072-3300504

בעברית זה נשמע יותר טוב

השחקנית חני פירסטנברג מספרת על תקופת לימודיה בניו יורק ועל העדפתה הברורה לחום הישראלי לעומת קרירותו של התפוח הגדול

רוי רגב | 28-11-2006 14:05:00

חני פירסטנברג, שחקנית (מדורת השבט, הבורגנים), בילתה שנתיים בשנים 2003 ו - 2004 בלימודי משחק במנהטן. פירסטנברג סיימה את לימודי המשחק בבית הספר למשחק ניסן-נתיב בשנת 2000, מאז ובמשך שלוש שנים שיחקה בתיאטרון, בקולנוע ובטלוויזיה. "אחרי שלוש שנות עבודה בארץ הרגשתי שאני לא נהנית יותר לשחק. אחרי שלוש שנים של רק עבודה ובלי לימודים הרגשתי שאני לא יכולה יותר", מספרת פיסטנברג. "הייתי עסוקה כל הזמן בביקורת עצמית. הרגשתי שהאפשרות היחידה שאוכל להשתחרר מההרגשה הזאת היא לחזור ללימודי משחק", היא מוסיפה.

"מיד לאחר שהחלטתי שאני צריכה לחזור ללימודים התחלתי לבדוק אפשרויות שונות של המשך לימודי משחק בארץ", היא מספרת. לדאבונה, לא היה אף מוסד שהציע לבוגרי לימודים גבוהים במשחק לימודי המשך. פירסטנברג החליטה כי "התפוח הגדול", מקום שמוכר בעולם בתור ה"מכה" של לימודי המשחק והיצירה העולמית, יהיה המקום המושלם עבורה להתפתח בתור שחקנית.

חני פירסטנברג בטקס פרסי הקולנוע הישראלי. מעדיפה את הלחות התל אביבית.
חני פירסטנברג בטקס פרסי הקולנוע הישראלי. מעדיפה את הלחות התל אביבית.

להסתדר ב"תפוח הגדול"
פיסטנברג בת ה-27 עלתה לישראל מארה"ב בגיל 16 והמעבר לניו-יורק היה די פשוט עבורה מבחינה בירוקרטית. "החלטתי לעבור למנהטן על בסיס מקצועי בלבד, באופן עקרוני אני פשוט לא אוהבת את העיר הזאת", היא מציינת. כאשר נחתה פיסטנברג בניו-יורק הקרירה של חורף 2003, היא מיד הבינה כי היא צריכה למצוא בית ספר ראוי ועבודה ולא לעסוק בשום דבר אחר מלבד קידומה המקצועי. "כאשר אתה מגיע לניו-יורק אתה מיד מרגיש שזאת עיר קרה, גם מבחינת מזג האוויר וגם האנשים קרים", היא מציינת. "זאת עיר נהדרת לבוא כדי להציג את היצירה שלכם, אבל זה לא מקום ליצור בו. אנשים נהפכים שם לאטומים", היא מוסיפה. היא מספרת כי למרות שהייתה מאוד עסוקה וראתה הצגות והופעות משובחות, היא לא הפסיקה כל התקופה לשמוע חדשות מהארץ ולדבר עם חברים ישראלים.

"מצאתי שתי עבודות ובעזרת המשכורת שילמתי על המחייה בעיר היקרה ועל לימודי המשחק ופיתוח קול. הרווחתי סכומים נאים מעבודה בתור מלצרית בדיינר ביום, ובתור קופאית בשמירת מעילים במועדון בלילה, היא "מתרברבת". היא גרה שם בדירה מטופחת, שהגיעה מרוהטת ועם מטבח מושלם, כך שאפילו סכו"ם וצלחות היא לא הייתה צריכה לקנות. את הדירה היא חלקה עם שותף ישראלי. עם זאת, את רוב הזמן היא בילתה מחוץ לדירה שעלתה לה ולשותפה 2000 דולרים בחודש.

ללמוד אצל המורה של מריל סטריפ
לאחר שמצאה דירה, היא החלה בחיפושיה אחרי בית ספר למשחק, כאשר תחילת הסמסטר עומד ממש בפתח. היא התגלגלה לבסוף לבית הספר למשחק: "The Actors Centre" במנהטן. "בחרתי בבית הספר הזה משום שהוא הציע לימודי משחק מתקדמים גם לבוגרי לימודים גבוהים במשחק, והתבקשתי לעבור אודישן כדי להתקבל לבית הספר. אני ממליצה באופן עקרוני לבחור בבתי הספר למשחק שעושים אודישנים, אלה הם האיכותיים יותר, היא מציינת. "בניו-יורק כולם רוצים להיות שחקנים, יש אנשים שמנצלים את זה כדי להרוויח כסף מחלומות של אחרים", מזהירה פירסטנברג.

את קורס המתקדמים היא בחרה לעשות אצל מורה שלא הכירה מראש, אותו בחרה דרך הסינופסיס שהגיש לה בית הספר. "למורה קראו ארל גיסטר והוא התגלה כמורה מוכר ומוערך מהחוג לתיאטרון של אוניברסיטת ייל בקונטיקט. בין התלמידים שלו היו כוכבים רבים, ביניהם גם השחקנים מריל סטריפ וג'ון טרטורו, פירסטנברג מתגאה.

היא מספרת כי התרשמה לטובה משיטת הלימוד השונה בארה"ב. היא מציינת כי הכיתה הייתה קטנה וכללה 14 איש בלבד, כולם בוגרי לימודים גבוהים במשחק שמשחקים למחייתם. "לעומת בתי ספר למשחק בישראל, בארה"ב לא אכפת למורה אם אתה מוכשר או לא, ברגע שהתקבלת הוא רוצה שתלמד את השיטה שלו וזהו. אחרי כמה זמן אתה מתרגל לזה ולא אכפת לך להתנסות בדברים לא מוכרים ואפילו להיכשל ולהיות גרוע, דבר שמאוד חשוב להתפתחותו של שחקן".

לסיכום החוויה היא מרגישה כי היא חייבת לציין כי בשבילה אין כמו בישראל. "החוויה בהחלט קידמה אותי כשחקנית, אך בישראל אני מרגישה הכי טוב", היא מספרת. פיסטנברג מתרעמת על כל אותם ישראלים שטוענים שישראל קטנה עליהם ורוצים לעבור לניו יורק. "אין כמו הרגשת החברות והמשפחתיות שיש בישראל. ניו יורק זה מקום נהדר לצעירים רווקים שרוצים כל לילה להשכיב, זה לא בשבילי", היא מכריזה.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד