072-3300504

גינון טיפולי וטבע תראפיה

הטיפול המשלב טבע-תרפיה גינון טיפולי ותראפיה באומנויות, הינו גישה טיפולית חדשה-ישנה, המשתלבת עם עולם הטיפול הפסיכולוגי הקונבנציונאלי, ופותחת דלתות לעולם חדש של ריפוי נפשי

תמר בן נפתלי | 28-11-2006 09:38:00

שילוב הגישות נעשה דרך חיבור לאיכויות ותכונות המיוחדות של הטבע,והיצירתיות הטבעית של כל אדם.

גישה זו המשלבת פסיכולוגיה הומאנית אלמנטים מהטבע ותרפיה באמנויות, איננה חדשה לאנושות. החיבור של אדם-טבע הוא מולד, ומופנם ביחסי גומלין הדדיים בכל המישורים של חיינו. איכויות הריפוי הקיימות בטבע הן רבות ומגוונות, וניתן להשתמש בהן ככלים טיפוליים לכל דבר.השילוב עם הטיפול באומנות הפלאסטית מציע מרחב חדש ועשיר להתפתחות נפשית. דרך הבעה ויצירה והיציאה לגינה ולטבע מציע המטפל "שפה" אחרת מהטיפול ה"קונבנציונאלי" בכך שהעבודה היא לא רק מילולית אלא סימבולית ומאפשרת ביטוי עצמי, רגשי ותחושתי בדרכים חדשות ויצירתיות.

מתי התחיל הטיפול בטבע וגינון?
הטיפול בעזרת גינון וצמחים הוא אחד מאומנויות הריפוי העתיקות ביותר בעולם, וראשיתו במרפאים השבטיים אשר ביצעו את עבודת הריפוי שלהם במרחב מקודש - בטבע.
יש עדויות כתובות ממצרים העתיקה על כך שרופא המלך מציע לנסיך, לצאת לטיול בגני הארמון כחלק מריפוי לתחלואים שונים ,פיזיים וריגשיים.
בארה"ב, באנגליה ובספרד קיימות עדויות על שימוש בחקלאות כחלק מטיפול פסיכיאטרי, כבר בסוף המאה ה-17. בנג'מין רוש (Benjamin Rush), אשר ידוע כאחד מאבות תחום הפסיכיאטריה באמריקה, נחשב לפסיכיאטר הראשון שפתח את הדלת לקבלת השימוש בחקלאות, כחלק מטיפול בחולי נפש. בשנת 1798 הוא כתב שעבודת אדמה במסגרת חווה חקלאית היא בעלת אפקט מרפא לחולי נפש.

תמר בן נפתלי - מנהלת המכון וכותבת המאמר
תמר בן נפתלי - מנהלת המכון וכותבת המאמר

בישראל החלו להכשיר מטפלים בגינון הטיפולי ו "טבע-תרפיה" רק בשנים האחרונות. ארגון הגג של הנושא הוא "אדם-צומח - העמותה לקידום המקצוע בישראל".
התכנית להכשרת מטפלים מיועדת לכל אדם הקרוב לתחום הטיפול ומאמין בכוחם המרפא של האמנות והטבע, במסגרות חינוכיות, שיקומיות ותומכות אחרות, ועם אוכלוסיות שונות.

היכן מתקיים הטיפול?
הגינון הטיפולי מתקיים בגינה, שדה, חממה וערוגות וביציאה לטבע הפראי. בעזרת הצמחים וחומרי הטבע, ובתיווכה של האמנות, יוצרים המטפל והמטופל מרחב המאפשר שינוי, צמיחה רגשית וריפוי. המסגרת הטיפולית יכולה להיות אישית, זוגית, משפחתית או קבוצתית.
הטיפול המשולב כולל יצירה מחומרי הטבע, בסביבה טבעית ופתוחה, שמאפשרת דיאלוג טיפולי חדש-ישן נכון ומאפשר יותר

כותבת אחת ממטפלות מכון תמר-ה הגב. דליה נאור:
בשנות עבודתי כמטפלת. אני מוצאת שאין "מרחב טיפולי" מתאים לכך יותר מאשר בטבע. בתרפיה בהבעה ויצירה דרך הטבע, מושם דגש על כוחות האדם מתוך אמונה שבכל אדם טמונות התובנות אודות האמת והריפוי שלו. וכאן בדרך יצירתית ובריאה האדם מתחבר לכוחות היצירתיים בתוכו. אני מכנה תהליך זה "אל הטבע דרך טבעינו"

הטבע מאפשר מרחב טיפולי אופטימלי לטיפול בהבעה ויצירה באיכויות התראפויטיות הגלומות בו. להלן חלקם:
* מגוון חומרים עצום המעודד את המטופל להתחבר לביטוי דרך אין סוף האפשרויות הגלומות בטבע (דמיינו את חוף הים, הידיים מיד מושטות אל החול)
* הסיפורים, המטאפורות והסמלים בטבע מעודדים ספונטנית דרור לסיפור האישי דרך ייצוגים עוצמתיים בטבע. יש כאן משטח משובח להשלכה, הזדהות וביטוי.
* מקורות השראה (נוף מדבר, מפל מים...)
* החיבור הסנסורי בטבע בשיאה. שהות בטבע מעורר את כל החושים לעבודה. (וכך גם מחבר לרגש)
* זהו מרחב שהינו מיכל שיכול לספוג ולהכיל הכל. גם הכעס הגדול ביותר מתקבל בטבע בהשלמה. הטבע לא דוחה אף אדם. וזהו מרכיב חיוני לעבודה
* המטפל והמטופל נפגשים במרחב שאינו קניינו של אף אחד מהם.מה שמאפשר עבודה ממקום מאוזן ופחות מאיים.
* מרחב שונה המאפשר שחרור וביטוי אותנטי.
* מרחב שמעורר את החלק "הילדי" שבנו ומעודד תהליכי משחק ויצירה.
*בהבעה ויצירה בעזרת הטבע , אנו נותנים לאדם דרך לבטא אחרת את עולמו. באופן לא ורבלי. בטבע אנו יוצאים מהמוכר והשגרתי אל השונה ובכך מעודדים את האפשרות של המטופל לגעת באחר. התפקחות ע"י חשיבה חדשה,ראייה או גישה שונה מספיקה לעיתים כדי להתחיל את השינוי.
* להכיר לאנשי החינוך והטיפול מרחב טיפולי נפלא אשר בתוכו גלום עושר רב של אפשרויות ריפוי בעיסוק.
* ללמוד את הגישות השונות של העבודה בטבע - הגישה האתגרית, אקופסיכולוגיה והבעה ויצירה בטבע.
* להקנות ידע, כלים ומיומנות בעבודה בטבע דרך לימוד תאורטי בכתה וחוויות אישיות וקבוצתיות בטבע.
* להרחיב את "תיק המטפל" שיגדיל את אפשרויות הטיפול והיצירתיות של אנשי המקצוע



ד"ר תמר בן נפתלי מקיבוץ העוגן, היא ממפתחות השיטה המשולבת ומרצה בבית ברל במסלול לתרפיה באמנות ובעלת מכון "תמר- ה" לתרפיות בין תחומיות. בעלת קליניקה פרטית לטיפול, מרצה ומנחת סדנאות. בצוות ההקמה של התכנית לגינון טיפולי- טבע תראפיה- וטיפול באומנויות.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד