072-3300504

לימודי רפואה בהונגריה: להתגבר על הקושי

בזמן שהאוניברסיטאות בישראל מעמידות מבחני פסיכומטרי שנחיצותם מוטלת בספק, צעירים הבינו שאפשר ללמוד רפואה ופסיכולוגיה גם בהונגריה ובכמה צעדים פשוטים

אחינועם מזרחי | 14-03-2013 17:45:00

חולמים ללמוד רפואה אך לא מתקבלים? מסלולי לימודים באוניברסיטאות בהונגריה מציעים לכם עוד דרך לעקוף את הדרישות הנוקשות של מוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל. איך עושים את זה? לפניכם כל הפרטים.

לא חייבים לוותר על החלום
לא חייבים לוותר על החלום

באילו מקצועות מדובר?
הפנייה ללימודים בהונגריה מקורה בקושי שמציבים תנאי הקבלה בישראל למקצועות מבוקשים כמו רפואה, פסיכולוגיה קלינית, הנדסה ואדריכלות. בעוד האוניברסיטאות בארץ מציבות את מבחן הפסיכומטרי כתנאי סף, צעירים הבוחרים לנסוע ללמוד בהונגריה לא צריכים לגשת למבחן זה. יתרה מכך, בחינת הכניסה לאוניברסיטאות בהונגריה משתנה בהתאם למקצוע אותו רוצים ללמוד.

אפשר גם בלי הפסיכומטרי
אפשר גם בלי הפסיכומטרי

איך מתקבלים?
תהליך הקבלה לאוניברסיטאות בהונגריה כולל תעודת בגרות מלאה ובחינות כניסה בתחומים הרלוונטיים ללימודים בלבד (בניגוד לבחינת הפסיכומטרי האחידה לכל הפקולטות), על מנת להכין את הסטודנט לשנתו הראשונה באוניברסיטה. לימודי רפואה ידרשו מהנבחן ידע בתחומים כגון כימיה, ביולוגיה ואנטומיה; לימודי אדריכלות ידרשו בחינות כניסה באנגלית, ציור, פיסיקה ומתמטיקה; עבור תואר שני בפסיכולוגיה קלינית, יערך מבחן ידע אודות נושאים שנלמדו בתואר הראשון בארץ. בחינת הקבלה ללימודים נערכת בארץ, עם צוות מורים מהונגריה.

האוניברסיטאות עצמן ממוקמות בארבע ערים בהונגריה: בודפשט, סגד, דברצן ופץ'.

איך מתמודדים עם השפה?
ניתן להסתדר גם עם אנגלית ברמה סבירה ולא נדרשת אנגלית אוקספורדית. המרצים באוניברסיטאות בהונגריה לא דוברים אנגלית רהוטה, אבל הלימודים מתנהלים כולם באנגלית (השיעורים וחומרי הלימוד). רמת האנגלית של המועמדים נבחנת בבחינות הקבלה לאוניברסיטאות, שמתקיימות בישראל (פירוט בהמשך).

אנגלית סבירה אפשרית
אנגלית סבירה אפשרית

איפה עושים את הסטאז'?
בחלק ממסלולי הלימוד בהונגריה שלב הפרקטיקה נערך בישראל. סטודנט לרפואה בהונגריה, מגיע בשנתו השישית ללימודים לסטאז' באחד מבתי החולים בישראל - לאוניברסיטאות בהונגריה שיתוף פעולה עם עשרה בתי חולים בארץ, בעידוד משרד הבריאות הישראלי. בעתיד הלא רחוק, סטודנטים לתואר שני בפסיכולוגיה קלינית יחלו סטאז' בישראל בשנה הרביעית ללימודיהם ויוכלו להיחשף לאופי העבודה של הפסיכולוגים הקליניים בארץ.

עם מי מדברים?
יוניברסיטי לימודים בהונגריה הוא גוף נציגים של האוניברסיטאות ההונגריות, שפועל בתמיכת משרד החינוך והתרבות ההונגרי. גוף זה מעניק שירותים של ייעוץ ואינפורמציה על הלימודים בהונגריה. לאורך כל השנה מתקיימות פגישות ללא עלות. המשרד עורך למועמדים את בחינות הכניסה לאוניברסיטאות בהונגריה בישראל, ומטיס לשם כך פרופסורים ארצה, שמקיימים את הבחינות. המבחנים מתקיימים במהלך החודשים מרץ, מאי ויוני.

בנוסף, המשרד דואג לגיבוש והכנה של כל הסטודנטים לנסיעה על ידי מפגשי היכרות, במהלכם מדברים על ההכנות הנדרשות לנסיעה, ומייעצים לסטודנטים בנושאי דיור, בנקים, תקשורת, תחבורה וצרכים בסיסיים נוספים. ההונגרים קולטים אלפי סטודנטים זרים מדי שנה, ולכן יש להם מנגנוני עזרה ומעגלי תמיכה מפותחים. סטודנט ישראלי שמגיע להונגריה פוגש במזכירות שדואגת לצרכים שלו ונותנת לו מענה וטיפול; משרד הקליטה מקל על כל תהליך השהייה ומסביר פניו לסטודנטים.

מה העלויות? האם יש מלגות?
בתחומי הרפואה, מדובר בטווח של בין 15,400 דולר ל-17,500 דולר בשנה. בתחומי פיזיותרפיה, אדריכלות ופסיכולוגיה, הסכומים נעים בין 6,500 יורו ל-8,400 יורו (חלק מהאוניברסיטאות מתומחרות ביורו וחלק בדולרים). ניתן לקבל מלגות בחלק מהאוניברסיטאות על בסיס ציונים.

"כשלמדתי עבדתי בתור מתרגל וחוקר במחלקת האנטומיה של האוניברסיטה. גרתי במרכז בודפשט בדירת גג מקסימה, במחירים של ירוחם. עד היום אני לא יודע מילה בהונגרית, למרות שניסו ללמד אותי, אבל הסתדרתי עם אנגלית והונגרית בסיסית כדי לתקשר עם חולים. החוויה היא ענקית - לומדים בכיתה עם חבר'ה מנורווגיה, שוודיה ואיטליה, פוגשים אנשים עם מנטאליות שונה וזונחים את הטמפרמנט המזרח תיכוני, ובעיקר מרוויחים הרבה מאוד שקט", ממליץ עודד גורן, כיום רופא בבית החולים בתל השומר, שחזר ארצה בשנת 2006 לאחר שסיים את לימודיו בבודפשט שבהונגריה.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד