072-3300504

הסטודנטים דורשים: תנו לנו להצביע בקמפוס

הבחירות מגיעות ואיתן הדיון על מתן אפשרות לסטודנטים להצביע בקרבת הקמפוס, על מנת שלא יצטרכו לצאת למסע בדרכים ביום הבחירות. במשרד שר הפנים עדיין מתרגלים למשרד החדש ומתכוננים לבחירות, כך שכנראה שגם השנה דבר לא ישתנה

17-12-2014 12:57:00

סטודנטים רבים עוברים בתקופת הלימודים להתגורר ליד הקמפוס, בדרך כלל מדובר במרחק רב מעיר מגוריהם, ואולם בשל העובדה שמדובר במגורים זמנים (עד סוף התואר) מעטים משנים את כתובת המגורים בשנים אלה, וכך בימי בחירות הם מגלים שעליהם לנסוע חצי מדינה על מנת לממש את זכותם הדמוקרטית ולהצביע.

אז נכון, יש יום שבתון וגם הנסיעות הן בחינם, אבל בסופו של דבר מדובר גם ביום שיכול היה להיות יום לימודים או השלמת הכנסה (בעבודות המתקיימות ביום שבתון), במקום מסע בדרכים.

בשל הקושי וחוסר הנוחות, מדי בחירות עולה השאלה מדוע הסטודנטים לא יכולים להצביע בקלפיות בקמפוסים, ממש כמו שעושים עם חיילים.

פרסומת: אתר היכרויות חדש לסטודנטים - אינבוקס קיופיד בפייסבוק

מי מפספס את קולות הסטודנטים?
מי מפספס את קולות הסטודנטים?

"שוב יש מחסומים בירוקרטיים שמונעים הנגשה"
"אחוז ההצבעה בקרב האוכלוסייה עומד על שני שליש, אנחנו רוצים להעלות את הנתונים האלה", אומר סגן יושב ראש התאחדות הסטודנטים, רם שפע. "אנחנו רוצים שהסטודנטים יוכלו להצביע בכל רחבי הארץ ולא רק בקלפי באזור המגורים, הרשום במשרד הפנים", הוא מוסיף.

לדברי שפע, התאחדות הסטודנטים פנתה בעבר לשר הפנים ולוועדת הבחירות, "ולא היו שינויים בנושא", אומר שפע. "שר הפנים לשעבר, גדעון סער, נתן לנו תשובה שלילית וכך גם וועדת הבחירות. הפעם, אם הם ירצו לאפשר לזה לקרות הם יכולים, יש מספיק זמן לשנות את התקנה הזאת", הוא מוסיף.

השנה שלחה התאחדות הסטודנטים בקשה לשר הפנים גלעד ארדן, וכך גם לוועדת הבחירות, אך עד כה הם לא קיבלו תגובה בנושא.

לטענתו, ההסבר העיקרי של וועדת הבחירות נגד הרעיון היה החשש מעניין הפתק הכפול והבירוקרטיה שמעורבת בכך. "שוב אנחנו נתקלים במחסום בירוקרטי שמונע הנגשה של זה. כעת, כבר כמה שבועות ששר הפנים הנוכחי בודק את הנושא הזה", אמר שפע.

הגיב בשלילה. שר הפנים לשעבר, סער
הגיב בשלילה. שר הפנים לשעבר, סער

"לא יכולתי להרשות לעצמי לבזבז את היום הזה"
"לפני כל בחירות אומרים שישימו קלפיות במוסדות האקדמיים, אבל זה אף פעם לא באמת קורה", אומר יאיר (28), סטודנט להנדסת מכונות באוניברסיטת בן גוריון.

בבחירות הקודמות, נסע יאיר לבית הוריו בחיפה, אבל השנה הוא לא בטוח שזה יקרה. "זה נופל על תקופת בחינות, במקום לבזבז את הזמן על נסיעות של ארבע שעות לכל כיוון, אנצל את הזמן ללמוד. אם זה היה בבאר שבע ללא כל ספק הייתי מצביע".

פלג אדר (30), סטודנט למנהל עסקים במכללת רופין, לא הספיק בבחירות הקודמות להצביע, "לא יכולתי להרשות לעצמי לבזבז את היום הזה, כי הייתי חייב לעבוד בו". השנה הוא לא רוצה לפספס את ההזדמנות, והוא מתכנן לחזור לבית הוריו במועצה האזורית אשכול.

לומדים ולא מספיקים להצביע
לומדים ולא מספיקים להצביע

נסיעות חינם ועדיין לא מצביעים
בבחירות הקודמות, פרסמה ועדת הבחירות המרכזית, כי כל מי שמתגורר במרחק של 20 ק"מ ומעלה מהקלפי בו הוא אמור להצביע, זכאי לכרטיס נסיעה חינם. למרות הנסיעות חינם, עדיין לא כל הסטודנטים ממששים את זכותם הדמוקרטית.

"אני יכול להגיע בתחבורה ציבורית", אומר אדר, "אבל זה יכול לקחת לי מינימום שלוש שעות ובאוטו הנסיעה הזו עולה הרבה כסף".

"סטודנטים יעדיפו לעבוד יום שלם ולא לנסוע יום שלם כדי להצביע. הם יוותרו על הזכות הכי דמוקרטית ובסיסית שלהם, רק כי זה רחוק מהם", מציין שפע.

"בדיוק כמו שחיילים מצביעים בבסיסים, אנחנו רוצים להצביע בקמפוס", אומר יאיר, "אם זה יקרה, זה יעלה באופן משמעותי את אחוזי ההצבעות של הסטודנטים. כמוני יש עוד רבים, גם החברים שלי במצב הזה".

לומדים בקמפוס, מבקשים גם להצביע שם
לומדים בקמפוס, מבקשים גם להצביע שם

תגובות
ממשרד הפנים סרבו להגיב לכתבה.

מוועדת הבחירות המרכזית נמסר כי "לצורך שינוי נוהלי ההצבעה יש צורך בשינוי חוק הבחירות לכנסת. אין בסמכותה של וועדת הבחירות המרכזית לשנות את החוק הקיים על דעת עצמה. הכנסת היא הגוף המחוקק".

ח"כ בועז טופרובסקי וקבוצת חברי כנסת, הגישו ביולי 2013 תיקון לחוק הבחירות הקיים, אולם הצעת חוק זו לא קודמה בהליכי חקיקה.

פרסומת: מוצאים אהבה אמיתית באתר ההיכרויות החדש בפייסבוק

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד