072-3300504

קולנוע בועט בזירה עוינת

מיכה פלד כועס על תהליכי הגלובליזציה, וכבר למעלה מעשור יוצר מהכעס הזה סרטים.

אילה בלופולסקי, צילום:מיכה פלד | 24-12-2006 11:36:00

זו השנה הרביעית ברציפות בה ערכו ארגוני הסביבה הגדולים בישראל ומגמה ירוקה ביניהם, את אקולנוע, פסטיבל קולנוע סביבתי חברתי. בין הסרטים שהוקרנו בפסטיבל השנה ניתן היה למצוא גם את הדוקומנטרי China Blue, של הבמאי מיכה פלד, המתאר את חוויותיה של יסמין, פועלת בסדנת יזע (sweat shop), לייצור ג'ינס בסין.

פלד, ישראלי החי ועובד כבר שנים בארצות הברית, עוסק בעשייה קולנועית חברתית כבר למעלה מעשור. סרטיו העוסקים בנושאים חברתיים סביבתיים הם צעד נוסף עבורו בתהליך הגברת המודעות העולמית לנזקי הגלובליזציה, הנתפסת בעיניו כנושא החשוב ביותר עמו יש להתמודד כיום.

מפקח בסדנת היזע לייצור ג'ינס בסין. מתוך הסרט הדוקומנטרי China Blue, שסווג בסין כסרט אסור.
מפקח בסדנת היזע לייצור ג'ינס בסין. מתוך הסרט הדוקומנטרי China Blue, שסווג בסין כסרט אסור.

למה דווקא גלובליזציה?
"בחיי היום יום שלי אני מרגיש שחלקים רבים מחיינו, נתפסו על ידי תאגידי ענק, מבלי ששאלו אותנו לדעתנו. למשל, הקניונים בארץ, שהם חיקוי של קניוני הוול מארט בארצות הברית. רשת הקניונים שהחלה לבנות מרכזי קניות בשנות החמישים, פלשה לעיירות הקטנות, והקניונים הגדולים שלה הרסו את חיי החברה, את החנויות הקטנות שבהן יש לך חשבון ומכירים אותך באופן אישי".

וול מארט נבחרו זה מכבר לאחת ממטרות המתקפה העיקריות של פלד. בשנת 1999, כשהחל את עבודתו על סרטו Store Wars: When Wal-Mart Comes to Town, המגולל את סיפורה של עיירה קטנה העומדת בפני פריצת קניון מפלצתי אל חייה השלווים, הקים את Teddy Bear Films, ארגון הפקות ללא מטרות רווח. שם הארגון החביב נבחר במטרה אחת ויחידה: היה ויחליטו וול מארט לתבוע את ההפקה, כותרות העיתונים יכריזו כי "וול מארט תובעים דובי".

"מחנכים אותנו שאנו חיים בדמוקרטיות", אומר פלד, "ובעצם רוב ההחלטות החשובות מתבצעות בלי לשאול את דעתנו, על סמך אינטרסים כספיים של התאגידים הגדולים. העניין הוא לתרגם את הכעס האישי לסיפור אוניברסלי".

יסמין, גיבורת הסרט China Blue."אנשים מבינים שזה לא רק סיפור על פועלים סינים, אלא גם על עצמם".
יסמין, גיבורת הסרט China Blue."אנשים מבינים שזה לא רק סיפור על פועלים סינים, אלא גם על עצמם".

איך עושים את זה?
"נורא קשה לעשות סרטים על הגלובליזציה, כי זה נושא אבסטרקטי, מורכב ולא קונקרטי. זה לא פשוט למצוא את הסיפור ואת הדמויות. קשה להצביע על מיהו האיש הרע בסיפור".

והסיפור, עבור פלד, עומד מעל לכל. "הסרטים שלי לא מכוונים למי שכבר מתעניין בנושא", הוא מסביר, "אני מנסה להגיע אל הקהל הרחב שמגיע לראות סרטים כי אני מספר סיפור עם דמויות חזקות וקו דרמטי, ופתאום מוצא את עצמו מתעניין בנושא שלא חשב עליו קודם.

לגבי China Blue, אנשים יוצאים מהקולנוע נרגשים, כי פתאום הם מצאו את עצמם מבלים שעה וחצי עם הנערה הזו, והיא אנושית, ופתאום אכפת להם. פתאום זה מעניין אותם כי יש להם תגובה רגשית".

"אנשים יוצאים מהקולנוע נרגשים, כי פתאום הם מצאו את עצמם מבלים שעה וחצי עם הנערה הזו, והיא אנושית, ופתאום אכפת להם".
"אנשים יוצאים מהקולנוע נרגשים, כי פתאום הם מצאו את עצמם מבלים שעה וחצי עם הנערה הזו, והיא אנושית, ופתאום אכפת להם".

מה אתה מצפה מאותם אנשים? האם מטרתך היא להניע אותם לפעולה?
"ראיתי אנשים המגיבים לסרט בכל רחבי העולם. מישראל עד ברמודה, מניו זילנד עד סקוטלנד, כולם דומים. אנשים מבינים שזה לא רק סיפור על פועלים סינים, אלא גם על עצמם. למרות שהסרט לא אומר זאת בפירוש, הם משלימים בעצמם את הפער, מאחר והם יודעים שכצרכנים הם נמצאים בצידו השני של אותו סיפור.

ואז הם מתחילים לשאול מה ביכולתם לעשות בנוגע לכך, וזה הרגע לפקוח את עיניהם לאלטרנטיבות ולעודד התקשרויות עם ארגונים לא ממשלתיים וארגונים הפעילים בנושא. בנקודה זו אני מעביר את השרביט לידי האקטיביסטים. אני יוצר סרטים; תפקידי הוא לעורר דיון, לעורר אנשים למחשבה. לאחר מכן, זהו תפקידם של אחרים להפעיל אותם".

מה מגיע קודם בעשייה שלך, הרעיון של הסרט או הדמות האנושית שתייצג אותו?
"בדרך כלל אני מתעניין בנושא, ואם אני רואה אפשרות לדמויות וסיפור אני מתחיל לחקור ולחפש אחריהם. "במקרה של China Blue, רציתי לעשות סרט על ניצול הפועלים בסין שמייצרים את המוצרים שלנו, והייתי בטוח שזה יכול להיות סיפור טוב אם תהיה לי גישה ואם אוכל למצוא גיבור ראשי טוב. כך שהאתגרים העיקריים היו מציאת מפעל שיתיר לנו כניסה, והליהוק, הבחירה מבין מאות הפועלים".

אתגרי הליהוק והגישה היו קשים יותר משניתן היה לשער. במשך כשנה וחצי צולם הסרט כשבמרכזו גיבורה אחרת. בעקבות מגפת הסארס התפטרה הגיבורה המקורית וחזרה אל הכפר שלה, מותירה את צוות ההפקה עם סרט לא מושלם. כאשר הגיע הצוות לצלם את הנערה בביתה הם נעצרו על ידי המשטרה הסינית.

הצוות נחקר במשך לילה שלם, חומרי צילום הוחרמו ומעולם לא הושבו, ובני משפחת הגיבורה עברו מסכת איומים שהביאה אותם לחדול את השתתפות הנערה בסרט. גיבורת הסרט בפועל, יסמין, נמצאה רק עם שובו של הצוות אל המפעל.

בצעד אירוני, החליטה ממשלת סין להכניס את China Blue לרשימת הסרטים האסורים להקרנה. אולם נראה כי, יותר מכל, פלד משועשע מן העניין: "אני בחברה טובה, כך שזהו כבוד; אבל הסינים הם אלופי עולם ב-DVD פיראטיים".

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד