בשביל לעבוד בתפקיד מפתח בתחום הכספי לא חייבים תואר ראשון בראיית חשבון או בלימודי מנהל עסקים. על ידי תעודת יועץ מס ניתן להשתלב במגוון תפקידי מפתח בתחום הכלכלי. רוב יועצי המס בוחרים לעבוד כעצמאיים ובעלי עסק או כיועצי מס שכירים במשרדים של רואי חשבון, יועצי מס וחברות אחרות. העבודה עצמה כיועץ מס דורשת מתן תשומת לב לפרטים הקטנים וגם הרבה מאוד יצירתיות לעיתים – בשביל לדעת איזה הקלות מס להשיג ללקוחות שמייצגים.
מהו שכר יועץ מס?
שכר יועץ מס עצמאי יכול להגיע גם לכמה מאות אלפי שקלים בשנה אם לא יותר. השכר של יועץ מס שכיר יכול להיות כעשרים אלף ₪ בממוצע בחודש בהתאם לניסיון המקצועי שלו, הוותק שלו בחברה וגם ההשכלה שלו. יועצי מס שעובדים במוסדות ממשלתיים יכולים ליהנות ממשכורות גבוהות יותר אם יש להם תואר ראשון או תארים מתקדמים אחרים, כי השירות הציבורי מתגלם על תארים אלו במשכורות גבוהות יותר.
באיזה ארגונים יועץ מס יכול להשתלב?
כמעט כל ארגון החל ממתכנת עצמאי ועד מסעדה או וטרינר צריכים שיהיה להם יועץ מס. בעוד רואה חשבון יכול לייעץ לחברות הנסחרות בבורסה יועץ מס לא יוכל לעשות זאת והוא מייעץ לרוב רק לעסקים פטורים ועסקים מורשים ובמקרים מסוימים גם לחברות בע"מ. יועץ מס איננו רואה חשבון וחשוב לדעת זאת, אך הרבה מהתפקידים והשירותים שיועץ מס ורואה חשבון נותנים חופפים אחד לשני.
רואה חשבון הוא בכיר יותר מיועץ מס בעוד שיועץ מס הוא בכיר יותר ממנהל חשבונות. העבודה כיועץ מס לחוצה במיוחד לקראת סוף שנת המס אז מוציאים דוחות שנתיים למס הכנסה ולמע"מ. הביקוש ליועצי מס בארץ הוא גבוה מאוד כי בישראל יש הרבה עצמאיים. לרוב, יועץ מס ייעץ לעצמאיים שהם עוסק מורשה ולא לעסקים שנסחרים בבורסה – כי זה דורש עוד שירותים שהוא לא תמיד יכול או רשאי לספק.
האם ליועץ מס עדיף להיות שכיר או עצמאי?
ליועץ מס כמעט תמיד עדיף לעבוד באופן עצמאי כבעל משרד לייעוץ מס – כי אז הוא יכול להרוויח יותר. לא לכל אחד מתאים להיות עצמאי כי יש בכך גם סיכונים וגם צורך כל הזמן להיות בקדמת הבמה ולשווק את עצמך. לרוב, יועצי מס מתחילים יעבדו בשנים הראשונות כשכירים ולאחר שיהיה להם שנות ניסיון וותק חלק מהם יחליטו לצאת לדרך עצמאית ולהיות בעלי עסק עצמאיים.
מה התפקיד של יועץ מס?
התפקיד של יועץ מס הוא לייעץ לבעלי עסקים בנגוע לתשלום המיסים שלהם למדינה. יועץ המס אחראי לעזור לבעל עסק אותו הוא מייצג לראות איך הוא יכול לקבל הנחות בתשלום מיסים בגין נקודות זכות שהמדינה נותנת. יועץ מס יכול להיות גם איש הקשר של בעל העסק מול מס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי. פעם בשנה יועץ המס צריך להוציא דוח דיווח על הרווחים, ההכנסות וההפסדים של בעל העסק כולל על מה הוא זכאי לקבל החזר בגין קבלות שהוא המציא.
העבודה כיועץ מס דורשת רצינות רבה ויכולת התמודדות עם לחצים. טעות של יועץ מס יכולה לעלות אלפי ואפילו מאות אלפי או מיליוני שקלים לכל בעל עסק שהוא אחראי על הדוחות השנתיים שלהם. כיום רוב יועצי המס נעזרים בתוכנות מסודרות של הנהלת חשבונות בשביל ניהול הדוחות של הלקוחות שלהם. בשביל להיות יועץ מס צריך לשים לב לפרטים הקטנים ביותר בהתנהלות הכספית של כל עסק והוא מחייב שקיפות ואמינות גבוהים מאוד.