מי שעומד מאחורי "יש מכבי – יש חברים" או "לימון מוסיף המון" ועוד סלוגנים מנצחים אחרים הוא קופירייטר. איש שחי ונושם רעיונות ויודע לתרגם אותם למשפטי מפתח המובילים מסעות פרסום.
קופירייטר הוא תפקיד יצירתי האחראי על הדרך בה יעברו המסרים השיווקיים בכל מדיום – ברדיו, בטלוויזיה, בדפוס ובדיגיטל. אילו כיתובים יופיעו, באיזה טיימינג וכיצד הם יניעו לפעולה.
תהליך העבודה כולל ראיון עם הלקוח על מטרת הקמפיין, המוצר או השירות ובניית המסרים בצורה קולעת וברורה לכל ערוץ בנפרד. מכותרות שמושכות תשומת לב במנוע החיפוש של גוגל, דרך מאמרים שיווקיים באתרי אינטרנט ועד קטלוג עסקי בו כל מילה יוצרת עניין.
עבודת קופי דורשת התאמה בבחירת המילים לצרכי הלקוח וקהל היעד, בין אם זו כתיבה שיווקית בתבניות, כמו התחלה בכותרת וסיום בהנעה לפעולה או כתיבה אותנטית שמעוררת רגש והזדהות, תלוי בסוג הקמפיין והדרישה של הלקוח. בחירת המילים המדויקת, השילוב ביניהן והגשת המילים הם חומרי הגלם להצלחה בתפקיד.
היום יש ביקוש רב לקופירייטרים המתמחים גם במיקרו קופי – כתיבת ממוקדת באתרי אינטרנט, מודעות או מנועי חיפוש שתפקידה להניע לפעולה את המשתמשים וכך להעלות המרות – כלומר, שהלוח אכן יבצע את הפעולה או את הרכישה בזכות אותן מילים שעודדו אותו לעשות זאת.
התפקיד כולל שילוב בין יצירתיות לאנליטיות. איש הקופי בונה קונספט ואסטרטגיה לקמפיין וכן מתייחס בעבודתו לביטויים רלבנטיים תוך עולם התוכן של קהל היעד לפי סגנון החיים, הקונטקסט ומבצע אופטימיזציה לקמפיינים.
המסגרת התעסוקתית מגוונת להפליא ממשרדי פרסום דרך חברות מדיה ועד ארגונים פרטיים, אפשר לעבוד כשכיר או עצמאי, לשלב עם תחומי עיסוק נוספים וגם ללמד כישורי כתיבה או קופירייטינג. ניתן להתקדם לתפקידים שונים בתחום התוכן כמו מנהל תוכן או בענף השיווק והפרסום.
מאפייני המקצוע וקהל היעד
עבודת הקופירייטינג מבוססת ברובה על כושר מילולי ולכן, מי שמתאים לתחום הוא בעל כישורי ניסוח גבוהים בכתב ובעל פה. חשוב לדעת לכתוב ולהמציא סיפורים, לפצח בריפים של לקוחות ולהפוך אותם לקמפיין מעניין ומצליח.
יצירתיות היא הסוד להצלחה וכקופירייטר תידרש להמציא את הצד היצירתי שלך כל פעם מחדש לפי דרישות הלקוח. העבודה דינאמית ונדרשת זריזות מחשבתית, פתיחות לרעיונות חדשים וכן כישורים לעבודה עצמאית וכישורי עבודה בצוות, לפי המסגרת התעסוקתית בה תשתלב.
חשוב להכיר כתיבה שיווקית למדיומים שונים מכתבות דרך מודעות פרסום ועד בלוגים, תסריטים ופוסטים למדיה החברתית. יוזמה ומוטיבציה יסייעו לך להתקדם בענף וכן שליטה גבוהה בשפות עברית ואנגלית. חשוב לקחת בחשבון שקופירייטר נדרש לתפקד תחת לחץ ובלוחות זמנים צפופים.
קורסים ראשיים
לימודי קופירייטינג כוללים קורסים אשר מטרתם היא לחשוף אותך לעולם הפרסום, כמו למשל קריאת ופיצוח בריפים, מושגי יסוד בעולם הפרסום והשיווק, בניית אסטרטגיה שיווקית לקמפיין ועד כלים לשכלול כישורי הכתיבה כמו פיתוח חשיבה יצירתית. כמו כן, קורסים לבניית פרסומות וקמפיינים מסוגים שונים, כתיבה למדיה החברתית, כתיבה למנועי חיפוש, כתיבה לתשדירי רדיו ולפרסומות בטלוויזיה ועוד.
מתכונת הלימודים
ניתן ללמוד קופירייטינג במסלולי הכשרה שונים במסגרת תואר ראשון בשיווק ופרסום או קורסי הכשרה מקצועית המתמחים בהכשרת קופירייטרים. מרבית הלימודים מוצעים במתכונת גמישה של לימודים אחת לשבוע או לימודי ערב וקיימים גם לימודי כתיבה שיווקית וקופירייטינג אינטרנטיים. הלימודים תיאורטיים ומלווים בתרגולים וסימולציות, סיורים לימודיים במשרדי פרסום, מפגש עם מומחים מהתחום והמטרה היא לסיים את הלימודים עם תיק עבודות מרשים על מנת להתחיל לעבוד בענף מיד עם סיום הלימודים.
סוג התעודה
תעודת קופירייטר