072-3300504

מתוק מחלבה

אגדה עממית מספרת שהיו נותנים חלבה לחיילים לפני צאתם למלחמה ולכן אחד הפירושים הוא 'מאכל האלים'.

ענבל קליין | 07-12-2006 13:39:00

חלבה היא ממתק של חורף. לא ברור למה, כי לחלבה אין ממש "עונה". (מצד שני גם לקרמבו אין עונה ואף אחד לא אוכל קרמבו בקיץ), אבל מה שבטוח הוא שבחורף אנחנו אוכלים הרבה יותר חלבה, בכלל, בחורף אנחנו אוכלים הרבה יותר.

חלבה היא אוכל מנחם מושלם, מכירים את הסצנות מהסרטים שהבחורה הזנוחה יושבת בבית מול הטלוויזיה עם דלי ענק של גלידה? נסו לעשות אותו דבר עם חלבה. הרבה יותר מנחם ואין כתמים של גלידה על השמיכה.

המשמעות של המילה חלבה היא ממתק – בערבית, טורקית, יוונית (ובכלל בכל אזור הבלקן) המילה חלבה ונגזרותיה קשורות במתיקות ממתקים ושאר מנעמי החיים – אפילו שקדי עגל, הידועים בטעמם המתוק נקראים בערבית "חלוויאת". בבוכרה (קזחסטן) מכינים ממתק מסוכר מבושל (סוג של טופי) שנקרא גם הוא חלבה. ואין לו שום קשר לחלבה שאנחנו מכירים, מלבד הטעם המתוק.

חלבה היא אחד הממתקים הקדמונים, טרום עידן המכונות המשוכללות, צבעי המאכל והתוספים המלאכותיים הטורקים הקדמונים (כמעט כל אומה לוקחת לעצמה את הקרדיט על המצאת החלבה) ערבבו טחינה גולמית (זרעוני שומשום טחונים) עם דבש, חיממו את התערובת המתוקה ויצקו אותה לתבניות. כעבור זמן-מה התערובת מתגבשת והחלבה המוצקה מוכנה למאכל. כיון שמדובר במאכל כל כך נפוץ אפשר למצוא אין-ספור וריאציות על החלבה הקלאסית: עם אגוזים, שקדים, פיסטוקים, חלבה שעשויה מחומוס (חלבה הודית נהדרת, מתובלת בהל), מגרעיני חמניות או מבוטנים, חלבה מוקצפת, אוורירית ונמסה בפה ("שערות חלבה"), חלבה משומשום מלא (למי שלא מפקיר את הבריאות), חלבה בטעמים: שוקולד, וניל ועוד. וגם ממרחי חלבה מכל הסוגים והמינים.

בריא (ומשמין) לאכול חלבה. ב-100 גרם חלבה יש בממוצע 520 קלוריות ו-30% שומן. אבל למרות שהיא מהווה מוקש דיאטטי, עדיין כדאי לכלול אותה בתפריט בגלל כל הדברים הטובים שהיא מעניקה לנו: ברזל, סידן, מגנזיום ואשלגן.

כדי לעקוף את המוקש הדיאטטי המציאו את ה"חלבה לייט" או חלבה דיאטטית: שמורכבת מטחינה וממתיקים מלאכותיים (במקום דבש או סירופ סוכר) – גם החלבה הדיאטטית היא לא בדיוק מוצר דל קלוריות, מדובר בכמעט 400 קלוריות ל-100 גרם. כנראה שעד שימצאו דרך להוציא את השומן מהשומשום לא נזכה לחלבה (או טחינה) דיאטטית באמת.

מה עושים עם חלבה?
קודם כל אוכלים ככה, כמו שהיא. יש חטיפי חלבה בגודל סביר, אבל אני ממליצה לקנות חלבה טובה במשקל ולזלול אותה ככה, באצבעות. אפשר להכין עוגיות מהדרות עם חלב או להפוך אותה למילוי של מאפים. הנה דוגמא למאפה כזה, קל להכנה, פשוט וחורפי כראוי.

למצוא את הנחמה והשלווה בחלבה
למצוא את הנחמה והשלווה בחלבה

רוגלעך שק"ם וחלבה
בצק שק"ם קרוי על שם מרכיביו: שמנת, קמח ומרגרינה. אפשר להמיר את המרגרינה לחמאה ולקבל בצק חש"ק...

לבצק שק"ם:
1 גביע שמנת חמוצה
1 חבילה מרגרינה (200 גרם)
1 חבילה קטנה קמח תופח (350 גרם )

למילוי: חלבה טובה מפוררת או ממרח חלבה

לציפוי: ביצה טרופה

וכך עושים: מערבבים את כל חומרי הבצק בקערה – עד שמתקבל בצק נעים לעבודה. מניחים אותו למנוחה במקרר – לחצי שעה לפחות.

מחממים תנור ל-180 מעלות. מוציאים את הבצק מהמקרר ומחלקים אותו לארבעה חלקים. מכל חלק יוצרים כדור ומרדדים לעיגול, לא יותר מדי דק. חותכים על עיגול לשמונה משולשים – כמו שמחלקים פיצה.

מפזרים על כל משולש מעט חלבה מפוררת או מורחים מעט מממרח החלבה ומגלגלים בצורת קרואסון – מהחלק הרחב אל הצר.

מסדרים את הרוגלעך על תבנית אפיה, מברישים בביצה טרופה ואופים כרבע שעה – עד שהמאפים שחומים ויש ריח טוב בכל הבית.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד