072-3300504

אתרי הפקולטות המכוערים ביותר

אתר הפקולטה למשפטים בת"א הוא פשע נגד האנושות; זה של ביה''ס לרפואת שיניים נראה בערך כמו ביה"ס. קבלו "נכשל" בעיצוב

ליאור ליוואק | 05-04-2007 12:57:00

בימים בהם מצגות פלאש ויישומי Web 2.0 מציפים את הרשת, סבתות מצ'וטטות במרץ עם נכדיהן הזאטוטים וסטודנטים לומדים לתואר מול "גוגל סקולר", ביקור חפוז באתרי הבית של חלק מהפקולטות באוניברסיטאות הישראליות שואב אותנו חזרה לימי הביניים של האינטרנט.

בניגוד למרבית המכללות, המתחזקות אתר אינטרנט שלם וקוהרנטי המשרת את כל חוגי הלימוד, אתרי האינטרנט של האוניברסיטאות בנויים טלאים-על-טלאים של עמודים שצורפו להם יחדיו למבוך צבעוני נטול חוקיות עיצובית בין הפקולטות והמחלקות השונות. מספר אתרי אינטרנט התעלו על השאר, והפכו במרוצת השנים למעין גלעד וירטואלי לאתרים המגניבים שאולי היו פעם.

בי''ס לרפואת שיניים בתל-אביב: דרוש טיפול שורש
אתר האינטרנט של אוניברסיטת תל-אביב מהווה כר נרחב לתגליות ארכיאולוגיות במונחי אינטרנט, הנחבאות אי שם בין עמודי הפקולטה למדעי הרוח לערבות הדיגיטליות של הפקולטה לרפואה. אתר בית הספר לרפואת שיניים, למשל, זקוק לטיפול שורש רציני. הצבע הירוק לגווניו שולט באתר ומזכיר במשהו את מרפאות השיניים של פעם. כנראה שמצבו הכלכלי הקשה של בית הספר משפיע גם על אתר האינטרנט אחרת לא ניתן להסביר את צחיחותו הויזואלית של האתר. יחד עם זאת, לא ניתן להתעלם מצילומי רנטגן של גולגלות, איורי חניכיים ושאר מחזות מחלל הפה, המעטרים את עמוד הבית של האתר.

מחלקת האורתודנטיה היא המצטיינת בכל הנוגע להמחשת נושאי הלימוד: בעמודי המידע של המחלקה ניתן לחזות בסט צילומים מלבב לאורתודנט המאותגר בנוסח פרסומות ה"לפני ואחרי" של הניתוחים הפלסטיים בעיתונות: תמונה ראשונה של שיניים קדמיות בתפזורת, תמונת האמצע בה זועקות השיניים הצילו מתוך פלטת ברזל מבהיקה ולסיום- צילום של סט של שיניים מחייכות בשקל וחצי.

ואם זה לא מספיק, כל קישור שני באתר מוביל לעמוד שגיאה, עמוד החדשות והאירועים בולט בשיממונו ולצידו העמוד המינהלי ש"יעודכן בקרוב". לסיום, סטודנטים שירצו להתעדכן במצבת הקורסים העדכנית יוכלו לנסות ולנחש את המערכת על סמך ידיעון 2005-2006 המופיע כיום באתר.

הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב: משעמם
גם הפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב מתחזקת אתר שעוצב כנראה בימים היפים יותר או פחות, תלוי מאיפה גולשים, של האינטרנט. אם באתר של ביה"ס לרפואת שיניים עוד היתה איזושהי מסגרת סגנונית, כאן קשה לאתר עקבות של חשיבה עיצובית כלשהי. זהו אתר טקסט במלוא מובן המילה. נראה שמישהו, אולי הבן של אחת המזכירות, עשה לה טובה קטנה והעביר כמה מסמכי וורד לפורמט מקוון. אחר כך החליט מי שהחליט בפקולטה שבכל זאת צריך להוסיף כמה קישוטים עיצוביים פשטניים להחריד כי בכל זאת לא נעים- צריך לעשות משהו עם האינטרנט הזה. האחיין בן העשר שלכם היה עושה עבודה טובה יותר עם הפאוור פוינט הביתי.

עמודי האתר מלאים במסמכי וורד, קטעי ידיעון, ורשימות אינסופיות של קישורים כחולים המוצגים בפשטות על רקע לבן. האתר כל כך משעמם וחסר צבע עד שקצת רקע צהוב באחת הכותרות או נגיעה ירוקה בקצה העמוד עושים חשק לקפוץ מאושר. נקודת אור קטנטנה היא "סרט הפרידה של אריאל ועמרי מלשכת הדקאן בסוף שנת 2006"- סרטון משעשע מהווי האוניברסיטה, שבו מככבים דקאן הפקולטה לשעבר וסגנו.

לסיכום, הרושם המתקבל מגלישה אקראית באתר ניתן לתמצות במשפט "הגעת לכאן בטעות, צא מהר ואל תחזור". אם פני הפקולטה כפני האתר, נותר רק להרהר בנוגות על מצבם הקשה של הסטודנטים, המבלים בפקולטה ארבע שנים תמימות. פסק הדין: הרשעה באינוס טקסטים חסרי ישע לתוך עמודי אינטרנט חסרי צורה. אריאל ועמרי עוד מצילים איכשהו את האתר.

המחלקה לערבית בבר-אילן: געגועים לסלומון מוניר
אתר המחלקה ללימודי ערבית באוניברסיטת בר-אילן מהווה עוד פנינה עיצובית שאסור להחמיץ. עמוד הבית מציג אותיות ערביות בשלל צבעים, המתרוצצות במרכז המסך. האותיות המרקדות מעלות געגועים לפתיחים של תכניות המחלקה הערבית בטלוויזיה הישראלית של שנות ה-80.

מלבד קישורים חיצוניים לאתרים בערבית, כמעט שלא מופיעים טקסטים בערבית באתר- משונה בלשון המעטה לאור היותה של המחלקה גוף להוראת השפה והתרבות הערבית. נראה כי אנשי המגזר הערבי אינם נמנים על קהל היעד של המחלקה, אחרת לא ברור מדוע האותיות הערביות באתר משמשות בעיקר כדקורציה לרשימות בעברית. ואכן, בעמוד הבית של המחלקה תופסת את מרבית העמוד מודעת טקסט פשוטה, כאשר הכותרת תופסת רבע מתוכה עם הכיתוב "מכינה בערבית חינם!!".

נראה כי מעצבי האתר, המשמש כאמור מחלקה ללימודי שפה, קצת פספסו איפשהו בדרך. במקום שלוש גירסאות לאתר - אחת לכל שפה, החליטו במחלקה לחסוך על ממשק נוח וברור בכל שפה ולפצות את הגולש במבוך מולטי-לינגואלי. מרבית הקישורים המוצגים באנגלית על הסרגל האנכי משמאל מובילים לעמודים בעברית, וחלקם מקשר לעמודים בערבית או באנגלית. בקיצור, הסנדלר הולך יחף.

המחלקה להנדסה כימית בבן גוריון: אתר מבחנה
המחלקה להנדסה כימית באוניברסיטת בן-גוריון מצליחה לשבור שיאים של גרפיקה מיושנת. גם כאן מקבלת את פני הגולשים לעמוד הבית מצגת פלאש מביכה, והפעם: מבחנות שרצות על המסך ליד צילום של משהו שנראה כמו חדר דודים. במחלקה לא הצליחו לחשוב על דרך אחרת להמחיש לגולש שמדובר במחלקה לכימיה ולכן המוטיב הויזואלי המרכזי באתר הוא שלל מבחנות עם נוזלים צבעוניים הצצות להן במהלך הגלישה.

בעידן של יוטיוב, כשסרטוני וידאו רצים בכל אתר אישי, לא תמצאו באתר המחלקה לכימיה אפילו סרטון אחד לרפואה, המתעד ניסוי צבעוני או המחשה ויזואלית של מבחנה מעשנת. פינת הניסוי בתכנית חדשות המדע בערוץ 8 היא דוגמא קטנה לדרך שבה אפשר להציג ניסויים כימיים באופן מושך ומאתגר מחשבה. צלם שהיה מתלווה לאחד השיעורים במחלקה היה עושה את העבודה.

לסיום, האתר משמש בעיקר כפלטפורמה דיגיטלית לידיעון ולדף הקשר של המחלקה וגם כאן קיים הנוהג הפגום של תצוגה חיצונית באנגלית עם קישורים המובילים למסמכים בעברית.

מתוך אתר המחלקה להנדסה כימית באוניברסיטת בן-גוריון
מתוך אתר המחלקה להנדסה כימית באוניברסיטת בן-גוריון

בית הספר לתיירות באוניברסיטת חיפה: פיצול אישיות
גם אם לא מדובר במסלול לימודים אקדמי, קשה להתעלם מעמוד הבית של אתר בית הספר לתיירות באוניברסיטת חיפה. חלקו העליון של העמוד מעוצב באופן נעים לעין, עם תמונה גדולה של אתרי תיירות בולטים, המתחלפת עם כל רענון של המסך.

כשגוללים להמשך העמוד מתגלה תצוגה מרושלת של טקסטים וקישורים במגוון פונטים, גדלים וצבעים, לצד איורי קומיקס מונפשים סטייל תחילת שנות ה-90, שנראים כאילו נלקחו מתוך ה"קליפ-ארט" של מעבד התמלילים. המראה המרושל של עמוד הבית בולט בהשוואה לשאר חלקי האתר, הזוכים לקו עיצוב אחיד, עדכני ומסודר.

ליבנו, ליבנו עם המעצב המסכן שטרח ליצור עבור בית הספר לתיירות עיצוב כל כך יפה, ונאלץ לראות אותו נחרב ומחולל ברגל גסה.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד