072-3300504

פסיכומטרי

מהו מבחן פסיכומטרי? כיצד נרשמים? מתי מתקיים המבחן? איך מחשבים את הציון הפסיכומטרי? תשובות לשאלות אלו ועוד כאן בכתבה......

| 28-03-2005 14:25:00

מהו מבחן פסיכומטרי?
מבחן פסיכומטרי הוא כלי לחיזוי סיכויי ההצלחה בלימודים במוסדות להשכלה גבוהה. המבחן משמש למיון מועמדים בעלי הסיכויים הטובים ביותר, לחוגים השונים. סיכויי ההצלחה נאמדים, בין השאר, באמצעות מבחן פסיכומטרי. הבחינה מאפשרת לדרג את כל המועמדים על אותו סולם הערכה. בהשוואה לאמצעי מיון אחרים, הפסיכומטרי אינו מושפע מהרקע השונה של התלמידים, או ממשתנים סובייקטיביים אחרים כמו ציוני הבגרות המבוססים, בין השאר, על הערכות של מורים. הבחינה אחידה לכל המוסדות והחוגים, המשתמשים בבחינת כניסה פסיכומטרית כחלק מתנאי הקבלה ללימודים.

איך בנוי מבחן פסיכומטרי?
המבחן מורכב מ-8 פרקים; כמותי, מילולי ואנגלית. בכל פרק יש כ 25-30 שאלות. הזמן המוקצב לפתירת כל פרק הינו 25 דקות.

נהלי הרשמה
בחינת הכניסה הפסיכומטרית לאוניברסיטאות נערכת בידי המרכז הארצי לבחינות ולהערכה. ההרשמה לבחינה היא הליך נפרד מן ההרשמה למוסדות הלימוד. מועמד שנרשם ליותר ממוסד אחד ימלא טופס הרשמה לבחינה וייבחן רק פעם אחת.
רשאי להיבחן כל מי שבידו תעודת זהות ישראלית או דרכון בר - תוקף.
את ערכת ההרשמה למבחן הפסיכומטרי אפשר לרכוש בכל חנויות הספרים האוניברסיטאיות, ברשת "סטימצקי" ובחנויות ספרים נוספות. כמו כן, בפניה ישירה אל המרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

הטיפול בטופס ההרשמה
יש למלא את טופס ההרשמה, על פי ההנחיות. לאחר מילוי הטופס משני צדדיו, יש לשלם את דמי הבחינה בבנק ולשלוח בדואר רשום לכתובת המופיעה. חשוב לזכור כי התשלום בבנק אינו מעיד על רישום (הבנק אינו מעביר את פרטיך האישיים).
לכל מועד בחינה, יש תאריך סיום הרשמה, על כן יש להקפיד שטופס הרישום יגיע למרכז הארצי לבחינות ולהערכה יגיע במועד. ההרשמה נעשית רק כאשר, טופס ההרשמה מגיע למרכז הארצי לבחינות ולהערכה. טופס המגיע לאחר סיום ההרשמה, יועבר למועד הבחינה הבא.

זימון לבחינה
המחלקה המטפלת בטפסי ההרשמה, מרגע הגעתם למרכז הארצי לבחינות ולהערכה ועד יום הבחינה, היא מרכז הזימונים. אם ביצעת את כל הכתוב בהנחיות תקבל לביתך זימון לבחינה.
עם קבלת הזימון, יש לוודא שהפרטים הכתובים בו מדויקים (שם, מספר תעודת הזהות, מועד הבחינה ושפת הבחינה), אם נפלה טעות יש להתקשר מיד למרכז הזימונים.
במידה ולא קיבלת זימון לבחינה, עד 20 יום לפני המועד הבחינה, התקשר למרכז הזימונים, על מנת לברר אם הטופס נקלט. אם קיבלת יותר ממכתב זימון אחד, המכתב שנשלח בתאריך המאוחר הוא הקובע.

שינוי מועד
אם נרשמת למועד מסוים וברצונך לשנות את מועד הבחינה, פנה למרכז הזימונים בטלפון או במכתב בדואר רשום. פניה שהתקבלה למרכז הזימונים לפני סיום ההרשמה, תיענה ללא תשלום נוסף.
בקשה שתגיע לאחר סגירת ההרשמה, תחייב בדמי טיפול בשיעור של כ- 15% מדמי הבחינה שיהיו בתוקף ביום הבקשה.

ביטול הרשמה
לביטול ההרשמה, יש לפנות למרכז הזימונים במכתב בדואר רשום. דמי הבחינה בניכוי דמי הטיפול יוחזרו על ידי המרכז הארצי לבחינות ולהערכה.
שיעור דמי הטיפול, תלוי במועד שבו הגיע מכתב הביטול, למרכז הזימונים. בקשה שתגיע לפני מועד סיום ההרשמה לבחינה, תחוייב בדמי הטיפול שיעמדו על כ- 30% מדמי הבחינה. בקשה שתגיע לאחר סיום ההרשמה לבחינה, ובתוך שלושה חודשים לאחר הבחינה, תחוייב בדמי טיפול שיעמדו על - 45% מדמי הבחינה.

הרשמה מאוחרת
אם לא הוגשה בקשה לרישום במועד, ואף לא ניתן לדחות את מועד הבחינה, ניתן לנסות ולהירשם בהרשמה מאוחרת, עד שבוע לפני הבחינה (אין הרשמה מאוחרת לנבחנים המבקשים להיבחן בתנאים מותאמים). יש לברר במרכז הזימונים אם נותרו מקומות, במידה וכן, תתבקש להתייצב במרכז הזימונים בירושלים לשם הרשמה. יתכן שיהיה אפשר להירשם באמצעות דואר מהיר.
דמי הרישום במקרה כזה, יהיו בשיעור של 150% מדמי הבחינה הרגילים. הנרשם בהרשמה מאוחרת ישובץ לפי האפשרויות שנותרו, ולא יוכל לבחור את האזור שייבחן בו.

אילוסטרציה תלמידים בכיתה

תקפות,מקום ושפות הבחינה
תקפות הבחינה
תוצאות הבחינה תקפות לצורך קבלה ללימודים באוניברסיטאות למשך 7שנים לפחות. מידע מפורט, ניתן למצוא בידיעוני המוסדות.

בחינות חוזרות
אין הגבלה על מספר הפעמים שאדם רשאי להיבחן למבחן פסיכומטרי. מרווח הזמן המינימלי, המותר בין בחינות פסיכומטרי חוזרות, הוא כ - 6 חודשים.

כיצד המוסדות נוהגים בריבוי ציונים?
בדרך כלל המוסדות מתחשבים, בציון הגבוה ביותר, ללא התחשבות במועד בו נבחן. עם זאת, כדאי למועמד לודא זאת במוסד שבו הוא מבקש ללמוד.

מקום הבחינה
המרכז הארצי לבחינות ולהערכה עורך בחינות בדרך כלל בתל-אביב, ירושלים, חיפה, באר - שבע, אילת (במרץ/אפריל בלבד), תל - חי (ביולי בלבד).
הציונים יישלחו לכל המוסדות שביקשת לשלוח אליהם, ללא קשר למקום בו נבחנת. באפשרותך לבקש להיבחן באזור הנוח לך. ככל שתקדים להירשם לבחינה, רבים הסיכויים שתקבל את העדפותייך,אם לא ייוותרו מקומות באזור בו בחרת, תשובץ למקום הקרוב ביותר. הבחינה נערכת בדרך כלל באולמות ובתנאי הישיבה המקובלים באוניברסיטאות. לא תינתן אפשרות בחירה של אולם הבחינה.

בחינות בחוץ לארץ
הבחינות הפסיכומטריות נערכות גם במדינות אחדות באירופה, בארה"ב ובדרום אמריקה (מותנה במספר הנרשמים). טופס ההרשמה לבחינה בחוץ לארץ והתשלום בעבור הבחינה, שונים מן הנהוג בבחינות בארץ. לקבלת טופס הרשמה ופרטים נוספים, יש לפנות ליחידה לבחינות חו"ל, במרכז הארצי לבחינות ולהערכה.

שפות הבחינה
אפשר להיבחן באחת משש השפות: עברית, ערבית, רוסית, צרפתית, ספרדית, ונוסח משולב/אנגלית. נוסח משולב/אנגלית מיועד לנבחנים ששפת אמם אנגלית, וכן למי ששפת אמם אינה עברית, אך שולטים בשפות עברית או אנגלית טוב יותר מיתר השפות.

בנוסח המשולב, השאלות מוצגות במלואן באנגלית ובעברית. כמו כן מילים נבחרות מתורגמות לשפות נוספות. פירוט השפות מופיע בנוהלי ההרשמה של הבחינות בשפות השונות.

הבחינה בשפה שאינה עברית, אינה נערכת בכל מועד ולא בכל איזור. יש לודא שהבחינה בשפה הרצויה תואמת את המועד הרצוי. לגבי האיזור, ייתכן שלא תשובץ למקום שביקשת להיבחן בו.

מהלך הבחינה
הבחינה אורכת כשלוש וחצי שעות ברציפות, ללא הפסקות.
העישון בעת הבחינה אסור. אין להכניס לבחינה טלפונים ניידים או מכשירי קשר. בעת הבחינה אסור להשתמש במחשבונים, שעוני מחשב, שעונים מעוררים. כמו כן, השימוש במילונים ובחומרי עזר נוספים, אסור.

בחינות בתנאים מותאמים
המרכז הארצי לבחינות ולהערכה, מאפשר לבעלי מוגבלות להיבחן בבחינה מותאמת. הבחינה המותאמת נערכת רק בארץ, במועד מרץ/אפריל ויולי בלבד

ציון הפסיכומטרי
כיצד מחושבים הציונים?

הציונים מחושבים בשלושה שלבים:
I.חישוב ציוני גלם - כל תשובה נכונה מזכה בנקודה אחת. סכום התשובות הנכונות בכל פרק, מהווה את ציון הגלם.
II. כדי לאפשר השוואה בין ציוני נבחנים, שנבחנו בנוסחים שונים, בשפות שונות ובמועדים שונים, מתורגמים ציוני הגלם בכל תחום לסולם אחיד. סולם הציונים בכל אחד משלושת התחומים נע מ - 50 ועד 150.
III.חישוב ציון פסיכומטרי כללי, מתבסס על ממוצע משוקלל שבו לציון בתחום המילולי ולציון בתחום הכמותי משקל כפול ממשקלו של הציון באנגלית. סולם הציון הפסיכומטרי הכללי נע מ - 200 ועד 800.
הבדלים בין מועדים, בין שפות ובין נוסחי בחינה אינם משפיעים על הציון, ההבדלים האלה נלקחים בחשבון בתהליך חישוב הציון. .

מהי משמעות הציון?
בבחינה אין ציון "עובר" או "נכשל". ההחלטה על קבלת מועמד או דחייתו נתונה בידי מוסדות הלימוד.

המועמדים שנרשמו לכל אחד מחוגי הלימודים מסודרים במדרג, מן המועמד בעל ציון הקבלה הגבוה ביותר, ועד המועמד בעל הציון הנמוך ביותר. על פי המדרג, נקבע סף הקבלה: מי שציונו גבוה מהסף מתקבל ללימודים, ומי שציונו נמוך מהסף אינו מתקבל.

מיקומו של סף הקבלה על פני המדרג תלוי בשלושה גורמים: מספר המקומות, מספר המועמדים, ורמת המועמדים. סף הקבלה מחושב כל שנה מחדש בכל מוסד. הציון באנגלית משמש בחלק ממוסדות הלימוד גם לסיווג התלמידים לרמות השונות בקורסים לאנגלית.

מידע על מחירים
טפסי הרשמה לפסיכומטרי - 49 שקלים
אוגדן בחינות של "מידעת" + דיסק: 118 שקלים

ספרים ללימוד עצמי:
היי קיו - 265 שקלים
קידום + 4 בחינות 259 שקלים
כרטיסיות לשינון מילים בעברית של יואל גבע 99 שקלים

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד