072-3300504

זכויות הסטודנט המילואימניק

בימים בהם מילואימניקים מגויסים בהמונים, רצוי שכל סטודנט יידע מה הזכויות שמגיעות לו. מקורסים חוזרים ועד הטבות לבת הזוג, אספנו את כל שצריך כדי לשרוד את הסמסטר בשלום

יסמין לידסקי | 20-11-2012 15:12:00

שבוע לתוך מבצע "עמוד ענן" והמוני מילואימניקים מתגייסים לגזרות החמות, אבל מה עושים כשחיילי המילואים הם גם סטודנטים? איך משלימים את כל החומרים? ולאיזה הטבות הם זכאים כדי לסיים בכבוד את הלימודים?

צורי, סטודנט למדעי החברה באוניברסיטת בר אילן יוצא למילואים בממוצע פעם בשנה וגם עתה כשקיבל צו 8 לא חשב פעמיים לפני שעלה על הרכב בדרכו לבסיס. "אם אני יוצא למילואים בתקופות מבחנים אז זה הכי גרוע כי אז אני באמת מפסיד הרבה חומר חשוב וזה פוגע בי", אומר צורי. "הבעיה היא שאני גם בדרך כלל צריך להשלים את החומר הזה מחברים ולמעשה אני מסתמך עליהם לחלוטין ואם הם לא כתבו או לא שמעו את החומר, אז זה חומר שאני פשוט לא אדע".

לדבריו של צורי, אין מספיק הטבות לסטודנטים המילואימניקים וגם אם יש לא תמיד ההטבות באמת מסייעות לאור העובדה שלסטודנטים יש פעילויות נוספות עליהם הם אמונים. "כשחזרתי מהמילואים בפעם האחרונה הציונים שלי היו הכי גרועים שהיו לי בתואר. הייתי בפער מסוים ולא היה לי זמן להשלים אותו, ללמוד ולהשקיע כי הייתי חייב לגשת לכל המבחנים במועד הראשון מכיוון שבמועד השני כבר היו לי עיסוקים אחרים שקשורים לחיים הפרטיים שלי כמו עבודה והתנדבות".

תחושותיו של צורי כי אין מספיק התחשבות בחיילים אינן נובעות יש מאין ולמרות שהחוק קובע לסטודנטים היוצאים למילואים שלל הטבות שונות הן בדרך כלל מתמקדות בחומר שהחסירו בזמן שלא היו בלימודים ותו לא. כך למשל סטודנט רשאי להעדר משיעורים בשל מילואים ואף לדחות את הקורס ולחזור עליו ללא תשלום נוסף במידה ויש צורך כך. כמו כן, רשאי הסטודנט להבחן במועד אחר במקום המועד שהפסיד ובנוסף לאלו מעניק החוק לסטודנטים שלל הטבות כמו הדרכה, חונכויות, שיעורי עזר וצילומים בחינם.

בתקופות מבחנים זה הכי גרוע
בתקופות מבחנים זה הכי גרוע

זכאים לשתי נקודות זכות
למרות שלל ההטבות האמורות, כמעט ואין הטבות הניתנות על הערכה מקצועית ומצ'פרות את הסטודנט מעבר לנדרש וזאת למרות שהחוק אכן קובע שתי הטבות כאלו. עם זאת, שתיהן אינן בגדר חובת מימוש מצד האוניברסיטאות ועל כן נוצר המצב בו במוסדות אקדמיים רבים הסטודנטים אינם זוכים להקלות מהותיות כמו למשל קבלת שתי נקודות זכות אקדמיות על שירות המילואים.

בן, סטודנט ללימודי מנהל עסקים זכה לקבל השנה את ההטבה של שתי נקודות זכות אקדמיות במרכז האקדמי רופין. "אין ספק שההטבה הזאת הרבה יותר מועילה מהטבות אחרות", אומר בן בביטחון ומיד מסביר "המילואים פוגעים בלימודים וכשיש לך קורס אחד פחות אתה יכול להוריד לעצמך מהעומס ויש לך יותר זמן להתמקד בלימודים אחרים. הזמן שלי שגם ככה קצוב פשוט מתחלק על פחות".

המרכז האקדמי רופין אינו היחיד שפרגן לסטודנטים בהטבה וניתן לקבל שתי נקודות זכות אקדמיות בין היתר במרכז הבינתחומי בהרצליה, בטכניון, במכללת תל חי ואף במרכז האקדמי פרס.

אי אפשר לשלב
אי אפשר לשלב

הטבות גם לבת הזוג
הטבה נוספת משמעותית אשר אינה זוכה להכרה בכל המוסדות האקדמיים הינה מאגר של הרצאות במדיה דיגיטאלית, אשר בעזרתן יוכלו הסטודנטים להשלים את מלוא החומר ולא להסתמך על חסדיהם של אחרים. הרצאות דיגיטליות כאמור ניתן למצוא למשל באוניברסיטת תל אביב, אורט בראודה ואף בטכניון.

פרט לכל ההטבות המצוינות בחוק, מוסדות אקדמיים שונים מעניקים לסטודנטים הטבות אקסטרה. כך למשל, אוניברסיטת חיפה מעניקה לסטודנטים שלה תלושי רב תו, כרטיסים לסינמטק ואף נסטיק. אוניברסיטת תל אביב מחלקת בכל שנה לחיילי המילואים 400 כרטיסים מאירועי התרבות של האגודה וכן הסטודנטים זכאים להנחות שונות בקורסים, מרתונים וחוגי העשרה.

ולמרות כל ההטבות האמורות, רק באוניברסיטת בן גוריון ניתן למצוא זכויות והטבות לא רק לחייל המילואים, אלא אף לבן או בת זוגו, במידה והשניים הורים לילדים ובכך, מתחשבת האוניברסיטה לראשונה גם בזכויותיהם של בני הזוג שנותרים בבית לפרנס, לגדל את הילדים ולדאוג לחיילים - של כולנו.

בבן גוריון יש גם הטבות לבת הזוג
בבן גוריון יש גם הטבות לבת הזוג
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד