072-3300504

אוניברסיטת תל אביב מוציאה אתכם מהשוק

אין כמו השוק הראשוני שסטודנטים נכנסים אליו ביום הראשון באוניברסיטה, ובכן האם יש דרך לרכך את המכה? תכנית 'צועדים יחד' מצאה את הפתרון להלם הראשוני ומעבר לו

גל יונגר | 01-09-2015 13:14:00

לא משנה כמה תנסו להרגיע את עצמכם או להסתיר את העובדה שזה הרגע עברתם לראשונה בשערי הקמפוס, בפועל ההתרגשות של היום הראשון באוניברסיטה גדולה מלהכיל.

משימת איתור הכיתה הופכת לבלתי אפשרית, המרצה נראה כמו סיוט מהלך ובהפסקה אתם מוצאים את עצמכם בודדים על הדשא.

ובכן, האם יש אופציה אחרת? תכנית "צועדים יחד" מטעם המדור לקידום סטודנטים של אוניברסיטת תל אביב, הוקמה עבור אותם סטודנטים טריים שחווים חששות ופחדים לקראת היום הראשון לתואר.

"הבנו שסטודנטים חדשים שמגיעים לאוניברסיטה כל כך גדולה נכנסים למצב של שוק. הם לא באמת יודעים למי לפנות או איך להתנהל. יש להם הרבה שאלות והם מרגישים אי נוחות לפנות למרצה, או למזכירות", מסבירה זיוה ברוש, רכזת התכנית.

התכנית מציעה עבור סטודנטים טריים ליווי של סטודנט משנים מתקדמות מאותה הפקולטה. אותו חונך, שמקבל מלגה חלקית עבור הליווי, מלווה קבוצה של כ-17 סטודנטים למשך סמסטר א', במטרה לסייע להם להסתגל לחיים כסטודנט באוניברסיטה.

"הלימודים האחרונים של הסטודנטים הייתה במסגרת התיכון, במערכת קטנה וחמימה עם צוות מורים מצומצם וההבדל הוא עצום בהשוואה לאוניברסיטה גדולה בישראל", מוסיפה ברוש.

מנהלת המדור לקידום סטודנטים לימור שם טוב, מסבירה כי הרעיון לפרויקט הגיע לפני כשש שנים והתחיל כפיילוט בחוג לפסיכולוגיה, "היו לזה תגובות חיוביות וסוף סוף התאפשרה לסטודנטים נחיתה רכה באוניברסיטה. מאז התכנית הלכה וגדלה לעוד חוגים ופקולטות".

לדבריה, הליווי של החונכים מגיע בנקודות קריטיות בסמסטר, למשל "במהלך הבידינג (רישום לקורסים), תקופת מבחנים, קשיים שעולים בשוטף וכמובן לפני וביום הראשון באוניברסיטה. החונך נותן לסטודנטים טיפים מהניסיון האישי שלו ומחדד היכן לשים את הדגש", מסבירה שם טוב.

התכנית עומדת על 120 חונכים (סטודנטים משנים מתקדמות) שמלווים כ-2,000 סטודנטים. כיום, המתכונת מתקיימת בפקולטה למדעים מדויקים, הפקולטה להנדסה, בית הספר למדעי המוח, חוג לפסיכולוגיה, חוג לסוציולוגיה, לימודי מזרח אסיה ופיזיותרפיה. כשהשאיפה היא להעניק את השירות לכל הסטודנטים.

מיומנו של סטודנט ביום הראשון ללימודים: מה אני עושה כאן?
מיומנו של סטודנט ביום הראשון ללימודים: מה אני עושה כאן?
אז מתי נשב לבנות מערכת?
אז מתי נשב לבנות מערכת?

קר ומנוכר באוניברסיטת תל אביב?
ובכן, עד כמה באמת ליווי של סטודנט מנוסה עוזר לסטודנטים טריים בשטח? מורן לוי, סטודנטית לביואינפורמטיקה בשנה ג' באוניברסיטת תל אביב מסבירה כי לא ציפתה לכלום לקראת יומה הראשון ללימודים.

"החונכת שלי יצרה איתי קשר עוד כשהייתי בארצות הברית ועזרה לי לבנות מערכת. זה היה לי הזוי שיש בכלל מישהו שדואג לי, בייחוד באוניברסיטת תל אביב עם הדימוי המנוכר שנדבק לה ושאין לה קמפוס תוסס כמו בבאר שבע לדוגמא".

רוני מאיה, סטודנטית לפסיכולוגיה וחינוך בשנה ב' מאוניברסיטת תל אביב מספרת כי האוניברסיטה מצטיירת כמוסד נורא מפחיד וגדול, מה שהתברר לה בהמשך כטעות, "קיבלתי חונכת שלומדת באותו מסלול לימודים שלי, היא הייתה נגישה וזמינה אלי בכל יום בסמסטר ואפילו אחריו.

"אם זה במיילים, פנים מול פנים ואפילו בסיכומים. גם לקראת תקופת המבחנים, היא תמכה ודיברה איתי בגובה העיניים".

נקודה נוספת אליה מתייחסת לוי היא היתרון בהתאמת החונך לקבוצה, "אני בטוחה שאם היה מגיע סטודנט מפקולטה אחרת ללא הניסיון של החונכת שלי (שלומדת כמוני), הוא לא היה מצליח לעזור לי בכלום, מהסיבה שהוא לא עבר את מה שאני עוברת", מחדדת לוי.

בעקבות התרומה שקיבלו לוי ומאיה, השתיים החליטו להצטרף גם הן לתכנית שנפתחת השנה ולהפוך לחונכות בעצמן.

ותודה לחונך שהיה שם בשבילי
ותודה לחונך שהיה שם בשבילי
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד