072-3300504

עקיפה מסוכנת

לאחר שהגביל המשרד להגנת הסביבה את הזרמת השפכים אל נחל הקישון, נעתר ללחץ המפעלים ועומד להתיר את הזרמת שפכיהם.

בועז מטלון, ירוק ברשת | 12-02-2007 13:52:00

דמיינו את התרחיש הבא: חברת משלוחים מעוניינת להגדיל את רווחיה על ידי הגדלת אזור פעילותה, ולכן מחייבת את שליחיה לעבור ברמזור אדום מדי פעם. אזרחים המודאגים מסיכון חיי אדם, הן של השליחים, והן של עוברי דרך תמימים, פונים אל המשטרה ואל משרד התחבורה, בבקשה שיורו על הפסקת המנהג המסוכן. המשטרה, בתגובה, תופסת לעיתים שליח העובר על החוק ונותנת לו קנס (זניח לעומת רווחי החברה), אך שום פעולה אינה ננקטת כנגד החברה, מלבד תחינות נרגשות.

החברה בתגובה טוענת שהפסקת המנהג תביא לצמצום הרדיוס מחמישים לארבעים קילומטרים ובכך לפיטורים של עובדים. לאחר שנים של מאבק משפטי, שבהן מתרחשות מאות תאונות דרכים כתוצאה ישירה מהמחדל, מושגת פשרה היסטורית: השליחים אינם רשאים עוד לעבור באדום, אך מותר להם לנסוע בשוליים ללא הגבלה!

משרד התחבורה מכריז על "ניצחון שלטון החוק", חברת המשלוחים כתמיד, "שמה את האינטרס הציבורי בעדיפות עליונה", ורק אזרחים תמימים ממשיכים להיפגע בכבישים.

נשמע לא סביר? ובכן, נמצא כי תרחיש דומה, עם השלכות לא פחות חמורות, מתרחש לנגד עינינו. לאחרונה, החליט המשרד להגנת הסביבה כי יאפשר למפעלים במפרץ חיפה, לאחר שנים רבות שבהן זיהמו את נחל הקישון בלי לתת את הדין על כך, להזרים את שפכיהם ישירות אל הים. ומדוע? כיוון שהם אינם יכולים, לטענתם, לעמוד בתקן אי זיהום הנחל. זהו אותו "תקן ענבר" (תקן הזרמת שפכים ומי קולחין לנחלים) שנקבע על ידי המשרד להגנת הסביבה בשנה שעברה. התקן, ביחס לנהוג בעולם, בעל הקלות משמעותיות.

כלומר, במקום לאכוף את החלטותיו הוא, המשרד להגנת הסביבה מעניק למזהמים את פרס העבריין המתמיד. ומי משלם? כל אחד ואחת מאיתנו, וכמובן הטבע.

המשרד להגנת הסביבה מעניק למזהמים את פרס העבריין המתמיד
המשרד להגנת הסביבה מעניק למזהמים את פרס העבריין המתמיד

כרוניקה של התחמקות שיטתית
בשנת 1994, לאחר שנים של זיהום, הגישה עמותת אדם, טבע ודין תביעה כנגד חיפה כימיקלים, בכדי שזו תפסיק לזהם את הקישון. בשנת 1996 נחתם הסכם ביניהן, שבו התחייבה חיפה כימיקלים לשפר את איכות שפכיה בהדרגה, לפי לוח זמנים מוגדר. מאז ועד היום, מתחמקת החברה, באופן שיטתי, מקיום ההסכם. התחמקות זו נעשית תוך שימוש בבקשות דחייה למיניהן והגשת תביעה נגדית, קנטרנית, שכל מטרתה היא משיכת זמן. תביעה זו נדחתה על הסף. עקב כך, הגישה אדם, טבע ודין לאחרונה תביעה בסך 5.3 מיליון ש"ח נגד חיפה כימיקלים, על הפרה בוטה ומתמשכת של ההסכמים עליהם חתמה. זאת, תוך גריפת רווחים עצומים על חשבון בריאות הציבור והסביבה.

אבל מי אמר שהממשלה אינה עושה דבר? הנה, בשנת 2002 הוחלט על "הפסקת ההזרמה של שפכים לסוגיהם לתוך נחל הקישון ולתוך נמל הקישון". אך אבוי, המפעלים לא נענו לבקשה המרגשת (שהיא, למען הסר ספק, החלטת ממשלה מחייבת). על כן, בממשלה החליטו להקל על המפעלים המסכנים, ולאפשר הזרמה לנחל "רק באיכות תקן ענבר להזרמה לנחל, אותה יש לדרוש לאלתר" (החלטת ממשלה מ-2005). עוד שנה עברה חלפה, הרבה שפכים עברו בקישון, והמפעלים בשלהם.

כעת אומרים במשרד להגנת הסביבה כי הם אינם מוכנים לטפל בשפכים, ולכן יאפשרו "הזרמה לים באמצעות צינור, לא יאוחר מיום 1/9/2008 ,למי שכנראה לא יכול לעמוד בתקני ענבר". מדוע אין תושבי מפרץ חיפה זוכים לרוחב לב מופלג שכזה כאשר הם מאחרים בתשלומי הארנונה, למשל? לממשלה התשובות. כפי שכבר הוכח פעמים רבות במקרים דומים, אילו היו מוטלים על המפעלים קנסות כבדים באופן קבוע, הם כבר היו דואגים למצוא דרך לטהר את שפכיהם.

"פרס לעבריינים"
הכוונה לבנות צינור שפכים ישירות לים, בלחץ המפעלים המזהמים (בעיקר חיפה כימיקלים ודשנים, שלא שיפרו את איכות שפכיהם ביחס לעבר), עוררה את זעמם של חברי העמותות צלול ומגמה ירוקה. בתאריך 31/10 התקיים דיון ציבורי במלון הר הכרמל בחיפה.

בדיון השתתפו גורמים מהמשרד להגנת הסביבה, מפעלי המפרץ, אישים מהאקדמיה ומארגונים ירוקים. בדיון הועלתה עמדת הארגונים הירוקים, לפיה צינור משותף לכל המפעלים יקשה יותר על ניטור איכות השפכים ועל זיהוי החריגות, המתבצעות כל העת, מהתקנים. זאת ועוד, צינור שכזה בעצם מעניש מפעלים המשפרים את איכות שפכיהם ומעניק פרס לעבריינים. כמו כן, הועלתה טענה, מצד אנשי האקדמיה, לפיה גם לאחר הקמת הצינור, שפך הקישון יישאר מזוהם במתכות כבדות, זרחן, חנקן ושאר מטעמים.

הזיהום ימשך מכיוון שהמפעלים במעלה הקישון (והמכון לטיהור שפכים בראשם) לא יחוברו לצינור, כך שהנחל לא ישוקם ממילא. באופן כללי, הנימה שעלתה מהדיון היא "המשך המצב הקיים או צינור לים", זאת במקום הפתרון הברור של אכיפה קפדנית ובלתי מתפשרת. מחוץ למלון התקיימה הפגנה מתוקשרת של פעילי צלול, פעילי מגמה ירוקה ודייגי הקישון המוחים על אובדן פרנסתם הצפוי עקב חיסול הדגה, המדולדלת ממילא, במפרץ.

עתיד הים- לאן?
בהיעדר נכונות מצד התעשייה לדאוג להשפעת תוצאות הלוואי שלה על הציבור והסביבה, יש לצפות לפחות לאכיפה נאותה של החלטות ממשלה. אמנם ראוי שבאכיפתו של תחום כאיכות הסביבה ישתתפו גורמים נוספים על המשרד להגנת הסביבה, בפועל לא די בכך שזהו אינו המצב, אלא שהמשרד להגנת הסביבה מוכיח לא אחת שהוא דואג יותר להגנת המפעלים, העושים את הונם על חשבון הציבור.

דוגמה אחת מני רבות היא המקרה של מפעל מילובן אשר הוכרח השנה להפסיק לזהם את נחל נעמן לאחר שנים של מאבק בהנהגת מגמה ירוקה וצלול, רק כדי לקבל מיידית היתר להזרים את שפכיו לים.

צינור המעקפים לא רק שלא יביא בהכרח לשיפור מצב הקישון, הוא גם יזהם את הים ואת החופים הנעלמים של ארצנו. הקמתו תהווה נדבך נוסף בארון הקבורה של הטבע והבריאות בישראל, ועלינו, פעילים ואזרחים אכפתיים, מוטלת החובה לעצרו מוקדם ככל האפשר.


בועז מטלון הוא פעיל בתא הטכניון.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד