חזור

לימודי מדעי הרוח


המערכת שתעזור לך לדעת בתוך דקות עד כמה המקצוע שאתה רוצה ללמוד מתאים לך

אחד מכל 4 סטודנטים לא מסיים שנה א'

רק 11% מהישראלים מרוצים מהמקצוע בו בחרו לעבוד

אל תבזבזו את הזמן שלכם - בדקו כבר עכשיו אם אתם מתאימים למקצוע

מערכת "המבדק", שפותחה על ידי צוות כיוונים לעתיד, בראשותו של פרופ' איתמר גתי מהאוניברסיטה העברית, נועדה לעזור לכם לבדוק באיו מידה מקצוע או תחום לימודים עליו אתם חושבים אכן מתאים לכם

התחל במבדק

בעלי נטייה הומאנית, זה המסלול בשבילכם. לימודי מדעי הרוח מתמקדים בתכנים שמרכיבים את עולם הרוח – ספרות, היסטוריה, פילוסופיה, בלשנות, ועוד תחומים העומדים במרכז החוויה האנושית. למשל, איך מפרשים בני אדם את העולם הסובב אותנו, כיצד הם מתקשרים זה עם זה, ביטויים אמנותיים לתפיסות עולם שונות, יחסים לאורך ההיסטוריה. בבואכם לחפש מה ללמוד, בדקו מה כוללים לימודי מדעי הרוח ולאילו אספקטים בהם אתם מתחברים במיוחד. למשל, המשמעות של פעולות האדם, ניתוח של יצירה ספרותית, ביקורת אירועים היסטוריים, מבנה והרכב השפה.
לימודים אלה, בלי קשר לתחום הספציפי בו תבחרו, בונים מחשבה ביקורתית, מפתחים את היצירתיות ומעודדים מחקר מעמיק בכל מני רעיונות ותיאוריות מעניקים פרספקטיבה רחבה יותר בנוגע לדרך בה תתפשו את העולם.
לימודי מדעי הרוח פותחים בפני הסטודנטים והבוגרים מגוון אפיקים להתפתחות מקצועית ואקדמית. לרוב מדובר ב-3 שנות לימוד אקדמיות לקראת תואר ראשון או לימודי תעודה קצרים יותר המתמקדים ברבדים מסוימים באחד מתחומי הרוח.
תנאי הקבלה ללימודים משתנים ממוסד למוסד, אך במרבית מוסדות הלימוד לא תידרשו להציג ציון פסיכומטרי כלל (או תתבקשו לציון נמוך יחסית בהשוואה למדעי הטבע ולמדעים מדויקים) והם יסתפקו בכך שתעברו מבחן התאמה, ראיון אישי או תציינו ציון בגרות (לפי תנאי הסף שנקבעו מראש). לאחר הלימודים, תוכלו להמשיך ללימודים אקדמיים מתקדמים, לפנות לעבודת הוראה או הדרכה, כתיבה, דוברות, מחקר, תחומים שונים בקהילה, עבודה בספריות או במרכזי למידה.
בכל מקרה, טרם בחרתם - מומלץ לגשת לתהליך של ייעוץ לימודים על מנת לבחון ההתאמה שלכם למסלול לימודי מדעי הרוח.

מאפייני המקצוע וקהל היעד

מקצוע כמו מדעי הרוח מציע לימודים מרתקים ומגוונים רב תחומיים. לימודים המשתמשים בכושר מילולי גבוה ויכולת התנסחות גבוהה בכתב, חשיבה ביקורתית, מחקרים אקדמיים ומחקר של תהליכים מורכבים, דיונים אינטלקטואליים, פיתוח החוש המוסרי, שכלול מיומנויות הוראה ופרזנטציות. מי שמתאים לתחום זה הוא מי שאוהב ומרבה לקרוא ולהעמיק, מעוניין לפתח את החשיבה הביקורתית ולפרש דברים, לשפר את כישורי התקשורת והרחבת נקודת המבט האישית. אנשי עסקים רבים למדו מדעי הרוח שסייעו להם בשכלול כישורי החשיבה ובהתפתחות האישית שלהם במישורים כמו יכולת ניתוח ויצירתיות.

קורסים ראשיים

הקורסים במסלול לימודי הרוח משתנים ממוסד למוסד אך גם מתחום לתחום. לרוב הם יכלול קורסים המתמקדים במחקר איכותי, יסודות הספרות, הפילוסופיה, השפה, לימודי תרבות, לימודי אסיה והמזרח הרחוק, יהדות, דתות, חקר התודעה, קריאה מודרכת בטקסטים, מגמות מרכזיות, הכרות עם הוגים ידועים. בכל חוג תחת הפקולטה ללימודי מדעי הרוח ניתן למצוא קורסים פרונטאליים וכן שיעורי התמחות, סדנאות מודרכות, תרגילים במעבדות ממוחשבות, כתיבת עבודה מונחית וכדומה. ניתן ללמוד כל מסלול כחד חוגי מורחב או כמסלול דו חוגי ולשלב עם מסלול נוסף בפקולטה עצמה או בפקולטה אחרת.

מתכונת הלימודים

במסגרת החיפוש אחר מה ללמוד וייעוץ לימודים, תגלו שלימודי מדעי הרוח נלמדים לרוב במסלול יומי מלא. מעבר לכך, קיימת אפשרות ללימודי ערב וכן לימודים ממוקדים בתחומים שונים אחת לשבוע ואפילו בשלט רחוק – קורסים מקוונים בלימוד עצמי או תוך צפייה בשיעורים מצולמים. כל אחד יוכל לבחור את המסלול הנוח לו ביותר ולשלב אותו עם לימודים נוספים או עבודה.

סוג התעודה

לימודי מדעי הרוח אפשריים במסגרת של לימודים אקדמיים לתואר ראשון וכן לימודי תואר שני במסלול הכולל הגשת תזה או ללא תזה וכמו כן, לימודי תואר שלישי ופוסט דוקטורט. בנוסף, לימודי תעודה כמו למשל, במסלול של לימודי תעודת הוראה במדעי הרוח.