072-3300504

לימודים בגרמניה: קשה או משתלם?

צעירים טסים לגרמניה לא רק כדי לאכול מילקי בזול, אלא גם כדי לרכוש השכלה. מה כל כך מושך במדינה האירופאית הזו שגורמת לרבע מיליון זרים ללמוד שם? והאם הלימודים שם באמת בחינם?

13-01-2015 13:03:00

מאז מחאת המילקי, השיח התקשורתי על החיים בגרמניה והמחייה שם רק התגבר, אבל המחאה היא לא מה שגילתה את גרמניה, קדמו לה הלימודים האקדמיים האטרקטיבים במדינה.

יש צעירים שנקלעו לשם כי לא הצליחו להתקבל ללימודים בארץ, אחרים בחרו ללמוד שם כי רצו שינוי אווירה ויש כאלה שרק שם מצאו את המקצוע הספציפי שרצו ללמוד. אז מה כל כך מושך סטודנטים ללמוד דווקא בגרמניה וכמה זה עולה?

צעירים מכל רחבי העולם רוכשים השכלה בגרמניה
צעירים מכל רחבי העולם רוכשים השכלה בגרמניה

רוכשים השכלה אירופאית
גרמניה הפכה למוקד מרכזי לרכישת השכלה עבור צעירים. על פי נתונים של 'קמפוס לימודים', רבע מיליון סטודנטים זרים לומדים בשנה בגרמניה, כאשר הערים המרכזיות הן ברלין, מינכן, המבורג ופרנקפורט.

בעוד סטודנטים בארץ נלחמים על יוקר המחייה ומוחים על יוקר הקפיטריות, סטודנטים שלומדים במוסדות ציבוריים בגרמניה נהנים מעלויות מחיה זולות, ומשלמים רק עבור דמי הרשמה שנעים בין 200-500 יורו לסמסטר.

"הלימודים באוניברסיטאות ציבוריות בשפה המקומית הם בחינם", מסבירה מנהלת מחלקת לימודים בגרמניה בקמפוס לימודים, נטע צור, "חייבם לדעת גרמנית בשפה בסיסית, הממשלה דורשת את זה כי הם רוצים שיוכלו להשתלב בשוק המקומי או באיחוד האירופאי ולהתקדם".

המחיה עצמה במדינה עולה בממוצע כ-660 יורו בחודש, כך לפי שגרירות גרמניה. "זה מחיר לכל ההוצאות, כולל הכל. כמובן שאפשר לרדת או לעלות מהמחיר הזה", מציינת צור.

הממשלה מסייעת לסטודנטים בלימודים
הממשלה מסייעת לסטודנטים בלימודים

"פתחו בפני את השערים באירופה וגיליתי אוצר"
כ-20 אלף סטודנטים ישראלים בוחרים ללמוד מחוץ לישראל, חלקם לא מצליחים להתקבל ללימודים בישראל וחלקם בוחרים בכוונה ללמוד דווקא בחו"ל.

רון (27), החליט לפני שנה וחצי לארוז את חפציו וללמוד מוזיקה באוניברסיטת HKDM, בפרייבורג בברייסגאו שבגרמניה, "יש כאן אפשרויות טובות יותר להתפתח ולראות איך דברים עובדים, יש גם הרבה מה ללמוד מבחינת תרבות ואומנות".

איתי צחור (28), ניסה להתקבל ללימודים בארץ ואחרי שנסגרו בפניו הדלתות, הוא ניסה את מזלו באירופה. "בהתחלה הרגשתי חוסר אונים כי לא התקבלתי בארץ", משתף צחור, "אבל אז פתחו בפני את השערים באירופה וגיליתי אוצר".

כלכלת גרמניה ידועה בגודלה באירופה ובעולם ולכן הוא בחר ללמוד דווקא שם. "הפרופסורים שמלמדים אותי הם חלק מהתעשייה ומהכלכלה, גם כל המשבר הכלכלי על הכתפיים של גרמניה ולכן היה לי ברור שזה המקום הנכון ללמוד בו", הוא אומר.

צחור בערב חומוס שעשה לחבריו לספסל הלימודים
צחור בערב חומוס שעשה לחבריו לספסל הלימודים

מגעגעים לשווארמה ולחומוס
צור מסבירה כי הממשלה מגבילה את הסטודנטים ולא מאפשרת להם לעבוד יותר מ-20 שעות שבועיות בכדי שיהיו מרוכזים בלימודים, כאשר שכר המינימום עומד על 8 וחצי יורו לשעה. רון מסביר כי גם מי שרוצה ללמוד באוניברסיטה פרטית, האופציה פתוחה בפניו, "כמעט כולם יכולים להשיג הלוואה מהמדינה בריבית נמוכה לצורך לימודים, ולהחזיר אותה לאחר מכן".

צחור משלם כ-310 יורו לחודש עבור מעונות, כולל כל החשבונות ומנקה, "בארץ סטודנטים נלחמים על כל שקל, כאן סטודנטים יכולים לאפשר לעצמם איכות חיים ברמה גבוהה. עוד מעט יש לי את המבחן האחרון ואני יכול לצאת לחופשת סקי. זה לא שאנשים פה מפונקים, אלא כי המלגות כאן כל כך גבוהות שסטודנטים חוסכים מזה כסף".

ולמרות כל זאת, מי שלומד שם לוקח בחשבון את המרחק מהבית, "החברים מהבית והמשפחה חסרים לי, הלוואי והייתי יכולה להעביר את כולם לפה", אומר רון שמתכנן להישאר בגרמניה גם אחרי הלימודים. מצדו של צחור, הקושי הגדול הוא האוכל, "הגעגוע הוא לאוכל בארץ, אין פה שווארמה או חומוס", אבל מי שרוצה מילקי, יש שם בשפע.

כנס לימודים בגרמניה
אם גם אתם מעוניינים לקבל יותר מידע, אתם יכולים להגיע לכנס לימודים בגרמניה, שיפרט בפניכם את כל האופציות העומדות לפניכם, עלויות ומחיה.

הכנס יערך ב- 21.1.15, בין השעות 18:30-21:00, בסמינר אפעל, רח' היסמין 1 רמת אפעל.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד