072-3300504

ירידה בהרשמה לאוניברסיטאות, עלייה במכללות

בשנים האחרונות נרשמת עליה במספר הסטודנטים הנרשמים למכללות, כשבמקביל ההרשמה לאוניברסיטאות הולכת ומצטמצמת. האם האוניברסיטאות מתכננות לעשות משהו בנידון?

16-05-2016 17:05:00

מרגע שנפתחו מכללות ברחבי הארץ הרבה דברים השתנו, יותר צעירים רוכשים השכלה ואף עושים זאת בגיל צעיר יותר ואפילו מוותרים על לימודים אקדמיים באוניברסיטה – כי למה להילחם על מושב במוסד אוניברסיטאי, כשיש מוסד לימודים אקדמי שתנאי הקבלה שלו נוחים יותר?

הרוב בוחרים ללמוד במכללות האקדמיות
הרוב בוחרים ללמוד במכללות האקדמיות

מספר הנרשמים במכללות נמצא במגמת עלייה
במחקר חדש על תמונת מצב המדינה 2016 שפרסם היום (ב'), מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל, נמצא כי מספר הנרשמים למכללות האקדמיות הולך וגדל, כשבמקביל ההרשמה לאוניברסיטאות מצטמצמת.

הנתונים מתייחסים לכלל המכללות בארץ, מלבד המכללות האקדמיות לחינוך ומכללות בחסות אוניברסיטאית, כאשר בכל השנים שנבדקו אריאל נחשבה למכללה אקדמית.

הנתונים העולים מהדוח מתייחסים לאוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת בן גוריון, אוניברסיטת בר אילן, הטכניון והאוניברסיטה העברית.

תנאי הקבלה ללימודים אקדמיים במכללות נוחים יותר בהשוואה לאלו שבאוניברסיטאות, ולמרות שבהרבה מקרים אנשים יעידו שתואר אוניברסיטאי הוא הרבה יותר נחשב בשוק העבודה, מספר הנרשמים למכללות גבוה מזה של האוניברסיטאות. יתרה מכך, שכר הלימוד במכללות יקר באופן משמעותי מזה של האוניברסיטאות, ועדיין ישנה עלייה עצומה במספר הסטודנטים במכללות.

ההרשמה לאוניברסיטאות מצטמצמת, לאן זה מוביל?
ההרשמה לאוניברסיטאות מצטמצמת, לאן זה מוביל?

מכללות ואניברסיטאות: התחרות על הסטודנטים
מספר הסטודנטים נמצא במגמת עליה בשנים האחרונות באופן כללי, וזאת במקביל לפתיחתן של המכללות האקדמיות.

נראה כי בכל קבוצת גיל ישנה עלייה במספר הנרשמים ללימודים אקדמיים, אך עם כל הכבוד למספרים שעולים, באוניברסיטאות קורה בדיוק ההפך ויתרה מכך, נראה כי גם המימון שלהן מצטמצם כבר למעלה מעשור.

הנתונים הללו אינם מפתיעים, שכן גם בנתונים סטטיסטיים המוצגים באתר המל"ג (המועצה להשכלה גבוהה), נמצא כי כבר כמה שנים סך כל הנרשמים לאוניברסיטאות נמצא במגמת ירידה, ואם להניח את האצבע על שנה מדויקת, נראה כי משנת הלימוד תשע"ג (2012/13), נרשמה ירידה במספר הנרשמים לאוניברסיטאות.

המבחר הרב של מוסדות אקדמיים מאפשרים למתעניינים בלימודים לבחור בקמפוס קרוב עם תנאי קבלה נוחים, ונראה שהתחרות על המתעניינים בלימודים נמצאת בעיצומה.

אוניברסיטה או מכללה? נראה כי כולם נלחמים על מקומו של הסטודנט
אוניברסיטה או מכללה? נראה כי כולם נלחמים על מקומו של הסטודנט

באיזו אוניברסיטה נרשמה ירידה?
המספרים ונתוני ההרשמה באוניברסיטאות במגמת ירידה, אך בתגובה שנמסרה מטעם האוניברסיטאות אפשר עוד להתבלבל ולחשוב שתמונת המצב היא אופטימית ושדווקא המספרים עולים. בכדי להבין באילו מוסדות לימוד נרשמה ירידה, בחנו את הנתונים הסטטיסטיים שפרסמה המל"ג על הסך הכולל של הסטודנטים באוניברסיטאות.

בשנת הלימודים תשע"ה (2014/15), רק באוניברסיטת חיפה ובטכניון נרשמה עלייה בסך הכולל של הסטודנטים.

מספר הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב בשנת תשע"ה הוא אמנם הגבוה ביותר מבין כל האוניברסיטאות, אך גם שם המספרים צונחים. אם בשנת הלימוד תשע"ד (2013/14) היו 27,191 סטודנטים, בשנה שלאחר מכן הסך הכולל של הסטודנטים עמד על 26,734.

באוניברסיטה העברית נרשמה ירידה בשנת הלימוד תשע"ה, עם זאת בתגובתם צוין כי לקראת שנת הלימודים הבאה נרשמת עלייה.

באוניברסיטת בן גוריון בנגב ובאוניברסיטת בר אילן, שעד כה לא נמסרה מהם תגובה לכתבה, נרשמת ירידה כבר כמה שנים. מספר הסטודנטים באוניברסיטת בן גוריון בנגב עמד בשנת הלימוד תשע"א (2010/11) על 19,902 סטודנטים, ובשנת הלימוד תשע"ה המספר עמד על 18,260 סטודנטים, ירידה של למעלה מ-8 אחוזים ב-5 שנות לימוד אקדמאיות.

באוניברסיטת בר אילן לעומת זאת הירידה במספר הסטודנטים היא גדולה עוד יותר. אם בשנת הלימוד תש"ע (2009/10) היו 26,468 סטודנטים, בשנת תשע"ה הסך הכולל של הסטודנטים עמד על 22,724, ירידה של למעלה מ-14 אחוזים ב-6 שנות לימוד אקדמאיות.

ירידה בסך הסטודנטים בשנת תשע"ה, אוניברסיטת תל אביב
ירידה בסך הסטודנטים בשנת תשע"ה, אוניברסיטת תל אביב

האוניברסיטאות שטרם הגיבו לכתבה
מרכז הדוברות של אוניברסיטת בר אילן קיבלו את המייל אך טרם הגיבו לנושא, גם מרכז הדוברות של אוניברסיטת בן גוריון בנגב קיבלו את המייל אך עד כה לא נמסרה תגובה בנושא.

האוניברסיטה העברית
מהאוניברסיטה העברית נמסר בתגובה כי "האוניברסיטה העברית בירושלים תמשיך להיות המוסד האקדמי המוביל בארץ ואחד המובילים בעולם.

"אנו נמשיך לעודד צעירים שמעוניינים להרחיב את אופקיהם וללמוד ברמה הגבוהה ביותר לנסות ולהתקבל ללימודים באוניברסיטה ולהצטרף לסטודנטים הטובים ביותר. מלבד זאת, באוניברסיטה העברית ישנה עלייה בכמות הנרשמים לקראת שנת הלימודים הבאה".

אוניברסיטת תל אביב
מאוניברסיטת תל אביב נמסר בתגובה כי "הירידה בהרשמה לאוניברסיטאות נובעת משני גורמים עיקריים: תנאי הקבלה באוניברסיטאות גבוהים הרבה יותר, ותנאים אלה מפורסמים בשקיפות מלאה. לכן, יש כיום הרבה פחות הרשמות סרק, וגם פחות הרשמות כפולות למספר מוסדות.

"הלמ"ס פרסמה לאחרונה את ציוני הפסיכומטרי של מועמדים שהתקבלו ללימודים בשנת תשע"ה. הנתונים מצביעים על פער גדול ביותר בכל תכנית לימודים בין האוניברסיטאות, המכללות המתוקצבות והמכללות החוץ-תקציביות, וגם על שיעורי קבלה יותר סלקטיביים באוניברסיטאות. ניתוח נוסף שערכנו מצביע גם על פער גדול בין הנתונים באוניברסיטת תל אביב לבין הממוצע של שאר האוניברסיטאות.

"למרות התמונה הזו, מספר הסטודנטים החדשים לתואר ראשון באוניברסיטת תל אביב גדל בשנתיים האחרונות, וזו גם המגמה המסתמנת בהרשמה לתשע"ז.

"בתחומים המבוקשים – רפואה, מקצועות הבריאות, הנדסה, מדעי המחשב, ניהול, משפטים ועוד – האוניברסיטה מתמודדת עם ביקוש גדול בהרבה מיכולת הקליטה שלה.
גם בתחומים העיוניים, מדעי הטבע מחד והמדעים ההומניים והחברתיים מאידך, מספר המועמדים גדול למרות דרישות קבלה גבוהות".

אוניברסיטת חיפה
מאוניברסיטת חיפה נמסר בתגובה כי "באוניברסיטת חיפה בשנים האחרונות אין ירידה בהרשמה ויש אף עליה ואת השנה האחרונה פתחנו בשיא של 18 אלף סטודנטים, זאת על אף העובדה שהאוניברסיטה ביצעה תוכנית מתוכננת שהביאה לכך שכמות תלמידי המחקר לתארים מתקדמים יהיה גבוה מזה של תלמידי התואר הראשון - כמקובל באוניברסיטאות מחקר מצטיינות".

הטכניון
מהטכניון נמסר בתגובה כי "על סמך הנתונים בשברשותנו, מספר המתקבלים לטכניון לא השתנה בשנים האחרונות. המצטיינים נרשמים ומגיעים לטכניון".

התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל
מגלעד ארדיטי, יושב ראש התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל נמסר בתגובה כי "כיום ישנו ביקוש רב הן לאוניברסיטאות והן למכללות האקדמיות, שזה כשלעצמו מאוד חיובי.

"יחד עם זאת, הנתון לפיו ישנה ירידה בביקוש לאוניברסיטאות צריך לגרום לחשיבה עמוקה בקרב כלל המערכת ובמיוחד בקרב האוניברסיטאות על הסיבות למצב. אנו מאמינים שללא חריש עמוק שיעסוק בצורה מהותית בדרך העברת הידע ובהחלטה מודעת לאתגר ולסקרן את הסטודנטים באמת ולא רק בסיסמאות לא נראה שינוי במגמה. האקדמיה חייבת להפנים שגם דרך ההוראה ויצירת האתגר מצריכות מחקר שבנוי על ניסוי וטעייה.

"אנחנו מנסים לאתגר את המערכת כולל את האוניברסיטאות בכל צורה אפשרית, אם זה באמצעות קמפיין שטח שעשינו בשיתוף עם דפני ליף ואם זה באמצעות ועדה לעדכון ההשכלה הגבוהה שמסקנותיה יפורסמו בקרוב".

עדכון אחרון: 18.5.2016, 11:30

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד