072-3300504

המתנה שסטודנטים ללימודי חינוך לגיל הרך מקבלים

לימודי חינוך לגיל הרך מכשירים סטודנטים לקריירה משמעותית עם דור העתיד, אך מעבר לכך הם גם מקנים כלים שיקדמו אותם בחיי היום יום. בואו לגלות את כל הפרטים

רעיה קורצר | 03-04-2017 10:45:00

תפקידה של הגננת הוא חיוני בהתפתחות הילד ועתידו עקב היותה דמות מפתח בעיצוב אישיותו של הילד, ולכן חשוב שיהיה לה את ארגז הכלים המתאים ביותר לחינוך דור העתיד. ד"ר נירה ואלה, ראש המחלקה לחינוך לגיל הרך בסמינר הקיבוצים, מספרת על מהלך הלימודים, על התפקיד המשמעותי והכלים החיוניים שהסטודנטים ללימודים מסוג זה מקבלים.

רוצים ללמוד תואר ראשון בחינוך לגיל הרך? הקליקו פה

קריירה משמעותית ומאתגרת. לחנך את הדור של העתיד
קריירה משמעותית ומאתגרת. לחנך את הדור של העתיד

מי יכול לעבוד עם ילדים?
יש הרבה אנשים שרוצים לעבוד עם ילדים בגיל הרך, אך השאלה היא למי זה מתאים? יש מספר תחומי ידע ופרקטיקות אשר חיוניים לתפקידה של הגננת, האחד הוא התחום הפסיכולוגי בו היא לומדת להבין את הנפש של הילד, של הוריו והצוות שאיתו היא עובדת. ע"פ ד"ר ואלה גננת צריכה להבין שהיא אינה סוליסטית בעבודתה, שכן הילדים הם שותפים פעילים בתוך סביבת העבודה. "הגננת חייבת לשתף פעולה עם הילדים, ההורים והצוות שלה. הרעיון הוא ליצור עבור הילדים חוויות משמעותיות, לדעת להתרגש איתם, לשמוח איתם וכמובן לחייך גם כשעוסקים בעבודה רצינית".

בנוסף לתחום הפסיכולוגי וההתפתחותי, עליה לרכוש ידע בתחום האזרחי והקהילתי, כאשר השאיפה היא להבין היטב את הקהילה בה הילדים מתחנכים ואת ההקשרים של החיים שלהם. "גננת מחנכת את האזרחים העתידיים ובמובן הזה היא צריכה להיות מאוד מחוברת לקהילה ולהבין שהיא השליחה של אותה הקהילה", היא מסבירה.

המשמעות היא כי הסטודנטית צריכה להתוודע לתהליכי דינמיקות קבוצתיות, עליה לדעת כיצד לעבוד בתוך קבוצה, ואיך הפרטים מתארגנים בקבוצה. ד"ר ואלה מסבירה כי היכולת לתפקד בקבוצה נרכשת בעזרת שיעורים ועבודה פרטנית עם הסטודנטית עצמה, "אנחנו שמים דגש על למידה בתוך קבוצות ולא למידה אינדיבידואלית שכן לקבוצה בתוך הלימודים יש משמעות עצומה מבחינת שכלול היכולות שלה כאשת מקצוע".

ליצור חוויית למידה משמעותית עבור הילדים
ליצור חוויית למידה משמעותית עבור הילדים

עבודה עם ילדים: סיטואציות שלא תמיד מוכנים אליהן
החיים מזמנים מצבים שונים אשר לא מתנהלים בדיוק לפי הספר, זה ניכר בעיקר בעבודה עם ילדים ולכן ישנה חשיבות עמוקה לכך שאנשים אשר עובדים עם ילדים יהיו בעלי יכולת לתפקד באזורים של אי וודאות.

ד"ר ואלה מספרת כי במחלקה לחינוך לגיל הרך בסמינר הקיבוצים עובדים קשה כדי שהסטודנטית תוכל לגבש את הביטחון המקצועי שלה, "אנחנו עוזרים לסטודנטיות לשכלל את היכולות שלהן להתמודד עם מצבים מגוונים ועמומים ועושים את המיטב כדי שהן יוכלו להצליח בתפקידן, תוך הכרה בכך שלפני שהן מכירות את הפרופסיה הן צריכות להכיר את עצמן. אנחנו לא אומרים לה מה לעשות אלא אומרים לה 'התשובות לכל השאלות נמצאות בתוכך'".

מדובר בנקודה חשובה ומשמעותית שכן אין תשובה אחת ברורה לעבודה עם ילדים, מדובר בסיטואציות ומצבים שונים שצריך לדעת להתמודד איתם על הצד הטוב ביותר ולזכור שלגננת יש השפעה על הילדים.

לדעת להתמודד עם סיטואציות שונות ולתת מענה לכל בעיה
לדעת להתמודד עם סיטואציות שונות ולתת מענה לכל בעיה

"להתאים את תכנית הלימודים לילד ולא את הילד לתכנית הלימודים"
ההווייה של תכנית הלימודים בתחום החינוך לגיל הרך היא מאוד פלורליסטית, וכוללת מכלול של תכניות אשר ביחד יוצרות את התכנית הטובה המתאימה ביותר לסטודנטית, "הנתיב הדיאלוגי, היצירתי והחינוך המיוחד נמצאים בתכנית הלימודים של החינוך לגיל הרך. בגלל שאנחנו חושבים שאין דרך אחת שגננת יכולה להיות גננת, הגננת לא יוצאת מהלימודים עם תכנית עבודה קבועה, היא צריכה להיות כל הזמן עם היד על הדופק איך להתאים את תכניות הלימודים לתלמידים ולא את התלמידים לתכנית הלימודים", מדגישה ד"ר ואלה.

מלבד העובדה כי מדובר בתפקיד משמעותי ומאתגר, שכן לא כל אחד זוכה לעבוד עם ילדים, הכישורים הנרכשים במהלך הלימודים יכולים לעזור גם בחיי היומיום ולא נשארים רק בתחום הפרופסיה. "הלימודים יכולים להשפיע על היותה אזרחית טובה יותר בין אם זה מעורבות חברתית ואכפתיות", מסבירה ד"ר ואלה. "אחד הדברים שסמינר הקיבוצים עוסק בו הוא המעורבות החברתית, אנחנו מאמינים בכך שהיא מאוד משמעותית ואנחנו מקצים לה שעות רבות", היא מוסיפה.

חושבים שמגיע לכם להיות אלה שיחנכו את דור העתיד? הקליקו פה וקבלו פרטים נוספים

התכנית המתאימה ביותר לסטודנטים לגיל הרך
התכנית המתאימה ביותר לסטודנטים לגיל הרך
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד