תואר במדעי ההתנהגות (Behavioral Sciences) משלב פסיכולוגיה, סוציולוגיה, אנתרופולוגיה, כלכלה התנהגותית ומדעי נתונים כדי לחקור דפוסי חשיבה, רגש וקשרי גומלין של בני-אדם בפרט ובקבוצה. הלימודים מקנים מושגים תיאורטיים לצד כלים מחקריים כמותיים ואיכותניים – ניתוח סטטיסטי, תצפיות שטח, ראיונות וקבוצות מיקוד – ומאפשרים להבין, לחזות ולהשפיע על התנהגות במגוון זירות: משאבי אנוש, שיווק וחוויית משתמש, מדיניות ציבורית, ייעוץ ארגוני, בריאות הציבור וחינוך. בהיותו תחום אינטרדיסציפלינרי, הביקוש לבוגרי מדעי ההתנהגות ממשיך לגדול בארגונים המחפשים תובנות מונחות-נתונים על אנשים ותרבות.
מאפייני המקצוע וקהל היעד
מתאים לסקרנים חברתית-תרבותית עם כושר ניתוח נתונים ורגישות אנושית.
- סקרנות להבנת מניעי התנהגות אישית וקולקטיבית
- יכולת לחשוב ביקורתי ולנתח מידע סטטיסטי ואיכותני
- מיומנויות כתיבה, הצגה ותקשורת בין-אישית גבוהה
- אמפתיה ורגישות תרבותית בעבודה עם אוכלוסיות מגוונות
- יצירתיות בפתרון-בעיות חברתיות ועסקיות
- אנגלית אקדמית טובה לקריאת מאמרים וכתיבת דוחות מחקר
קורסים מרכזיים
שילוב של יסודות תיאורטיים ומתודולוגיות מחקר התנהגותי.
- מבוא לפסיכולוגיה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה
- שיטות מחקר כמותיות ואיכותניות, סטטיסטיקה ו-SPSS/R
- פסיכולוגיה חברתית וקוגניטיבית
- התנהגות ארגונית וייעוץ ארגוני
- כלכלה והתנהגות צרכנים (Behavioral Economics)
- פסיכולוגיה של קבלת החלטות ושכנוע
- אתיקה מקצועית וכתיבה אקדמית
- מעבדה/פרויקט יישומי בניתוח התנהגות או UX Research
מתכונת הלימודים
שלוש שנות לימוד עם התמחות מחקרית או יישומית.
תואר B.A במדעי ההתנהגות נמשך לרוב 3 שנים (6 סמסטרים) וכולל קורסי חובה, בחירה וסדנאות מחקר. בחלק מהמוסדות ניתן לשלב מסלול דו-חוגי (למשל עם קרימינולוגיה, כלכלה או ניהול) או ללמוד בתכנית ערב. בשנה השלישית מבצעים סמינר מחקרי עצמאי או פרויקט ייעוצי לארגון. קיימות תכניות המשך ל-M.A במדעי ההתנהגות, פסיכולוגיה חברתית-תעסוקתית, ייעוץ ארגוני או ניתוח נתונים התנהגותיים.
סוג התעודה והסמכה
תואר ראשון ותעודות המשך מקצועיות.
הבוגרים מקבלים B.A במדעי ההתנהגות. עם צבירת ניסיון ו/או לימודי המשך ניתן להשיג הסמכות מתקדמות כגון Certified UX Researcher, אנליסט נתונים (Google/IBM), יועץ ארגוני (CMC) או הדרכות מקצועיות בניתוח צרכנים. קריירות נפוצות: משאבי אנוש, מחקר שוק, חוויית משתמש, Data Analytics, ייעוץ מדיניות וחינוך.