך דואג לאוניברסיטאות, משום שהן (בעיקר הגדולות) בונות עצמן במתכונת של אוניברסיטאות העילית האמריקאיות ומתבססות על תואר שני ושלישי. אבל במכללות תתחדד האבחנה, שכבר קיימת היום, בין מכללות פרטיות שיכולות לגבות שכר לימוד גבוה, לבין מכללות ציבוריות, שגם מקבלות תקציב נמוך משל האוניברסיטאות וגם לא יכולות להתחרות באוניברסיטאות ובמכללות הפרטיות בגיוס כספים".

אוניברסיטת סטנפורד. בארה"ב- רוב המימון  פרטי
אוניברסיטת סטנפורד. בארה"ב- רוב המימון פרטי
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד