072-3300504

תואר ראשון בפעם השלישית

כשמתפכחים מאשליית התואר הראשון, עושים תואר ראשון שני ואפילו שלישי. נשמע כמו בזבוז זמן? יש מי שיגיד שאסור להיות תמימים וצריך לבחור מקצוע, אבל לפעמים הדרך היא החשובה

אחינועם מזרחי | 13-08-2013 13:06:00

כמה שלא תתעסקו בזה, ההתלבטויות המקצועיות כנראה ימשיכו להטריד אתכם גם אחרי ההרשמה לתואר הראשון. אמנם ההורים ירגעו קצת לגבי העתיד שלכם, אבל אז יגמר התואר ואתם עלולים למצוא את עצמכם בלי עבודה ועם הרבה מאוד זמן פנוי לחשוב - כך, רבים מתחילים מחדש את מסלול הלימודים באקדמיה.

זה קרה לג', שלמד תקשורת במכללה האקדמית עמק יזרעאל במשך שלוש שנים ו"יצא לשוק עם כלום", לדבריו. "התחלתי את התואר בגיל 24, כי אמרו לי שזה תחום דיסציפלינרי שיש בו קצת מכל דבר, אבל בפועל אתה רק הופך להיות מלצר יותר טוב, כי אין בתחום הזה עבודה". ג מגדיר את המצב התודעתי שלו לפני התואר ההוא כ"תמימות", וממהר להזהיר שבשביל לעבוד בתקשורת צריך פרוטקציות.

"אין הרבה סטודנטים שלמדו תקשורת והתקבלו לעבודה בחברות הגדולות מתוקף קבלת הדיפלומה. מנגד, יש המון עיתונאים שלא למדו תקשורת", הוא מסביר. "באיזשהו שלב איבדתי את התמימות שלי לגבי תארים בארץ – יש בלאגן, כי יש מקצועות שהתואר לא נותן בהם יתרון. אם הייתי חוזר לגיל 24 הייתי בוחר במקצוע כמו משפטים או חשבונאות".

ג' כבר נרשם לתואר ראשון נוסף, בפסיכולוגיה ומשפטים, במרכז הבינתחומי בהרצליה ומסכם את המהלך במסר הבא: "היום חייבים את הבק-אפ פלאן, אין מה לעשות. לכו ללמוד מקצוע ואחר כך תלמדו בשביל העניין".

הגיע שלב ההוכחה. בחירת מקצוע
הגיע שלב ההוכחה. בחירת מקצוע
עבודה בלי תואר. תקשורת
עבודה בלי תואר. תקשורת

''המשפחה ישבה לי על הראש''
לנועה פפי-קדמי (33) יש שלושה תארים ראשונים; שניים בעיצוב ואחד במשפטים. "בגיל 21 התחלתי את התואר הראשון בעיצוב פנים, בו בחרתי בעקבות בעלי ובן הזוג שלי דאז, שלמד את אותו מקצוע באותה מכללה", היא מתארת. כשענן שחור חג מעל שמי המכללה והיא עמדה בפני פשיטת רגל, לא הייתה להם ברירה אלא לעזוב. "בתקופה הזו המשפחה שלי ישבה לי על הראש ומה שהיה להם חשוב זה שיהיה לי מקצוע וכסף – לא רציתי ללמוד כלכלה אז התפשרתי על משפטים וכך העברתי עוד שלוש שנים וחצי במכללה".

פפי-קדמי מעידה על עצמה שהתעניינה בהרבה מאוד תחומים, אחד מהם גם תפס חלק בלתי נפרד מהעבר שלה. "כשהייתי בשנה השנייה לתואר במשפטים בעלי התקבל לעיצוב תכשיטים בשנקר. ואני, שאבא שלי היה מעצב תכשיטים וכל עולמי סבב סביב עיצוב תכשיטים, קלטתי שזה מה שאני רוצה לעשות. מאותו רגע רק חיכיתי לסיים את התואר במשפטים – סיימתי אותו בפברואר ובאפריל כבר הייתי במבחני כניסה לשנקר", היא מתארת.

אמנם היא השקיעה עשר שנים במעבר ממקצוע כזה לאחר, ממוסד לימודים אחד למשנהו, אבל פפי-קדמי מסתכלת על חצי הכוס המלאה. "תמיד רציתי שתהיה משמעות למה שאני עושה וחיפשתי לעשות דברים שיזכרו אותי דרכם. לפני שלמדתי עיצוב פנים למדתי איפור בירין שחף, ואז למדתי צורפות ושום דבר לא סיפק אותי", היא אומרת.

אחרי עשור של זגזוגים, היא מצאה את התחום שלה - צילום, ואין לה בכלל תואר בזה. "אני חושבת שכל בחירה הביאה אותי למה שאני היום. לימודי העיצוב גרמו לי להבין המון דברים שקשורים בצילום, התואר במשפטים עזר לי לא לפחד מחוזים, לדעת לעמוד על שלי ולהתמודד", היא מוסיפה. "אם הייתי נגשת לצילום בגיל מוקדם יותר לא הייתי מגיעה לסיפוק שבו אני נמצאת היום, כי הייתי חשה פספוס".

רוצים בטובתנו? ההורים
רוצים בטובתנו? ההורים

תואר ראשון בשביל הנפש
אם תשאלו את הדס בראשי (34), בוגרת תואר ראשון בפילוסופיה והיסטוריה של עם ישראל, תואר שני במנהל עסקים ותואר ראשון במשפטים, היא תגיד לכם ש"אין דבר כזה עודף השכלה".

את פסגת שאיפותיה המקצועיות בראשי לא תכבוש בגיל מאוד צעיר, אבל הידע שצברה לא נזרק לפח. "את התואר הראשון בפילוסופיה והיסטוריה למדתי מתוך סקרנות, אבל התברר לי שזה תמיד מועיל: לראיה, לימודי הפילוסופיה מאוד תרמו לי בחשיבה מחוץ לקופסא, הבנת טקסטים מורכבים ועוד. שלא לדבר על לימודי המשפטים שמן הסתם נוגעים בכל תחומי החיים", היא מציינת.

כשהיא מסיימת ארבע שנות לימוד ועומדת בפני השלב הבא, המעשי, של התואר במשפטים, היא מבינה שהדרך הייתה לא פחות חשובה מהתוצאה הסופית. "ציוניי בתואר הראשון לא אפשרו לי להתקבל ללימודי המשפטים, אבל התקבלתי בזכות ציוניי בתואר השני. וכמובן, התגבשות ובשלות במהלך השנים תרמו לי גם כן". כסטודנטית ותיקה היא קובעת שלימודים זה כוח, אבל מודה, "טוב שיש מישהו שתומך בך כלכלית, כי בלי זה אי אפשר".

הדרך לא פחות חשובה
הדרך לא פחות חשובה

''אין תחליף לחוויה אישית''
שלומית ולך ולי שמר הן מנכ"ל וסמנכ"ל של 'מקדמיה' - ארגון שמסייע לצעירים בבחירות אקדמיות. מנסיונן, אין שלב מתאים לאקדמיה. "ברגע שצעיר מקבל את ההחלטה ממקום מודע ומעמיק, הסיכוי שהוא יבחר מקצוע שמתאים ונכון לו הוא גבוה". ובכל זאת, כנגד אלו שמתקשים למצוא את התחום הנכון, הן ממליצות להפחית את ההשפעה החיצונית ולהשלים את פערי המידע.

"אנו מאמינות שהקושי בהחלטה הנכונה קשור במחסור במידע לגבי עצמי - מה אני אוהב? מה מרגש אותי? מה מוציא ממני את המיטב? ובחוסר במידע החיצוני על האלטרנטיבות הקיימות. כמו כן, צעירים מושפעים מסטריאוטיפים ודימויים מוטים, למשל, כשהם חושבים על עורכי דין הם מדמיינים את סצנות המשפט המותחות בחוק וסדר, או לחילופין, שבוגרי תואר ראשון בביולוגיה נדרשים בעיקר בעבודות מעבדה".

ואם חשבתם להיוועץ בחבר, זכרו שמה שטוב עבורו לא בהכרח טוב עבורכם. "אחת הסיבות שהישענות על חוויות של אחרים היא לא אפקטיבית, היא מפני שאנשים חווים דברים אחרת. כמו כן, לעיתים אין תחליף לחוויה האישית והסובייקטיבית. מה הפתרון ? ליצר חוויות. אם אתם מתלבטים לכו לשמוע הרצאה, חפשו מידע באינטרנט, לכו לחוות מקומות עבודה פוטנציאליים. אל תסתפקו בשאילת אחרים, מהחוויה שלכם, גם אם היא קצרה ונקודתית, תוכלו להפיק המון".

עדיין מתלבטים מהו תחום הלימודים שהכי מתאים לכם? באתר "יורם לימודים" תוכלו לבצע הכוונה מקצועית און-ליין, בעזרת מערכת "המבדק". המערכת פותחה על ידי מומחים באוניברסיטה העברית ומטרתה להתאים לכם את תחומי הלימוד בהתאם לכישורים שלכם, לתחביבים ולשאיפות.

בסקר שנערך ציינו 84% מהניגשים ל"מבדק" כי בזכות המערכת הם הצליחו לשים את האצבע במדויק על התחומים המתאימים להם וכי במרחק של שנים הם יכולים להעיד כי המערכת עשתה להם התאמה מדוייקת. השימוש ב"מבדק" הינו בחינם ומיועד לגולשי האתר.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד